מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מורשת קרב – מבצע אבירי לב

אני וסבא
סבא
מלחמת יום כיפור - סיפור אישי

שמי דן שליט, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, גבי בר גיורא. סבי נולד בשנת 1950 בירושלים. במפגשים שמעתי מסבא סיפורים רבים בחרנו לתעד אחד מהם סיפור של מורשת קרב.

מבצע אבירי לב – מלחמת יום הכיפורים

מבצע אבירי לב, הוא מבצע חציית התעלה במלחמת יום הכיפורים, בתאריכים 15- 21 באוקטובר 1973.מטרת המבצע הייתה לצלוח את תעלת סואץ. במבצע זה הצליח צה"ל להעביר את המלחמה אל תוך שטח האויב, במקרה זה ארץ מצרים. "המבצע בוצע על ידי אוגדה 143 בפיקודו של האלוף אריאל שרון, שכללה 3 חטיבות שריון (חטיבה 14 הסדירה וחטיבות המילואים 421 ו-600), חטיבת צנחני מילואים 247, שני אגדים ארטילריים ומספר גדודי הנדסה/צליחה". (ויקיפדיה)

רקע

ביום כיפור ה – 6 באוקטובר תקפו את ישראל כוחות צבא סוריה בגולן וכוחות צבא מצרים בסיני. במצב זה נתפסה מדינת ישראל בהפתעה מוחלטת כאשר היא נתקפת מצפון ומדרום על ידי שני צבאות גדולים ממנה בהרבה ומשוכללים מאוד וכאשר היא נמצאת בתוך יום כיפור שהוא יום של השבתה מוחלטת בכול המגזרים כולל הצבא. צה"ל גייס מיד את המילואים שזה למעשה הצבא האמיתי של עם ישראל. והצליח לבלום ברמת הגולן את הצבא הסורי כמעט על סף הרמה. בגזרת סיני נעצר הצבא המצרי בערך במרחק 8 קילומטר מקו התעלה גם מצפון לאגם המר וגם מדרום לו.

סבא גבי סגן מפקד גדוד שריון 407

סבא שלי גבי בר גיורא, היה באותו הזמן סגן מפקד פלוגת המפקדה של גדוד השריון 407 בחטיבת השריון 600 שהייתה שייכת לאוגדה 143 בפיקודו של האלוף אריק שרון. במהלך המלחמה השתתף גדוד 407 במבצע אבירי לב, המוזכר למעלה, ותפקידו היה לפתוח את הצירים אל נקודת הצליחה בקצה אגם המר כדי לאפשר לבצע צליחה של טנקים ורק"ם וכוחות לוחמים.

סבא גבי מספר

"אותי תפסה המלחמה ביום כפור כאשר הייתי בבוקר בחוף הים עם חבר שלי יאיר. ראינו שיש תנועת מטוסי קרב רבה וכאלה שבאו וזרקו פצצות לים, וראינו גם תנועה של חיל הים. זה הבהיר לנו שמשהו קורה פה ולכן רצנו מהר מחוף הים הביתה, בדרך פגשנו אנשים מטיילים ואמרנו להם לחזור מהר הביתה.

בבית חיכתה לי כבר מונית להסיע אותי לצבא, כי בתפקידי הייתי צריך להגיע ראשון ליחידה. כך הגעתי שדה תימן, ליד באר שבע ואז הבנתי שהטנקים של הגדוד שלי נמצאים בטיפול מיוחד במחנה נתן, שבצד השני של באר שבע. הצלחנו לארגן משאיות ולשנע את התחמושת והציוד לטנקים ולקראת השעה 22:00 בלילה הצלחנו כבר לשלוח את הפלוגה הראשונה לכיוון התעלה, נסיעה של למעלה ממאתיים קילומטר על זחלים.

למחרת ב 7 לאוקטובר כבר ריכזנו את הגדוד באזור טסה וב 8 לחודש הצטרפנו לקרב הבלימה. ב 15 לאוקטובר צורפנו לכוח הענק שהוקם לצורך הצליחה בפיקודו של אמנון רשף מח"ט 14. את הקרב ביצענו בשלושה ראשים כאשר פלוגה א' (אהבה) פתחה את ציר "עכביש", פלוגה ג (גלון) פתחה את ציר נחלה ופלוגה ב (בסין) הייתה אמורה לפתוח את ציר טרטור. הקרב התחיל בשעה 10:30 בלילה ונמשך יומיים וחצי. במהלך הקרב הזה איבדה החטיבה למעלה ממאה מטובי לוחמיה ועוד רבים הרבה יותר נפצעו. אבל המשימה הושגה!

צה"ל פרץ את המעבר על התעלה, הניח 4 גשרים והעביר את המלחמה לשטח האויב.

קישור לקובץ הסיפור: סיפור מורשת קרב (1)

הזוית האישית

דן: תודה לסבא על שיתוף סיפור חשוב זה!

מילון

ס
ס

ציטוטים

”ב 15 לאוקטובר צורפנו לכוח הענק שהוקם לצורך הצליחה בפיקודו של אמנון רשף מח"ט 14“

הקשר הרב דורי