מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממצרים לישראל – ארלט תהילה

סבתא ביום טיול
סבתא בשירות הצבאי
הבריחה ממצרים לאחר מלחמת סיני

שמי מאיה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי ארלט. יחד אנו מתעדות את סיפורה של סבתי על ילדותה, הבריחה ממצרים, השירות הצבאי והקמת המשפחה בארץ ישראל. וכך סיפרה לי סבתא:

הילדות שלי באלכסנדריה

גדלנו בבית גדול עם מטפלת ועוזרת מצריות. הייתי קטנה בת חמש, לא הייתי במסגרת של גן. אבי עבד בנמל אלכסנדריה בתפקיד בכיר. אחיי למדו בבית ספר מקומי עם אוכלוסייה מעורבת והיו פעילים בתנועת "מכבי" שהייתה אסורה על פי חוק. היינו ביחסי שכנות טובה עם המצרים. הייתה לנו קהילה יהודית גדולה, שמרנו על המסורת היהודית ובחגים שלנו היו מפגשים של הקהילה בבית הכנסת.

הבריחה ממצרים

בסוף שנת 1956, בארץ הייתה מלחמת סיני שערערה לחלוטין את היחסים בין היהודים לערבים. אבי שעבד בנמל אלכסנדריה היה אחראי בין היתר על כניסה ויציאה של אוניות מסחר. באחד מהבקרים הגיע כהרגלו לנמל ונעצר על ידי המשטרה המצרית. השלטון המצרי האשים את אבי בריגול וסיוע לארצות הברית בכך שהשאיר את תאורת הנמל דולקת בשעות הלילה ובכך סייע להם להפציץ את הנמל. הוא נעצר וחיכה למשפט. הוא הצליח להעביר מסר לאימי לעזוב מיד את מצרים לאחר שגילה שעלולים לעצור גם את אחיי על מעורבותם בתנועת "מכבי". אבי הצליח בזכות קשריו ושוחד ששילם לצאת ממעצר ולהגיע לשדה התעופה לטיסה עם המשפחה. בביקורת דרכונים עוכב לבדיקה מכיוון שברשומות שמו הופיע כעצור אך בזכות זה ששמו בדרכון היה חיים (שמו השני) ולא ניסית הצליח לעלות לטיסה ולחבור למשפחה. נחתנו בצרפת, ולאחר תקופה קצרה הפלגנו לארץ וגרנו במעברות בקריית שמונה.

השירות הצבאי

שירתי כמש"קית חן ותנאי שירות בפיקוד מרכז בבסיס מצודת כפיר בין השנים 1971 עד 1972. תקופת הצבא זכורה לי כתקופה מהנה ומאתגרת. אהבתי את האחריות שהוטלה עלי, צברתי חוויות רבות, והיו לי רגעי סיפוק לא מעטים בעזרה לחיילים במצבים שונים.

ההיכרות והמשפחה שהקמתי עם סבא ראובן

הכרתי את בעלי דרך חברים משותפים בשנת 1975 והחיבור בינינו היה מיידי. התפתחה בינינו אהבה גדולה. אחרי חודשיים הוא הציע לי נישואים ואחרי חצי שנה התחתנו. גידלנו חמש בנות לתפארת. יש לנו 13 נכדים ועוד אחת בדרך. אנחנו אוהבים לחגוג יחד ימי הולדת לנכדים ותאריכים משמעותיים כמו גיל 70 של בעלי. בקרוב נחגוג 50 שנות נישואין ביחד. אנחנו מקפידים להיפגש לחגוג כל המשפחה ביחד בחגים. היום אנחנו חיים בירושלים, כל הבנות גרות עם המשפחות שלהן במרכז, אבל הן מקפידות להגיע ולבקר אותנו בירושלים וגם אנחנו מגיעים למרכז פעמים רבות. הנכדים אוהבים מאוד לאכול את האוכל שאני מבשלת ואני משתדלת לפנק כל אחד ואחת מהם במאכלים האהובים עליהם.

הזוית האישית

מאיה הנכדה המתעדת: התרגשתי מאוד להיפגש עם סבתא ארלט ולשמוע את הסיפורים שלה. לא ידעתי על חלק מהדברים וזה היה מעניין ומחדש. בנוסף, בדרך כלל אנחנו לא נפגשות רק שתינו וזה היה נחמד לקבל ממנה תשומת לב לבד בלי כל הנכדים האחרים.

סבתא ארלט: מאיה היא אחת הנכדות המקסימות והאהובות עלי, שמחתי לשמוע שהיא בחרה בי לעשות עלי את התיעוד שלה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. היו לנו רגעים ממש מיוחדים של נכדה וסבתא והתרגשתי מאוד לשבת איתה.

מילון

מש"קית חינוך
חיל החינוך והנוער הוא חיל הכפוף לאגף כוח האדם בצבא ההגנה לישראל. החיל הוא הסמכות המקצועית הראשית בתחום הפיקודי-חינוכי ובתחום הלאומי-חברתי, המסייעת למפקדי צה"ל במימוש יעדי הצבא במדינה דמוקרטית. מש"קי החינוך מצוידים בסיכת חינוך מעוצבת במיוחד בשבילם, כומתה בהתאם ליחידה ובשרוך בצבע אפור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תקופת הצבא זכורה לי כתקופה מהנה ומאתגרת. אהבתי את האחריות שהוטלה עליי, צברתי חוויות רבות“

הקשר הרב דורי