מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שרה פינקל עלתה מעיראק במבצע עזרא ונחמיה

אני וסבתא שלי לפני שנתיים
אני, בילדותי
סבתא שרה פינקל מספרת על העלייה מעיראק לישראל

שמי יאיר פינקל, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, שרה פינקל ותעדתי את סיפורה.

סבתא שרה מספרת

היי קוראים לי שרה, נוהגים לקרוא לי "הסבתא המפנקת", עכשיו אני הולכת לספר לכם על סיפור חיים שעברתי בשנות חיי, הקשבה מהנה!

שמי שרה נולדתי בתאריך 24.7.1947, גדלתי בעיראק בעיר בנמל בשם בצרה. לשם שלי אין פירוש כלשהו אבל שמי מאוד מכובד, שרה אמנו מהתנ"ך. ההורים שלי גם נולדו בעיראק, ההורים שלי לא היו ניצולי שואה, מכיוון שהשואה לא הגיעה לעיר שלהם.

הרקע לעליית יהודי עיראק

עלינו לישראל בשנת 1951, במבצע עזרא ונחמיה. מבצע זה נקרא גם מבצע בבל היה מבצע העלאתם של יהודי עיראק לישראל במהלך שנות ה-50.  בהתחלה אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה וחלק הצליחו  לברוח ולצאת דרך איראן. המבצע החל באפריל 1950, ולאחר שממשלת עיראק איפשרה ליהודים לצאת, ממשלת ישראל הגדילה אותו. הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט עזרו בארגון הטיסות לישראל. מספר היהודים שביקשו לצאת  מעיראק, הייתה ממש רכבת אווירית על קו בגדאד-לוד.  מרבית העולים הגיעו לישראל בין השנים 1950–1951.

החיים בישראל

לאחר העלייה מעיראק, שנותי היו קשות מאוד בישראל, מכיוון שאני והוריי גרנו במעברה, גדלנו באוהלים וצריפים (בחורף קר מאוד ובקיץ חם מאוד). בנוסף גם לא היה לנו הרבה מה לאכול, היו הקצבות לאוכל והמדינה לא הייתה ערוכה לכל כך הרבה עולים, אז המדינה חילקה תלושי מזון והיו מקבלים אוכל רק לפיהם.

זיכרונות ילדות

עליתי לארץ כשהיית בת ארבע, כך שכל ילדותי עברה עלי בישראל. הדבר שאני לא אשכח מבית הספר הוא שמורים שעברו את השואה סיפרו לנו על חייהם וחיי המשפחה של בני משפחתם ששרדו את השואה. בבית הספר המקצועות האהובים עליי היו: היסטוריה, גיאוגרפיה ותנ"ך.

המשחק שהיה הכי נפוץ בזמן ילדותי היה קפיצה על חבל. החוויה הכי משמעותית מחיי  בתקופה זו היו היציאות שלנו מבית הספר לטיולים שנתיים, שזאת הייתה האפשרות היחידה לראות ולטייל בארץ, מכיוון שלמשפחותינו לא היה מספיק כסף כדי לעשות זאת. לא שרתי בצבא, במקום הצבא הייתי מזכירה במשרד.

אני מאוד מתחברת לדור הזה, בזכות ילדיי ונכדיי שעוזרים לי בשאלות על הטלפון והמחשב, בנוסף הם גם מגלים לי דברים שלא ידעתי ומאוד עוזרים לי בחיי היום יום, כמו למשל כמו איך לעשות חשבון ג'ימייל, להיכנס לקופת חולים לשלוח מיילים וכדומה.

כיום אני אוהבת לעסוק בזמני הפנוי בקריאת ספרים, אני אוהבת לבשל, ללכת להליכות, להתאמן, לשמוע הרצאות לדבר, לשוחח עם נכדיי. כיום אני מסוג בני האדם שרוב הזמן שלי בבית, שההפך מילדותי שאז הייתי כל הזמן בחוץ, מכיוון שבילדותי לא היה מה לעשות בבית. גם מבחינה פיזית היו לי אז הרבה אנרגיות לפרוק, אז הייתי רק בחוץ. כיום אני כבר מבוגרת ואין לי הרבה מה לעשות בגילי בחוץ וגם מבחינה פיזית אין לי כבר כוח אז אני לרוב בבית.

אני ונכדי האהוב

תמונה 1

הזוית האישית

יאיר פינקל: אחרי שהקשבתי לסיפור הכל כך מעניין ומרגש, למדתי כל כך הרבה דברים חדשים על סבתא שלי, כמו למשל: איך היא התמודדה בקושי, איך היא התרגלה לשינויים בארץ השונה ממדינת ילדותה ועוד.

סבתא שרה: אחרי שנענתי לשאלות של נכדי, הרגשתי כאילו חזרתי בזמן לחיים הקודמים שלי. מאוד נהנתי מזמן האיכות איתו ולדבר קצת על העבר, היה מאוד כיף.

מילון

הקצבות לאוכל
הקצבות לאוכל שהיו בתקופת הצנע בישראל.

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני.

ציטוטים

”בנוסף לא היה לנו הרבה מה לאכול, היו הקצבות לאוכל והמדינה לא הייתה ארוכה לכל כך הרבה עולים“

הקשר הרב דורי