מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפולין לישראל – פרידה הדר

סבתא עם מיקה, אחותי
סבתא בנעוריה
מהעיירה הקטנה בפולין לאוהל במחנה שער עלייה בישראל

שמי עומר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, פרידה. יחד אנו מתעדים סיפור מחייה של סבתי ומנציחים אותו במאגר המורשת. וכך סיפרה לי סבתי:

"נולדתי בעיירה קטנה בפולין, במקום שלא היה בו מרשם מסודר לילדים שנולדו. פעם בכמה זמן היה מישהו מהעיירה נוסע לעיר המחוז ורושם את הילדים לפי מיטב זכרונו והבנתו.

הגעתי לישראל כשהייתי בת חמישה חודשים, והתחלנו את חיינו בארץ באוהל במחנה מעבר שנקרא שער עלייה. לאחר כחצי שנה עברנו לאוהל בבני ברק. ההורים שלי, אחותי ואני גרנו באוהל כשנתיים ואז עברנו למעברה לצריף. גרנו בצריף עוד כשנתיים, ולאחר מכן עברנו לדירה בת שני חדרים ומרפסת, גם היא בבני ברק.

כשעברנו לדירה, לא היו מובילים ולא משאית להובלה. המרחק לא היה גדול, ולכן העברנו את החפצים בעצמנו. אז לא היו כיריים כמו היום, ואת הבישול עשו על פתיליות שחיממו ומלאו בעזרת נפט. כשהעברתי את הפתיליה, הנפט נשפך עליי וקיבלתי כוויות בבטן.

גם לא היו מקררים עם חשמל כמו היום. את ארגז הקירור היו מקררים בעזרת בלוקים של קרח, שאותם הביא טנדר או סוס ועגלה שהגיעו למעברה. היינו יודעים שהקרח הגיע כשהיה מצלצל בפעמון ברחוב, ואז היינו הולכים וקונים כמות של קרח, כמו חצי בלוק או רבע בלוק. אין ספק, היו אלו זמנים שונים מהיום."

הזוית האישית

עומר הנכד המתעד: נהניתי לשבת עם סבתא ולשמוע ממנה את סיפור חייה. אני מאחל לסבתא עוד שנים טובות ובריאות.

סבתא פרידה עם מיקה

תמונה 1

מילון

עיר מחוז
עיר גדולה שבה נותנים שירותים עירוניים לכל הישובים באזור.

שער העלייה
שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה מיון לעולים בכניסה לעיר חיפה, ששימש כמחנה ממיון מרכזי לעולים שהגיעו לארץ בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "מחנה שער העלייה", אך רבים קראו למקום שנים רבות גם "סנט לוקס", בשנת 1958 צורף שטחו לעיר חיפה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"גרנו באוהל כשנתיים ואז עברנו למעברה לצריף"“

הקשר הרב דורי