מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקיבוץ לביא לחסידות חב"ד – מיכי טאוב

סבתא מיכה ונכדתה תהל
סבתא מיכי בצעירותה
בגיל שש וחצי סבתא טסה לארץ לבד רק בליווי דיילת

שמי תהל ענבר ואני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי מיכי טאוב. יחד אנו מתעדות סיפור מחייה של סבתי ומנציחות אותו במאגר המורשת של התכנית.

ילדות בקיבוץ לביא

לסבתא שלי, אימא של אימא, קוראים סבתא מיכי טאוב. השם של סבתא הוא מיכאלה אסתר. סבתא נקראה כך: מיכאלה על שם המלאך מיכאל, ואסתר על שם סבתא שלה. סבתא מיכי נולדה בחיפה בשנת 1952, לאימא שלה רחל תחי' ולאביה איתן ז"ל דרור.

כשסבתא הייתה בת ארבע, הוריה עברו לגור בגרמניה, ולקחו אותה איתם. כשהגיעה לגיל שש, אימא של סבתא החליטה שהיא לא רוצה שסבתא תגדל בין גויים, לכן, היא החליטה לשלוח אותה לארץ לגדול ולהתחנך בקיבוץ של אחיה – דוד אבוש, בקיבוץ לביא. בגיל שש וחצי סבתא מיכי טסה לארץ לבד, ללא משפחה, רק בליווי של דיילת, כאשר דוד שלה – סבא אבוש, חיכה לה בשדה התעופה.

מאז שסבתא מיכי הגיעה לקיבוץ, היא גדלה בבית של דוד שלה אבוש ואשתו ברטל, כאילו הייתה הבת שלהם. לכן, בשביל אימא שלי וגם בשבילי הם כמו סבא וסבתא. לסבא אבוש וסבתא ברטל יש עוד ארבעה ילדים: שושי, עקיבה, אלי ויודי. כך, שסבתא מיכי קיבלה במתנה אחות ושלושה אחים איתם גדלה יחד.

בקיבוץ, במהלך כל היום היו הילדים בבית הילדים. שם הם למדו ושיחקו, ובערב הלכו לישון בביתם. קיבוץ לביא הוא קיבוץ דתי, ולכן סבתא גדלה עם אמונה ומסורת יהודית – תפילות בשבת, חגים, וכו'.

הקמת המשפחה

כשסבתא הייתה בת 17 היא הכירה את סבא שלי – סבא אבי, שהיה חייל בקיבוץ. הם היו חברים שבע שנים ואז הם התחתנו ועברו לגור בנתניה. לסבא אבי היה עסק משפחתי של יהלומים, וסבתא מיכי הצטרפה לעבוד בעסק כמעצבת תכשיטים. לסבא וסבתא שלי נולדו שבעה ילדים: טלי, חן, רונית, יוסי, מנדי, מוישי, ונעמי.

הקשר לרבי מליובאוויטש

סבתא מיכי הכירה את הרבי בעקבות בעלה סבא אבי, שהגיע לרבי לרגל עסקיו בניו יורק, שם הוא התחבר לרבי מיד בפעם הראשונה שהוא ראה אותו. סבא אבי היה חסיד גדול של הרבי, וסבתא מיכי הכירה את הרבי בעקבותיו, וגם היא הפכה לחסידה גדולה של הרבי. סבתא סיפרה שהפעם הראשונה שהיא הייתה אצל הרבי היה לכבוד בת המצווה של טלי, הבת הבכורה.

לצערי, סבא אבי, בעלה, נפטר לפני ארבע שנים ממחלה קשה.

החיים כיום

כיום, סבתא מיכי עדיין עובדת בעסק המשפחתי ועושה שליחות במסגרת ארגון "שפרה ופועה" בנתניה. כיום, סבתא מיכי בת שבעים ואחת, וב"ה אנחנו עושים לה הרבה נחת, כל הילדים והנכדים.

הזוית האישית

הנכדה תהל: נהניתי מאוד לדבר עם סבתא, ולקרוא את סיפור החיים שלה. הלוואי ואזכה ללכת בדרכה החסידית ולעשות לה ולרבי הרבה נחת.

סבתא מיכי: ברכה מסבתא מיכי לתהל: תהל לאה היקרה, אני מאחלת לך הצלחה בכל מעשי ידייך. שתשתמשי בכישרונותייך לטובה ולשמחה ולנחת רוח הרבי מלך המשיח! באהבה רבה, סבתא מיכי.

מילון

קיבוץ לביא
לָבִיא הוא קיבוץ דתי השייך לתנועת הקיבוץ הדתי, ושייך למועצה אזורית הגליל התחתון. היישוב, הממוקם בגליל התחתון בגובה 310 מטר מעל פני הים, נמצא כ־10 דקות נסיעה מהעיר טבריה וסמוך למחלף גולני. קיבוץ לביא הוקם בשנת 1949 על ידי צעירים עולים חברי בח"ד (ברית חלוצים דתיים) מאנגליה.

ארגון שפרה ופועה
ארגון שפרה ופועה הוא שם כללי לארגוני עזר ליולדת ומשפחתה - ארגונים מסוג זה קיימים בקהילות אנ"ש או מופעלים על ידי שלוחים ובתי חב"ד. ארגוני 'שפרה ופועה' הוקמו לאחר קריאתו הנמרצת של הרבי להרבות בילודה ולא להגבילה. נשים חב"דיות רבות, רואות בהתנדבות בארגון זה, סגולה להתברך בילדים.

ציטוטים

”שנזכה להתגלות מלך המשיח בקרוב ממש ולבניין בית המקדש במהרה. “

הקשר הרב דורי