מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא וסבתא נולדו בעיראק ועלו במבצע עזרא ונחמיה

אני ואמי אורנה
מסיבת הסיום של תוכנית הקשר הרב דורי
סבי וסבתי מצד אמי עלו לישראל במבצע עזרא ונחמיה

שמי תהל אלפיה, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, ישבתי יחד עם אמא שלי וממנה שמעתי על שורשי המשפחה שלה, על הוריה שנולדו בעיראק וזיכרונות ילדותה מבית הורי.

ההורים של אימא שלי משפחת רחמים, נולדו בעיראק. שם נולדו גדלו וגם נישאו שם. בשנת 1951 הם עלו לארץ במבצע עזרא ונחמיה, המבצע הגדול של העלאת יהודי עיראק לישראל.

הרקע לעליית יהודי עיראק

מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני. מבצע זה נקרא גם מבצע בבל היה מבצע העלאתם של יהודי עיראק לישראל במהלך שנות ה-50. בהתחלה אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה וחלק הצליחו לברוח ולצאת דרך איראן. המבצע החל באפריל 1950, ולאחר שממשלת עיראק איפשרה ליהודים לצאת, ממשלת ישראל הגדילה אותו. הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט עזרו בארגון הטיסות לישראל. מספר היהודים שביקשו לצאת  מעיראק, הייתה ממש רכבת אווירית על קו בגדאד-לוד. מרבית העולים הגיעו לישראל בין השנים 1950–1951.

סבא וסבא לבית רחמים עלו לישראל בשנת 1951, תשע שנים לאחר מכן נולדה אימא שלי, בביתם היו ארבעה בנים ושלוש בנות. אמי, אורנה אלפיה לבית רחמים נולדה בחולון בכ"ט באדר תש"ך, 1964.

היא גדלה בשכונת תל גיבורים חולון. אמי מספרת שהייתה להם חצר גדולה בה הייתה נדנד והיו בגינה עצים. רוב הזמן אימא שלי יחד  עם האחים והאחיות שלה שיחקו  בחצר בתופסת, מחבואים, חמש אבנים, קפיצה בחבל, תחרויות ריצה, קפיצה בחבל, משחק בכדור וגם להתנדד בנדנה שבחצר ביתם.

המשפחה הייתה גדולה וסבא וסבתא חינכו את הילדים לעזר. הם עשו הרבה מטלות בבית, בגלל שהם היו הרבה אחים. לסבתא היה קשה לטפל בשבעת הילדים – כך שכולם עזרו במטלות הבית.

אורנה הלכה לבית ספר, לא היה לה הרבה חברות, אבל  היו כמה חברות קרובות שהיא הכירה מהכיתה ואיתן היא שיחקה בהפסקות. לפעמים, היו מציקים לה, אבל לא היה לה אכפת. היא הייתה נפגשת עם חברות שלה גם אחרי הלימודים. הרבה פעמים הן היו לומדות ביחד  – היא עזרה להם במקצועות שהיא הייתה טובה בהם והן עזרו לה במקצועות אחרים.

הזוית האישית

תהל: אני ממש אהבתי את תוכנית "הקשר הרב דורי". זו תוכנית שמקשרת בים המבוגרים לילדים ועוזר לנו להכיר יותר טוב את  המשפחות שלנו ואת השורשים שלנו.

מסיבת הסיום של תוכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

מילון

עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני.

ציטוטים

”סבא וסבא לבית רחמים עלו לישראל בשנת 1951 במבצע עזרא ונחמיה“

הקשר הרב דורי