מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משואה לתקומה וגילוי אור התורה

סבתא גולדה והנכדה ברכה אסתר
סבתא גולדה מספרת את סיפור של אמה בשואה
הרב יצחק חיים פרץ יחד עם אחיו האירו לנו את הבית באור של תורה

סבתא גולדה איטה מספרת לנכדתה ברכה אסתר דהן:

שמי גולדה איטה דהן, נולדתי בשנת 1948 בשטרו שבצרפת להוריי, משפחת וויזר.

משפחתי

הוריי היו ניצולי שואה. לאחותי הגדולה קראו מלי, והיא הוחבאה ביחד עם אחי לוסיאן בבית של גויים בזמן המלחמה. ההורים שלי, שהיגרו לצרפת מפולין, התמודדו עם אתגרים קיומיים לא פשוטים. חייהם היו לא פעם בסכנה ממשית. הנאצים שלטו בצרפת, והמשטרה הצרפתית – ה'גסטפו' – סייעה להם למצוא את היהודים על מנת לשלוח אותם למחנות ההשמדה.

אבא שלי, שהיה משתייך לחסידי רוז'ין, הגיע לצרפת לעבוד בתעשייה ובמסחר. היה לו בית חרושת מיוחד לבגדי עור, בו עבדה גם אמי, אסתר, שגדלה בעיירה טארצ'ין ליד חצר הרבי מגור.

מלחמת העולם השנייה

עם תחילת המלחמה נגד הגרמנים, הצטרף אבי ללגיון הזרים הצרפתי, נפצע ואושפז. ייתכן והדבר הציל אותו, שכן הוא היה אסיר פצוע וכחייל צרפתי שבוי היה מוגן בהתאם לאמנת ז'נבה. בכל תקופת המלחמה אבי לא היה בבית, ואמי גידלה את הילדים לבדה עד שהחלו לחפש את המשפחות היהודיות. כך החליטה אימי לשלוח את הילדים למשפחות שאימצו אותם והחזירו אותם עם סיום המלחמה.

אמי טיפלה במשפחות רבות של יהודים ודאגה להם לחלב מידי יום ולמקום לינה, למרות הסכנות האורבות. באחד הימים תפס אותה חייל גסטפו צרפתי כשהיא חצתה את הנהר באופניה ורצה להרוג אותה, ובנס היא ניצלה. לאחר המלחמה חזרו אחותי ואחי הביתה והמשפחה התאחדה מחדש.

המפגש עם היהדות

בילדותי היינו בטוחים כי אין עוד יהודים שומרי מצוות ששרדו את השואה. יום אחד הגיעו לביתנו זוג בחורים צעירים שהיו במסלול טיול, וביקשו ללון בביתנו. הורי, שהיו מכניסי אורחים, קיבלו אותם בברכה, אולם התפלאו מאוד מדוע אינם אוכלים את אשר הוגש להם, אלא רק ירקות ופירות. לאחר שיח קצר עימם, סיפרו כי הם יהודים. הורי התרגשו מאוד. הם סיפרו להוריי ולאחותי הגדולה, ששמעה בקשב רב את השיחה, כי ניתן ללמוד בפריז לימודי יהדות. אחותי מאוד התלהבה מכך ובעקבות הפגישה נסעה ללמוד תורה ויהדות. הדבר השפיע מאוד על הבית ואף אני, מאוחר יותר, הצטרפתי ללימודי היהדות, והקמתי בית של תורה ביחד עם סבא שלך, הרב דוד דהן שיח'י. עלינו לארץ ישראל בשנת 1976, והקמנו בלי עין הרע משפחה גדולה ומיוחדת לתפארת.

לפני כמה שנים התוודענו לכך שהבחורים הצעירים היו בני משפחת פרץ. האחד, הרב יצחק חיים, כיהן במשך שנים רבות כרבה הראשי של העיר רעננה, ואף היה שר בממשלות ישראל וכיהן כיו"ר מפלגת ש"ס וחבר כנסת מטעמה ומפלגת יהדות התורה. אחיו היה גם איש תורה, שגר בירושלים בגבעת מרדכי. זכינו לפגוש אותם, והמפגש היה מרגש ומיוחד.

הזוית האישית

הנכדה ברכה אסתר: תודה לך, סבתא, שפינית מזמנך כדי לספר לי את קורות משפחתי. היה מרתק ומעניין. אני מאחלת לך הרבה בריאות, נחת ושמחה.

מילון

חסידות רוז'ין
חסידות רוז'ין היא שושלת חסידית שראשה היה רבי ישראל פרידמן מרוז'ין. השושלת פעלה בעיקר בחבלי הארץ פודוליה, בוקובינה, גליציה המזרחית וכן בווינה שהיו אז ברחבי האימפריה האוסטרו-הונגרית, וכן ברומניה במולדובה ובמחוז בקאו. כיום השושלת פעילה בעיקר בישראל.

אמת ז'נבה
אמנות ז'נבה הן ארבע אמנות שונות, שנוסחו ונחתמו בז'נבה שבשווייץ בין השנים 1864–1949, ועוסקות בהתנהגות הראויה בין צבאות ואומות בזמן מלחמה. מקובל להתייחס ל"אמנת ז'נבה" ביחיד, כשהכוונה היא לכל אחת מארבע האמנות או כולן יחד. האמנות עוסקות במתן טיפול רפואי לפצועים, כולל לחיילי האויב; בתביעה להתנהגות הוגנת עם שבויי מלחמה; ובחובה להגן על אזרחים בעת קרב. כל המדינות בעולם חתמו על אמנת ז'נבה וזוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה שאמנה כלשהי זוכה להכרה בינלאומית מלאה.

ציטוטים

”זכינו להקים משפחה לתפארת בארץ ישראל ב"ה. בעז"ה נמשיך לרוות מכולם נחת יהודית“

הקשר הרב דורי