מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתל אביב אל הקיבוץ – סבא חיליק ברוש

סבא וסבתא, אני ובני הדודים שלי
סבא ואחיו
מה עשה הקיבוץ עבור סבא שלי

שמי רז, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבי, יחיאל (חיליק) ברוש. יחד אנו מתעדים סיפור מחייו של סבא ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

הילדות בתל אביב

סבא שלי נולד בתל אביב. בזמן ילדותו, החיים היו לא פשוטים, לא היה לו חברים ולהורים שלו היו קשיים כלכליים. בגיל עשר, כשהוריו הבינו שיש צורך בשינוי בכדי שחיליק יהיה מאושר ושיהיה לו טוב, הם החליטו לשלוח אותו לקיבוץ. הם בחרו בקיבוץ מעוז חיים שם כבר התגורר אחיו הגדול יואב, שגידל אותו ואת אחותו הקטנה. יואב האח הבכור היה רק בן שמונה עשרה ולקח אחריות גדולה על שני אחיו הקטנים בהצלחה רבה.

החיים בקיבוץ מעוז חיים

בקיבוץ החיים החברתיים של סבא חיליק השתנו, שם הוא הכיר חברים ובילה שעות רבות עם החברים החדשים. לפני המעבר לקיבוץ, בתל אביב, לא הצליח ליצור תקשורת עם ילדים אחרים.

בקיבוץ מעוז חיים הם חיו יחדיו 22 ילדים בשכבה שלו, חיו יחד במגורים משותפים והתנהלו ממש כמשפחה, איתם הוא למד כשמונה שנים עד כיתה י"ב. אין ספק שההחלטה לשלוח את סבא חיליק לחיות בקיבוץ שינתה את חייו לטובה והיתה נכונה מאוד עבורו.

סבא חיליק בילדותו

תמונה 1

תנועת הנוער העובד והלומד

בזמן שסבא היה בקיבוץ הוא הלך לתנועת הנוער העובד ושם רכש כישורים, הוא למד לנווט בלילה ובחושך בעצמו, למד לעמוד מול קהל ולהדריך, להיות חלק מקבוצה, להכיר את הארץ, לישון בטבע ועוד ועוד דברים נוספים.

תחביבים

סבא היה ספורטאי מצטיין, אהב להתעמל ולהשתתף בכל תחומי הספורט שהיו בקיבוץ. בנוסף הוא גם היה מאוד טוב בהתעמלות קרקע. הוא התחרה בהרבה תחרויות, ייצג את הקיבוץ וזכה במקום שלישי באליפות ישראל בהתעמלות קרקע.

שירות צבאי וחיים מקצועיים

אחרי הלימודים הוא התגייס לצה"ל והיה לוחם בגולני במשך שנתיים וחצי. אחרי הצבא הוא חלה במחלה קשה ולכן לא יכל להמשיך עם הפעילות הספורטיבית בהתעמלות קרקע.

סבא חיליק בחר ללמוד להיות מורה נהיגה ועבד בזה בגבעתיים במשך כ-53 שנה עד שפרש לפנסיה בגיל 78. נהגים רבים ברחבי העיר גבעתיים חייבים את כישורי הנהיגה הטובים שלהם לחיליק המורה לנהיגה.

המשפחה שהקים

סבא חיליק התחתן עם עמליה ונולדו להם ארבעה ילדים, שמותיהם: אסי, חגי, עמית וטל. עמית הוא אבא שלי, לסבא חיליק ולסבתא עמליה יש יחד שבעה נכדים. אסי הבן הבכור גר בלונדון, חגי וטל בגבעתיים ואנחנו ברמת גן.

סבא וסבתא אוהבים לארח אותנו הרבה, הם מפנקים את כל הנכדים במאכלים טעימים, מבלים וצוחקים איתנו ויש לכולנו קשר נפלא איתם. פעם בשנה אנחנו נוסעים יחד כל המשפחה לחופשה משפחתית בארץ ונהנים להיות יחד ולשמוח.

סבא היום בן 82 אוהב לצפות בטניס, לשחק שחמט עם חברים ובעבר גם הקפיד להתאמן.

הזוית האישית

רז הנכד המתעד: למדתי בתוכנית שהחיים של סבא שלי לא היו פשוטים בהתחלה והוא התמודד עם הרבה קשיים והצליח. אני מאחל לסבא הרבה בריאות ואריכות ימים, היה לי מרגש ומעניין לשבת עם סבא חיליק ולשמוע את הסיפורים שלו. הרבה מהסיפורים היו חדשים עבורי.

סבא חיליק: רז הוא נכד מאוד אהוב עלי. התרגשתי מאוד שהוא בחר בי לספר לו את הסיפור ולתעד עבור תכנית הקשר הרב דורי. נהניתי מאוד לשבת איתו סבא ובן ולשמוע את השאלות החכמות שלו.

מילון

בית ילדים
לינה משותפת הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים, שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים בארץ ישראל עד שנות ה-80. בלינה המשותפת, ילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים, במנותק מהוריהם. בתי הילדים היוו מעון קבע לילדים, בו גם אכלו, התרחצו ולמדו בשנות בית הספר היסודי. ברוב הקיבוצים המשיכו ללון במשותף עד ההתגייסות לצבא. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למדתי מסבא שלי שהוא הצליח להתמודד בלי תקשורת חברתית במשך 10 שנים, ורק כשעבר לקיבוץ מצא חברים“

” נהגים רבים ברחבי העיר גבעתיים חייבים את כישורי הנהיגה הטובים שלהם לחיליק המורה לנהיגה“

הקשר הרב דורי