מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא יהודית מקיבוץ ניר עם

אני וסבתא יהודית בגמר המונדיאל ב2018
סבתא יהודית כחיילת בנח"ל - ניר עם
ילדותה של סבתא בקדימה

שמי הדר קאולי, אני משתתף בתוכנית הקשר הרב דורי, במסגרת המעורבות החברתית, אני בחרתי לתעד את הסיפור של אימא של אימא שלי, סבתא יהודית דגן. סבתא יהודית נולדה לבית משפחת רנקושינסקי בשנת 1950 בקדימה.

סבתא יהודית מספרת

להוריי קראו פנחס ומרים רנקושינסקי, אבל לאחר שהתחתנתי עם סבא ועברנו לגור בקיבוץ החלטנו לשנות את שמות המשפחה שלנו לדגן. המילה דגן נקשרת לחקלאות ולאופי החיים בקיבוץ.

ילדותי

את ילדותי בילתי בקדימה, שהיה עוד בזמנו מושב קטן. במושב היה לנו לול תרנגולות ופרדס. אבא שלי עבד במשק, ואני ואחיותי אחרי בית הספר הלכנו לעזור לאמי ולסבא שלי באיסוף ביצים בלול ובקטיף תפוזים.

ביליתי את ילדותי בתנועת הנוער העובד מגיל שמונה עד סיום כיתה יב'. בתקופה זו יצאנו לטיולים ולמחנות קיץ, מאוד אהבתי את הטיולים ואת המחנות קיץ משום שזה היה כיף להיות מחוץ לבית עם החברה ולבלות שבוע ימים בשטח ולישון באוהלים.

למדתי בבית ספר היסודי במושבה קדימה. אני זוכרת את תקופה זו לטובה כי הבית ספר היה קטן ואהבתי את המורים וכולם היו כמו משפחה אחת גדולה. לאחר סיום לימודיי בבית ספר היסודי עברתי לתיכון "רופין" שבעמק חפר בו למדתי ארבע שנים. הדבר שהכי זכור לי משם זה היציאה למחנה גדנ"ע לשבועיים בבאר אורה ליד אילת.

בשנת 1966, כשהייתי בכיתה י' פרצה מלחמת ששת הימים, ואני וכיתתי יצאנו לעזור לחקלאים שבמושבים במקום העובדים שגויסו לצבא.

צבא

לאחר סיום תקופת התיכון התגייסתי לצבא ושירתי בנח"ל. את הטירונות עשיתי במחנה 80. בתקופת הטירונות הופעתי בטקס שהיה לכבוד 20 שנה לחיל הנח"ל. זה היה מופע מרהיב שהתקיים באצטדיון רמת גן מול קהל רב.

סבתא יהודית כחיילת בנח"ל – ניר עם

תמונה 1

נישואין ומשפחה

במהלך הצבא, הצטרפתי לגרעין של תנועת של תנועת המושבים והגעתי לקיבוץ ניר עם. שם הכרתי את עמוסי שהיה כבר חבר בקיבוץ. שם בקיבוץ הקמתי משפחה עם עוד שלושה בנות.

 מלחמת חרבות הברזל – קרב ניר עם

כל שנות חיי נישואינו אנחנו גרים בקיבוץ ניר עם. התגוררנו שם עד אירועי השביעי באוקטובור ולאחר מכן גרנו במלון בתל אביב, אך עכשיו בדיוק חזרנו לגור בקיבוץ.

"ב-7 באוקטובר 2023, במסגרת מתקפת הפתע על ישראל, תקפו כ-65 מחבלים המשתייכים לארגון הטרור הפלסטיני חמאס את הקיבוץ, בניסיון לבצע בו טבח ולחטוף אזרחים לעזה. כוחות גולני ומג"ב בלמו את ההתקפה בקרב שנמשך כשמונה עשרה שעות." (ויקיפדיה)

 אני ובעלי עמוסי

תמונה 2

הזוית האישית

הדר קאולי: היה לנו מאוד כיף לעבוד ביחד ובנוסף אהבתי לשמוע איך היה פעם בקדימה לפני שנולדתי.

מילון

ניר עם
נִיר עַם הוא קיבוץ בנגב הצפוני-מערבי, ממערב לשדרות, המשתייך לתנועה הקיבוצית. קרב ניר עם התרחש ב-7 באוקטובר 2023, במסגרת מתקפת הפתע על ישראל. במהלך הקרב הסתערו מחבלים המשתייכים לארגון הטרור חמאס על קיבוץ ניר עם הצמוד לשדרות במטרה לבצע טבח בתושבי הקיבוץ ולחטוף מהם לרצועת עזה. כוחות חטיבת גולני ומאוחר יותר משמר הגבול בלמו את המחבלים. בניגוד למרבית הישובים באזור, המחבלים לא הצליחו לחדור לקיבוץ ולא היו נפגעים מבין חברי הקיבוץ. אזרח אחד נחטף לעזה.

לוקשלח
איטריות ביצים

ציטוטים

”תחשוב טוב ויהיה טוב“

הקשר הרב דורי