מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטריפולי לרמת גן: מסע החיים של בנימין רוקח

המספר והמתעד לפני כמה שנים
סבא בינימין ומשפחתו
העלייה לארץ הקודש

שמי בני רקח, נולדתי בשנת 1941 בטריפולי שבלוב. כשנולדתי, הורי נתנו לי את השם בנימין, אבל כולם קראו לי ננו. ילדותי הייתה קשה; גרנו בבית עם חמישה אחים ולא היה לנו אוכל בשפע, אך הסתדרנו. טריפולי הייתה אז מרכז קהילה יהודית תוססת, אך כשפרצה מלחמת העולם השנייה והגרמנים הגיעו לעיר שלנו, הכל השתנה והפך קשה מאוד.

במהלך המלחמה, החיים נעשו קשים עוד יותר. היה הרבה פחות אוכל ושתייה, ורבים מהשכנים שלנו ברחו מהארץ. אך משפחתי נשארה והתחבאה במשך חודש וחצי עד שיכולנו לצאת. אבי היה עובד בניין ואמי הייתה עקרת בית שדאגה לנו. הייתי אז רק בן 4.

יהודי לוב היו נתונים לתקופות של רדיפות, בעיקר במהלך מלחמת העולם השנייה כאשר הצבא הגרמני השתלט על צפון אפריקה. משפחות רבות נאלצו להסתתר או לברוח, והקהילה היהודית סבלה מאנטישמיות ורדיפות מצד המשטר הנאצי ומשתפי הפעולה המקומיים.

העלייה לארץ ישראל והחיים ברמת גן

בשנת 1949, כשהייתי בן 8 וחצי, עליתי עם משפחתי לארץ ישראל. העלייה הייתה חלק ממבצעי העלייה הגדולים של יהודי צפון אפריקה לאחר הקמת מדינת ישראל. הגענו באונייה יחד עם מאות משפחות נוספות, בתקווה להתחיל חיים חדשים ובטוחים בארץ הקודש. בהתחלה החשש היה שלא ישימו אותנו באותו מקום ביחד, אך למזלנו הצלחנו להישאר מאוחדים.

עם הגעתנו לארץ, שיכנו אותנו במחנה עולים באוהלים, כמו רבים אחרים. קיבלנו מעט מזון ותמיכה מהמדינה הצעירה, אך ההתמודדות עם התנאים הייתה מאתגרת. אבי, שסחר בבדים בלוב, החל לעבוד כסוחר בדים גם בישראל, ואני התחלתי את לימודיי בבית ספר עמישב תל גנים ברמת גן. לא היה לנו כסף אז יצאתי למכור קרח, יחף, ללא נעליים ואת הכסף שהרווחתי הבטתי לאמא שתוכל לקנות מוצרי מזון בסיסיים ולהכין לנו אוכל. אני זוכר את המאכל האהוב עלי ביותר שנקרא בזין, זהו מאכל העשוי מקמח שעורה או מקמח חיטה, מים, ביצים, תפוחי אדמה ומוגש בדרך כלל עם רוטב עגבניות. מי שידו היתה משגת היה מוסיף גם בשר. והייתי מחכה לחגים כדי להתענג עליו. כמעט ולא השלמתי לימודי תיכון בגלל שהייתי צריך לעזור בכלכלת המשפחה אבל לבסוף השלמתי לימודיי.

השירות הצבאי בתותחנים

כאשר הגיע הזמן, גויסתי לצה"ל ושירתי בחיל התותחנים. השירות הצבאי היה חלק חשוב ומשמעותי בחיי, שכן למדתי הרבה על אחריות, חברות ואהבת המולדת. חיל התותחנים הוא אחד מחילות השדה המרכזיים בצה"ל, ואחראי על הפעלת תותחים ומערכות ארטילריה שונות לתמיכה בכוחות הקרקע.

במהלך שירותי בתותחנים, השתתפתי במבצעים ופעולות צבאיות שהיו חלק מהתקופה הסוערת של שנות ה-60 וה-70. תקופה זו כללה את מלחמת ששת הימים (1967) ומלחמת ההתשה (1967-1970), שבהן חיל התותחנים שיחק תפקיד מרכזי בתמיכה בכוחות הקרקע ובהתקפות על עמדות אויב.

במלחמת ששת הימים, חיל התותחנים היה חלק בלתי נפרד מהמערך הלוחם שסייע בהשגת ניצחון מהיר ומכריע מול צבאות ערב. התותחנים נדרשו לפגוע במטרות מדויקות ולעיתים נאלצו לפעול בתנאים קשים של קרב. במהלך שירותי, התמודדתי עם אתגרים פיזיים ומנטליים, אך התחושה של לתרום להגנת המולדת הייתה תמיד מניע חזק עבורי. הכרתי חברים שהם חבריי בלב ובנפש ועד היום אנחנו בקשר הדוק ועברנו ביחד את כל הרפתקאות החיים.

החיים המקצועיים והקמת המשפחה

לאחר השירות הצבאי, התחלתי לעבוד בחברת "דן". בתחילה עבדתי במוסך, ולאחר מכן הפכתי לנהג אוטובוס. את אשתי פגשתי במקרה, כשהיא הייתה אחת הנוסעות בקו 67, הייתי ממתין לה כל יום באותה השעה בתחנה עד שהגיעה מהעבודה לנסיעה לביתה וכך נוצר הקשר. ההיכרות הזו הובילה לאהבה גדולה, ובשנת 1967, אחרי שלוש שנים של זוגיות, התחתנו.

