מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהילדות באור יהודה להקמת גן ילדים מצליח – זמירה נפתלי

בבת המצווה של שיר
ביום החתונה של סבתא
שורשים ומשפחה - סבתא זמירה מספרת

שמי זמירה נפתלי, נולדתי בעיר אור יהודה בשנת 1962 להורים רפי ורוזה דדוש. שמי הוא על שם סבתי זמרדה, ולעיתים הוריי קראו לי בנעוריי בשם אזמרלדה.

כשהייתי קטנה, אבי היה חייט ועבד בבוטיק בתל אביב. אני ואמי היינו מבקרות אותו לעיתים תכופות ואף טיילנו באזור בו הוא עבד. בהמשך, הייתה תקופה שבה אבי לא עבד ואמי פרנסה את הבית. לא היה לנו הרבה כסף, אך הסתדרנו בכך שלא קנינו הרבה דברים, אלא כל פעם לילד אחר.

בשל המצב הכלכלי, עזרתי לאמי במטלות הבית, שטפתי את הבית והייתי אחראית על גיהוץ הבגדים של אחיי החיילים. אהבתי לצפות בסרטים בטלוויזיה ולשחק בבובות ובעגלות. אחד ממשחקי הילדות האהובים עליי היה "שלוש אבנים" – זורקים שלוש אבנים וצריך לתפוס כמה שיותר. בנוסף, שיחקתי גם במחבואים ובתופסת.

כשגדלתי, קיבלתי תכשיט בן יותר ממאה שנה מסבתי, אשר יקר לליבי, אם כי אינני יודעת ממי היא קיבלה אותו. בגיל 18 לא התגייסתי לצבא מאחר והתחתנתי עם בעלי אילן. הכרתי את אילן דרך חבר של חברה טובה שלי. היינו בני זוג במשך חצי שנה ולאחר מכן התחתנו ונולדו לנו ארבעה ילדים.

כאשר ילדתי את ילדי הרביעי, פרצה מלחמת המפרץ. בזמן המלחמה היינו עם מסכות אב"ך, היו המון אזעקות ופחדנו. בתום המלחמה, עבדתי בגן ילדים שהקמתי בכוחות עצמי בנווה סביון. תחילה, הגן היה קטן ומנה חמישה ילדים ובחלוף הזמן עשרה ילדים. לאחר תקופה, הצטרפו המון ילדים והגן גדל. שכרנו את הבית ממול והקמתי שם גן גדול יותר שמנה למעלה משלושים ילדים. בחלוף השנים, קנינו בית גדול יותר עם גינה ופתחנו שם את הגן ששמו היה כמובן – גן זמירה.

במבט לאחור, ישנם הרבה דברים שהייתי שמחה להספיק לעשות אך לא הספקתי את כולם. למרות זאת, אני שמחה בחלקי כי כיום יש לי ילדים ונכדים שממלאים אותי ואני מאוד אוהבת. אמי ז"ל היא הנפש התאומה שלי, אני מנסה להידמות לה ולבשל את המאכלים שהיא נהגה להכין וכמובן לשחזר את המנהגים שלה.

הזוית האישית

שיר הנכדה המתעדת: נהניתי מאוד לעשות את התכנית עם סבתי, למדתי על השורשים שלי, על התרבות והמסורת שלי, ולמדתי דברים חדשים על סבתא שלי.

מילון

בסיסה
בסיסה (בערבית: بسيسة, ביהדות תוניסיה: בשישא; ביהדות ג'רבה: פשישא) היא תערובת הנאכלת במדינות לוב, תוניסיה ואלג'יריה. התערובת מכילה גרגרי חיטה או שעורה קלויים וטחונים, בתוספת שקדים, תמרים, סוכר ותבלינים לפי העדפה אישית. בעת האכילה, מוסיפים לתערובת שמן, או מים. ביהדות לוב ותוניסיה, ליל ראש חודש ניסן מכונה ליל הבסיסה, על שם מנהג הנערך בו, בו אם המשפחה מערבבת בסיסה ובני משפחתה אוכלים מידה. בזמן יציקת השמן מערבבים בעזרת מפתח הדירה של בעל הבית, כסגולה לברכה ופרנסה טובה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יא מרג' אלראלי הינצ' רלה מינו": בן יקר - אשתו יקרה ממנו “

הקשר הרב דורי