מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע חיים – שלמה סנופקובסקי

נועם וסבא בגרמניה, ספטמבר 2023
סבא במפלי הניאגרה שבקנדה
ילדות תל אביבית בשנות השישים

שמי נועם, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבי, שלמה סנופקובסקי. יחד אנו מתעדים סיפור מחייו של סבא ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית. סבא שלמה נולד בתל אביב בשנת 1948, שנת הקמת המדינה. הוא גדל בצפון הישן של תל אביב יחד עם אחיו איתן, להוריהם חיים והדי. סבא למד בגימנסיה הרצליה – הגימנסיה העברית הראשונה.

בשנות השישים הילדים שיחקו משחקי רחוב כמו כדורגל, סטנגה ופינות. אז לא היו מחשבים, טלפונים ניידים או משחקים בטלפון. סבא מאוד אהב כדורגל ובילה במשחקים עם חברים ברחוב במהלך השבוע ובשבתות היה הולך לאצטדיון בלומפילד כאוהד הפועל תל אביב.

לסבא היה חבר טוב בשם יוסי, ואיתו הוא שיחק פינג פונג מדי יום. הם למדו באותה הכיתה וסבא מאוד אהב את שיעורי הספורט. המורה לספורט של סבא היה גם המורה של בני ואורי, שלמדו גם הם בגימנסיה. סבא מאוד נהנה מהטיולים השנתיים שהיו בתיכון, ודרכם הכיר טוב את הארץ.

לאחר מכן, סבא הלך לצבא ושירת שלוש שנים ביחידת נ"מ. הוא נלחם במלחמת ששת הימים והשתתף בפעילויות מבצעיות נוספות. לאחר הצבא, סבא יצא ללימודים אקדמאיים במינכן שבגרמניה. הוא למד אלקטרוניקה ומדעי המחשב בטכניון במינכן. סבא נשאר לגור במינכן והתחיל לעבוד בחברת מחשבים אמריקאית. בזמן שהותו במינכן, הוא המשיך באהבתו לכדורגל והיה אוהד באיירן מינכן. בתקופתו במינכן אירעו שני אירועים משמעותיים: אולימפיאדת מינכן 1972, בה נרצחו 11 ספורטאים ישראלים, ומונדיאל 1974, בו נכח בגמר שבו גרמניה ניצחה את הולנד וזכתה באליפות העולם.

בשנת 1978, סבא חזר לארץ והכיר את שרונה בעבודה. הם התחתנו ונולדו להם שני ילדים: אורי ומיכאל. המשפחה המשיכה לגור בתל אביב. הילדים גדלו והלכו לצבא. אורי הכיר את עבדת בצופים והם התחתנו ב-2011. בשנת 2013 נולד להם נועם, הנכד הראשון, ובשנת 2015 נולדה דניאל, הנכדה השנייה.

במשך כל השנים סבא עבד בחברת מחשבים גדולה כמנהל תחום התוכנה. כיום, סבא עוסק כיועץ בתחום המחשוב.

הזוית האישית

נועם: מאוד נהניתי ללמוד על ההיסטוריה של סבא.

סבא שלמה: היה לי חשוב מאד להעביר לנכדי את סיפור החיים שלי.

מילון

נחישות
להתמיד במטרה

ציטוטים

”סבא תמיד אומר: "תהיה טוב גם בלימודים וגם בדברים אחרים שאתה עושה“

הקשר הרב דורי