בשנת 1968 נולד בננו הבכור שי, כעבור 4 שנים נולד בני רן. פרשתי מחברת "דן" כנהג ובחרתי להתעסק אינסטלציה. למדתי את המקצוע תוך כדי וגיליתי שאני מאוד טוב בלעזור לאנשים ובכך בנחתי ךי לקוחות קבועים. כשבניי שי , היה אז בן 10, ורן היה בן 6, נולדה לנו בת קטנטונת בשם סיון, שהיא אמה של איתן, המראיין הנכד שלי. סיון הביאה הרבה אור ושמחה למשפחה וגרנו כבר נאלצנו לעבוד מדירת 3 חדרים לבית גדול יותר ברחוב הרא"ה ברמת גן.ף, כולל גינה, נדנדה ורציתי כאב לתת לילדיי כל מה שלי כילד היה חסר. חום, אהבה, אוכל טוב, לימודים והשכלה. גידול שלושה ילדים תוך כדי עבודה קשה היה אתגר לא קטן, במיוחד עבור מישהו כמו שאני, שלא היו לו כלים מתקדמים של קריאה, כתיבה ולימודים. אבל בעבודה קשה מצאת החמה ועד צאת הנשמה, שלי ושל אשתי מרסל, הצלחנו לתת להם כל מה שלנו לא היה .

התחלתי לעבוד בעבודות כפיים שונות כדי לפרנס את המשפחה. עברתי מעבודה לעבודה, מהבנייה ועד לתיקוני חשמל, ובעיקר בתחום האינסטלציה. העבודה הייתה פיזית ותובענית, אך לא ויתרתי. השאיפה שלי הייתה להעניק למשפחתי חיים טובים ויציבים.

עבודה קשה ובניית קריירה מוצלחת באינסטלציה

לאט לאט, צברתי מיומנויות בתחום האינסטלציה והבנייה. עבדתי קשה כדי להשתפר ולהפוך למומחה בתחום. יכולת העבודה שלי והנכונות להתמודד עם כל אתגר זיכו אותי במוניטין טוב בקרב השכנים והלקוחות.

הפכתי לדמות ידועה ומוכרת ברמת גן. השכנים והלקוחות ידעו שהם יכולים לסמוך עליי לכל סוג של תיקון או שיפוץ. הייתי מבצע עבודות אינסטלציה, שיפוץ בתים ותיקונים שונים בהצלחה רבה. לא היה עבודה קשה מדי או קטנה מדי עבורי.

ההצלחה שלי בתחום הביאה לצמיחה כלכלית ולשיפור במעמד הכלכלי של משפחתי. יכולתי להעניק לילדיי את החינוך והתנאים הטובים ביותר. הם למדו בבתי ספר טובים והיו חלק מקהילה תומכת ומכילה.

קצת עליי

אני מאוד אוהב לאכול במסעדה בגבעתיים בשם זליק. בדרך כלל אני מגיע לשם לארוחת בוקר ומזמין טוסט, שלדעתי הוא הטעים ביותר בעולם. אשתי, שהיא בשלנית מעולה, מכינה מאכלים נהדרים לכל החגים והמועדים, ואנו מארחים את המשפחה שלנו בביתנו.

הנכדים שלנו מגיעים לבקר אותנו פעם בשבועיים, והם מאוד אוהבים את האוכל של סבתא שלהם. המאכלים האהובים עליהם הם אורז אדום עם עוף וקוסקוס עם מפרום, וטבחה בסלק. אני ואשתי מאוד נהנים מהביקורים שלהם ומהזמן המשפחתי שאנו מבלים יחד.

הזוית האישית

איתן הנכד המתעד: היה לי מאוד מהנה לעבוד עם סבא שלי וללמוד עליו הרבה. זה היה חוויה משמעותית ללמוד על הילדות שלו והמסע שעבר. אני גאה מאוד בסבא שלי ובהישגיו.

סבא בנימין: היה לי מאוד כיף להיפגש עם איתן, נראה שהסיפורים שלי מאוד עניינו אותו וגם חידשתי לו הרבה דברים שלא ידע. ראיתי כמה הוא התבגר השנה וזה מרגש מאוד.

מילון

חברת דן
דן – חברה לתחבורה ציבורית בע"מ היא חברה ישראלית לתחבורה ציבורית המפעילה שירותי אוטובוסים בגוש דן. מאז הקמתה בשנת 1945 ועד לשנת 2002 פעלה כקואופרטיב. בעבר הייתה החברה מונופול בהפעלת תחבורה ציבורית באזור גוש דן וחלקה במגזר התחבורה הציבורית בישראל עמד על כ־20%. בעקבות החלטת ממשלת ישראל לפתיחת שוק התחבורה הציבורית לתחרות בשלהי המאה ה-20, הועברו חלק מאשכולות הקווים של החברה לחברות אחרות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לקחת את החיים בקלות ותמיד להיות עסוק“

הקשר הרב דורי