מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחה, שירות ובנייה: סיפורו של סבא רבא שמעון

אמה וסבא במפגש
סבא שמעון בצבא הבריטי
קורות משפחתנו והסיפור הצבאי

שלום, שמי גבי כהן. נולדתי בירושלים בשנת 1947 לפני הקמת המדינה. הסיפור שאני מבקש לספר הוא על אבא שלי, סבא רבא של אמה, שמעון.

סבא שמעון נולד בירושלים בשנת 1911. בגיל צעיר מאוד התייתם מהוריו ולאחר מותם, הוכנס עם אחיו לבית היתומים הספרדי במרכז ירושלים. בבית היתומים שהה עד שהתבגר והפך לעצמאי.

בשנת 1933 התחתן עם חיה, סבתא רבתא של אמה, והם המשיכו להתגורר בירושלים בחצר הבית של סבי וסבתי, חנה ושלמה כהן. בשנת 1934 נולדה להם הבכורה, עליזה, אשר בימים אלו חוגגת יום הולדת 90 שנה. לאחר מכן נולדו להורי עוד חמישה ילדים וביניהם גם אני.

בשנת 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה, שבה גרמניה הנאצית פתחה במלחמה כנגד כוחות הברית המערבית. הצבא הבריטי, ששלט באותה תקופה בארץ (תקופת המנדט הבריטי), חיפש מתנדבים מהיישוב היהודי בארץ ישראל לשירות צבאי בצבא הבריטי. סבא שמעון התגייס לצבא הבריטי לאחר שעבר הכשרה מתאימה לשרות צבאי בחיל האוויר הבריטי ובו שירת כל תקופת המלחמה, כחמש וחצי שנים.

במהלך שירותו הצבאי הועבר להשתתף במבצעים צבאיים שונים במצרים, איטליה ואנגליה, שם גם למד את השפות המדוברות באותן מדינות. בתקופת שירותו בצבא הבריטי, המצב הכלכלי בארץ היה ירוד מאוד, וסבא נאלץ לשלוח מדי חודש את משכורתו הצבאית כדי לפרנס את בני המשפחה (סבתא חיה ושלושה ילדים). במהלך שירותו הצבאי הצליח סבא להגיע לביקור אחת למספר חודשים.

לאחר שחרורו מהצבא הבריטי שב הביתה והחל בבניית ביתנו, בו התגוררנו כל בני המשפחה בשכונת נחלאות בירושלים. לימים עבר הכשרה מקצועית לעבודות בניין והחל לעבוד כבנאי. בהמשך הקים קבוצת עובדי בניין – בנאים וטייחים, ושימש כראש קבוצת העובדים אשר החלו בבניית שכונות שלמות בירושלים: שכונת רחביה (בהם ביתו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל – דוד בן גוריון), בית הכרם, בית וגן ועוד.

סבא שמעון המשיך לעבוד עד שלבסוף חלה ונפטר בשנת 1981 בגיל 70. סבתא חיה המשיכה להתגורר בירושלים עד לפטירתה בשנת 1996.

אני, סבא גבי, גדלתי והתחנכתי בירושלים, עד לגיוסי לשירות צבאי גם כן בחיל האוויר. לאחר מלחמת ששת הימים התחתנתי עם סבתא טובי והקמתי משפחה. נולדו לנו שני ילדים, בהם שי, אבא של אמה, וליליה.

הזוית האישית

סבא גבי: הייתה חויה נהדרת, יצא לנו לראות את הנכדות מדי שבוע בבית הספר ובתוך הסיפור אמה למדה את ההיסטוריה של המשפחה.

מילון

נחלאות (שכונה)
נחלאות הוא גוש של שכונות ותיקות בלב ירושלים, שנבנו בין הרבע האחרון של המאה ה-19 לאמצע המאה ה-20. רוב השכונות מרוכזות בין הרחובות אגריפס ובצלאל, ומיעוטן מגיע עד רחוב יפו מכאן ושכונת בצלאל מכאן. רובן בנויות במתכונת שכונות החצר האופייניות לבנייה היהודית הקהילתית של אותה תקופה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל המשפחה שלי הייתה בחיל האוויר - ארבעה דורות של שירות צבאי בחיל האוויר, גם אני הייתי רוצה לשרת בו “

הקשר הרב דורי