מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מילד להורים ניצולי שואה לשושלת התיישבות במדינה

אופק עם סבא משה
תמונת ילדות של סבא עם אמו
סבא משה תרשיש מספר לנכדו אופק על שורשי המשפחה

שמי משה, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי. יחד אנו מתעדים את סיפור חיי ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

ילדות ברמת-גן

נולדתי בשנת 1957 ברמת גן להורים יוצאי אירופה, בן זקונים אחרי שתי בנות גדולות. אמא שלי, חנה ז"ל, הייתה ניצולת מחנות ההשמדה באירופה, ואבא שלי, יעקב ז"ל, היה יוצא הצבא הסובייטי שנלחם בנאצים. הוריי התחתנו בפתח-תקווה והקימו את ביתם ברמת-גן, שם גם הייתה חנות הבשר שהייתה ברשותם. הרבה אני לא זוכר מהחיים ברמת-גן, אבל זכורה לי חנות הבשר המשפחתית. כשהייתי בן חמש או שש, הייתי מגיע לשם ומנסה לעזור בכל מיני מלאכות, במיוחד באיסוף עצמות והבאתן לחברים שלי בשכונה. באחת הפעמים ששיחקתי עם סכין, חתכתי את האגודל לעומק, ויש לי עד היום סימן לכך – זה הזיכרון שנשאר לי מאותה חנות בשר.

מאלבום התמונות

תמונה 1

נעורים בקיבוץ

הגעתי לקיבוץ יפעת בהיותי בכיתה ג', לאחר מות אבי. בקיבוץ, באותם ימים, ישנו כולם יחד באותו בית ילדים וזה היה נהדר. גם למדנו יחד באותו בית ילדים בכיתה של שמונה ילדים. בכיתה ה' התחלתי לעבוד בפינת החי של הקיבוץ. הייתי קם לבד בשש בבוקר, לובש בגדי עבודה, מדליק לבד את דוד המים החמים (שעבד על נפט) והולך לפינת החי. שם, האחראי חילק את הילדים לקבוצות – חלק הלכו לחלוב את העיזים, חלק נתנו אוכל לברווזים או לסוס ולחמור ולשאר החיות שהיו בכלובים.

לקראת שבע בבוקר היינו חוזרים לבית הילדים, מתקלחים לבד ואז אוכלים כל הכיתה ארוחת בוקר שהמטפלת הכינה. לא היינו צריכים ללכת לבית הספר, הכיתה הייתה צמודה וזה היה נהדר. הלימודים כללו הרבה טיולים מסביב לקיבוץ ובאזור.

בטיול בנעוריי

תמונה 2

כל זה נמשך עד שהגעתי לכיתה ז', אז התחלנו ללמוד עם קיבוץ אחר בכיתה יותר גדולה והפסקנו לעבוד בפינת החי. עברתי לעבוד ברפת ושם המשכתי עד אחרי הצבא.

הולדת הנכדים

התחתנתי בשנת 1978 עם נגה. לעומתי שבאתי מרמת-גן, נגה הגיעה לקיבוץ יפעת מקיבוץ אשדות יעקב שבעמק הירדן, שם נולד אביה שמוליק. את קיבוץ אשדות יעקב הקימו בשנת 1924 הסבא והסבתא של נגה, קלמן ומאשה שץ. השנה מציינים 100 שנה להקמת קיבוץ אשדות יעקב.

הולדתו של קורן תרשיש בשנת 1981 הייתה בסימן נין ראשון שהוא דור רביעי בתנועה הקיבוצית. הולדת אורין בשנת 2011 והולדת אופק בשנת 2013, וכן כל השאר, עומדים בסימן המשך השושלת כדור חמישי בהתיישבות שהתחילה באשדות יעקב בשנת 1920 והגיעה עד 2024 – "דור לדור יביע אומר".

הזוית האישית

אופק הנכד המתעד: נהניתי מאוד לעבוד ולהיפגש עם סבא ולתעד את הסיפור האישי שלו.

מילון

"דור לדור יביע אומר"
הביטוי מתאר את הקשר בין הדורות ואת ההמשכיות.

ציטוטים

”הולדת הנין למשפחת תרשיש הייתה בסימן של המשך השושלת כדור חמישי בהתיישבות, שהתחילה באשדות יעקב בשנת 1920 והגיע עד 2024“

הקשר הרב דורי