מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יאיר אהרון – לנצל כל יום עד תומו

עידן וסבא יאיר
תמונה של סבא עם סבא רבא מיקי, משחקים בילדות
החיים של סבא יאיר

שמי עידן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, יאיר אברהם אהרון.

סבא יאיר נולד בישראל בעיר אשקלון, הוא הבכור מבין ארבעה אחים (דני, אייל ויובל). הוא נקרא על שמו של יאיר אברהם שטרן, שהיה מנהיג הלח"י (לוחמי חירות ישראל), זאת הייתה מחתרת לוחמים יהודים שנלחמו להקמת מדינת ישראל נגד המנדט הבריטי. יאיר היה גיבור ולכן החליטו הוריו של סבא יאיר לקרוא לו על שמו. סבתא תמר, אמו של סבא, נולדה בישראל בעיר חדרה. סבא מיקי (שמשון) נולד בגרמניה בעיר ברלין ועם עליית הנאצים הוא ואביו ברחו לסין (שנחאי), ועם סיום מלחמת העולם השנייה סבא מיקי חזר לגרמניה, שם התנדב לצבא האמריקאי ובהמשך עם פרוץ מלחמת השחרור בארץ ישראל עלה לארץ במסגרת מתנדבי מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ). הוא שירת בחיל האוויר והוכר כניצול שואה. לאחר הקמת מדינת ישראל וניצחון במלחמת השחרור הוא עבד בחברת יובל גד, שהניחה את הצינור של המוביל הארצי מהכנרת לנגב, אחר כך התגייס למשטרה והיה קצין בכיר במשטרה, שיצא לפנסיה חזזר לגרמניה לעיר ברלין, שם גר עד יום מותו.

 ילדותו של סבא יאיר

סבא גדל בעיר אשקלון עד גיל 12 ולמד בבית ספר היסודי אילנות. בגיל 12 עבר לגור בפתח תקווה ובכיתות ז' ו-ח' למד בבית ספר יד לבנים. לאחר מכן עבר להתגורר בירושלים ולמד במספר בתי ספר תיכונים. בילדות סבא שיחק כדורגל בקבוצת הפועל פתח תקווה ילדים ונערים – בתקופתו זכו להיות אלופי המדינה. בילדות שיחק סבא במשחקים כגון גולות, חמש אבנים, שוטרים וגנבים, חבל, תופסת, קלאס, בולבול טרה, כדרים באים ועוד… משחקים שהיום פחות מוכרים לבני הנוער. סבא מספר כי היו נוהגים לשחק בחוץ ולהיפגש כל הזמן עם החברים בחוץ ולשחק עם כלל ילדי השכונה יחד. סבא מספר שדמות שהשפיע עליו הייתה מורתו דבורה אוהלי, שהייתה לוחמת בפלמ"ח, אשר סיפרה על חוויותיה מהמלחמה להקמת המדינה וגרמה לסבא לאהוב את המדינה יותר וללכת לשירות קרבי בצבא.

 שירות צבאי

סבא שירת בצבא כלוחם בצנחנים ובהמשך עבר לשרת כלוחם ברדלס (בנגמש"ים). סבא החל את שירותו הצבאי במלחמת יום כיפור, הוא בדיוק התגייס אך לא נלחם במלחמה. סבא מתאר את התקופה כקשה למדינה ולצבא, כי נהרגו הרבה חיילים. מדינת ישראל הופתעה ולא הייתה מוכנה למלחמה.

 הכרות נישואים ובניית משפחה

לאחר השירות הצבאי, סבא התגייס למשטרת ישראל. במסגרת קורס שוטרים הכיר את סבתא רחל, לאחר שנתיים של הכרות סבא וסבתא התחתנו ונולדו להם ארבעה ילדים: אמי מירית שיש לה אח תאום שחר, מעיין וירדן. סבא וסבתא עד היום נשואים ומתגוררים בירושלים בשכונת פסגת זאב. לסבא יש שישה נכדים: אחיותיי נועה ויעל, הילדים של דודה מעיין בר ועידו והבת של ירן שקד שעוד מעט יהיה לה אח.

 סיפורו של חפץ

סבא סיפר לי שסבתא מרנדל, אימא של סבתא תמר, הייתה אמנית ומאוד מוכשרת בציור ופיסול. מספר תמונות מהיצירות שלה עברו מהורי סבי לסבא יאיר. עד היום התמונות שמורות בבית סבא וסבתא.

 יציאה לגמלאות וחוויויותי היום

סבא יאיר נמצא בפנסיה כבר 11 שנים. הוא מאוד אוהב לעסוק בספורט, ולכן גם כשעוד עבד היה הולך כל יום לקאנטרי ושוחה. עד היום הוא מקפיד ללכת לבריכה ולשחות וגם עושה הליכות בחוץ. לפני שלוש שנים היה לסבא אירוע לבבי בבריכה בעת ששחה, הגדירו את המצב של סבא כמוות קליני, משו אותו מהמים וחיברו לו מכשיר שנקרא דיפבילטור וזה מה שהצליח להציל את סבא ולהחזיר אותו לחיים. בבית החולים השתילו לסבא קוצב לב שאיתו הוא חי. בנוסף, סבא מסייע רבות לסבתא תמר, מקפיד לקחת אותה לטייל, עושה לה קניות, מארח לה חברה ולוקח אותה לטיפולים רפואיים כשצריך. סבא מאוד אוהב לטוס לחו"ל ולטייל בעולם ובארץ, לבלות עם הנכדים ולשחק איתם. תקופת הקורנה הייתה קשה לסבא כי הוא לא יצא לטייל, לעשות ספורט ולבקר את סבתא והנכדים, דבר שהעציב מאוד והגביר את תחושת הבדידות.

מסר לדור הצעיר

תחיו כל יום כאילו זה היום האחרון שלכם, לאחר מה שסבא עבר אני מבין שזה ממש חשוב.

הזוית האישית

עידן הנכד המתעד: מאוד נהניתי לשמוע את סיפורו של סבא יאיר, התחברתי אליו יותר והכרתי אותו טוב יותר. התכנית הייתה חוויה כיפית ומהנה. אני מאחל לי ולסבא להמשיך לשמור על קשר טוב ולהנות יחד, והרבה בריאות ואריכות ימים.

מילון

פלמ"ח
פלוגת מחץ - היה הכוח הצבאי המגויס של ארגון "ההגנה", ששימש כצבא של המדינה היהודית שבדרך, בארץ ישראל בשנים 1941–1948.

דֵּפִיבְּרִילָטוֹר
דֵּפִיבְּרִילָטוֹר (באנגלית: Defibrillator; לפי מונחי האקדמיה ללשון העברית: מַפְעֵם) הוא מכשיר המחזיר קצב לב לפעולה סדירה על ידי מתן שוק חשמלי ללב, באמצעות שתי אלקטרודות שמצמידים לגוף החולה בסמיכות ללב. השוק החשמלי משתק רגעית את פעולת הלב וכך, כאשר הלב חוזר לפעולה, הוא יכול לפעום בצורה סדירה. הפעולה עצמה נקראת דפיברילציה. השימוש העיקרי במכשיר זה הוא במצבים של פרפור חדרים וסוגי טכיקרדיה מסכנות חיים אחרות, וכן בפעולות החייאה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חיה ותן לחיות“

הקשר הרב דורי