מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת יום כיפור

סבתא נעמי כילדה במגשימים שם נולדה וגדלה.
סבתא נעמי כחיילת בחיל המודיעין.
סיפורה של סבתא נעמי ממלחמת יום כיפור

סבתא נעמי נולדה בשנת 1954 במושב מגשימים, היא גדלה וגרה שם עד לאחר השחרור מהצבא.

היא מספרת שאהבה מאוד את חייה במושב. לאחר שיחרורה מהצבא סבתא למדה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, התחתנה בגיל 22 וגרה שנה בקיבוץ הראל עם סבא שלי.

לאחר שנה בקיבוץ סבתא וסבא טסו לארצות הברית כדי לגור עם המשפחה של סבא ונשארה שם שנתיים. כשגרו בארצות הברית היא ילדה את אימי יעל. במשך שהותה בניו יורק סבתא וסבא הצטרפו לגרעין שהקים את מושב שורשים במשגב.

לאחר לידתה של אימי בשנת 1978 סבתי נשארה בארצות הברית לעוד שנתיים נוספות וחזרה לישראל במטרה להקים ישוב חדש בגליל, מושב שורשים.

בשנת 1990 כשהעלייה ממדינות חבר העמים (רוסיה, אוקראינה וכו) הייתה בשיאה סבתא התחילה לעבוד כמורה באולפן כרמיאל, בית ספר ללימוד עברית לעולים חדשים, ועבדה שם במשך 25 שנה עד ליציאתה לפנסיה.

סבתא מספרת שמאוד אהבה את העבודה עם העולים החדשים.  היום כשסבתא בפנסיה היא משתתפת בהרבה חוגים במועדון מרחבים. סבתא מספרת שהיא נהנית בפנסיה שלה.

מלחמת יום הכיפורים

סבתא נעמי שכיום בת 70 מספרת כשפרצה מלחמת יום כיפור בשנת 1973 היא הייתה בת 19.

בזמן המלחמה שירתה בחיל המודיעין בבסיס בירושלים. שם היה תפקידה צפ"טית (צופן פיענוח טלגרפיה). הצפ"טים קבלו ידיעות מוצפנות בקודים ושלחו אותן לבסיס המרכזי בהרצליה שם פענחו אותן. העבודה של הצפ"טים הייתה 24/7 לכן סבתא עבדה במשמרות ולפחות פעמיים בשבוע עשתה משמרת לילה. היא מספרת שהיה מאוד קשה לעבוד בלילה והיא לא אהבה את זה.

פעם אחת במשמרת שלה הגיע מברק לא מוצפן בקודים אלא כתוב באנגלית מארמון המלך בירדן וכך הם גילו הרבה דברים על החיים בארמון בירדן.

סבתא זוכרת שבימים שלפני פרוץ המלחמה היה תרגיל במצרים. התקבלו המון ידיעות באופן חריג והם בקושי הצליחו להשתלט על כמות הידיעות ולכן זה החשיד מאוד שמצרים מתכננת משהו יותר גדול מתרגיל. ובאמת המצרים הפתיעו אותנו ופתחו במלחמה שהייתה קשה מאוד למדינת ישראל ותושביה.

תמונה 1

הזוית האישית

עידו: היה לי כיף להשתתף עם סבתא בתוכנית הקשר הרב דורי. למדתי דברים חדשים על סבתא.

מילון

צפטי"ת
צופן פיענוח טלגרפיה

ציטוטים

”בימים לפני המלחמה הגיעו המון מברקים ולכן זה החשיד שמיצרים מתכננת משהו גדול ובאמת הם הפתיעו אותנו ופתחו במלחמה“

הקשר הרב דורי