מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משוודיה לישראל – נעמי תלמים

ליאל ונעמי
נעמי ובעלה
סיפור עלייתה נעמי ומשפחתה לישראל מתקופת השואה ועד היום

הסיפור נכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים יוקנעם עילית ומספר את סיפור חייה של נעמי תלמים. 

נעמי נולדה בשנת 1945 בשוודיה. הוריה הגיעו במקור מגרמניה ועברו לשוודיה עם התנועה הציונית להכשרה לקראת עלייה לישראל ובריחה מהנאצים. בגרמניה באותה תקופה, הקימו מעין קיבוץ לטובת הנוער היהודי שהיו במכבי הצעיר ובתנועות נוער בסגנון. בתנועה הם למדו כישורים שיעזרו להם להתאקלם בארץ כמו חקלאות, טיפול בחיות וכד'. הוריה של נעמי הכירו בתנועה והתאהבו. בסופו של דבר, אביה של נעמי נלכד על ידי הנאצים בליל הבדולח כשביקר קרוב משפחה חולה, ואמה שלה והתנועה עזרו לשחררו. בשנת 1939 הם עזבו עם ההכשרה לשוודיה.

באותה תקופה ליהודים לא היה לאן ללכת, רוב המדינות לא הסכימו לקבל יהודים, גם לא ארה"ב. לשוודיה הם הגיעו כל אחד עם תיבת ציוד שנשאר להם. חלק מהחפצים נשארו עד היום, כמו מטפחת וסכו"ם שהיה שייך לסבתא רבתא של נעמי.

בשוודיה הם עבדו אצל האיכרים עד סוף מלחמת העולם השנייה – הם קיבלו אוכל ומחסה לשנה ובתמורה היו צריכים לעבוד בחינם אצל האיכר ומשפחתו. כל שנה היו צריכים לקבל המלצה ולעבור לאיכר אחר. בשנת 1945 נעמי נולדה והוריה עברו לעיר ילדותה הלנסנבוי בדרום שוודיה.

רוב החברים של הוריה עלו לארץ בצורה לא חוקית, והוריה לא היו מוכנים עדיין והמשיכו לגור בשוודיה. הם עברו לדירה שכורה בדיור של המועצה באזור שבו היו והגיעו לדירה חדשה, מודרנית, מרוהטת וקטנה – נעמי ישנה במטבח והם בסלון.

נעמי הועברה לבית ספר חדש בכיתה ב' והיא פרחה שם לימודית – היא אהבה מאז ומתמיד לספר סיפורים ולכתוב, וכתבה חיבורים שהרשימו את כל הסגל הלימודי שהיה גאה בה מאוד. בסוף השנה היא שוב עברה לבית ספר רחוק יותר ותמיד הייתה בכל בתי הספר היהודייה היחידה. אחרי כיתה ו' הועברה לבית ספר תיכון של בנות, ושם פגשה עוד יהודיות. אבא שלה קיבל פיצויים מגרמניה בעקבות המלחמה והם הבינו שאין עתיד בשוודיה. אביה עלה לישראל לחמישה שבועות כדי לברר מה המצב בארץ והאם כדאי לעלות לפה והתאהב בארץ. שנה לאחר מכן, בשנת 1960, הם עלו לישראל.

נעמי נשלחה ראשונה בגיל 15 ועד עליית הוריה היא גרה בנוף ים עם משפחה שגרה שם ולמדה בהרצליה. כשהוריה עלו לארץ, הם עברו לאולפן במעיין צבי עם חברים מההכשרה והתאהבו בקיבוץ. נעמי הצטרפה אליהם לחצי שנה ולאחר מכן למדה בתיכון רון בתל אביב. חודש לאחר סיום הלימודים היא התחתנה עם בחור פרסי שהכירה בקיבוץ מעיין צבי. היא למדה ספרות באוניברסיטה וגרה 18 שנים בבאר שבע עד שעברה ליקנעם.

היום יש לנעמי שלושה ילדים ושישה נכדים. היא משגיחה בבגרויות ובמבחנים, לומדת פרסית כתחביב ועדיין אוהבת ספרות.

הזוית האישית

ליאל: היה מאוד מסקרן ומרגש לפגוש את נעמי ולשמוע את הסיפור שלה. הרגשתי שלמדתי ממנה המון על ההיסטוריה ועל החיים שלה ואני מאחלת לה שתמשיך להיות מדהימה ומעוררת השראה.

נעמי: המפגשים שלנו היו מאוד נעימים כי ליאל בחורה בעלת המון נימוסים. היה לי מאוד מעניין להכיר את ליאל ולהבין דרכה איך זה להיות סטודנטית במיוחד במקצוע הארכיטקטורה שהיא לומדת שזה לא דבר פשוט ודורש ממנה המון מאמץ.

הסיפור נכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים יוקנעם עילית ומספר את סיפור חייה של נעמי תלמים. 

מילון

גרדרובה
חדר ארונות

ציטוטים

”הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה, בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ." תהילים (פרק כו, פסוק ה)“

הקשר הרב דורי