מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בשנות ה-60

סבתא אתי והנכדה תאיר בלונה פארק בתל אביב
סבתא אתי, תינוקת בת 3 חודשים
איך נהגנו להנות מחיים פשוטים ללא מסכים

שמי אתי יורמן לבית יונסי, ואני הסבתא של תאיר חסיד. בחרתי לשתף את תאיר בילדות שלי בשנות ה–60, שהייתה שונה מאוד מילדותה. תאיר שאלה שאלות שסיקרנו אותה והשתדלתי להשיב עליהן.

הוריי גרו באשקלון, אך אני נולדתי בבית היולדות ברחובות, שהיה בעצם המקום הקרוב ביותר לאשקלון בו אפשר היה ללדת. השנה היתה 1957, זמן קצר אחרי מבצע קדש והורי סיפרו שהיה מסוכן להימצא בשעות החשכה מחוץ לעיר כי הסתובבו "פדיונים" (מחבלים…). אך בלית ברירה הורי יצאו לדרך, לרחובות, עם תחילת הצירים הראשונים ולשמחתם הנסיעה עברה בשלום.

היות ונולדתי סמוך לחג הפורים הוריי בחרו בשם אסתר שבהמשך קוצר לאתי.

שנות ילדותי עברו עלי בשנות השישים של המאה הקודמת. שנים ללא מסכים וללא טלויזיה. שיחקנו הרבה מחוץ לבית עם כל ילדי השכונה ורק בשעות הערב המאוחרות כשההורים קראו לנו לארוחת הערב נכנסנו הביתה.

אלו היו שנים של שקט ושלווה ללא אזעקות או כל חשש אחר. המשחקים בהם שיחקנו מילאו את עולמנו: מחבואים, דג מלוח, שבע אבנים, מחניים, תופסת. בערב, כשהיינו בבית, הקשבנו לרדיו, בעיקר לתסכיתי מתח "סיימון טמפל". כולנו היינו מכונסים סביב הרדיו והקשבנו במתח רב.

חבריי ואני הלכנו גם לתנועת הנוער "הנוער העובד והלומד" חולצה כחולה עם שרוך אדום. הלכנו לפעולות כל שבוע ולמחנות בקיץ. יחד איתי היו חברותיי הטובות: יוכי, אהובה, ויקי ושלי. עם אהובה אני בקשר עד היום, ילדנו את ילדינו במקביל, עבדנו יחד באותו בית ספר, ועד היום אנו מתראות וילדינו גם חברים. למדנו יחד באותו בית ספר "דוד רמז" באשקלון. לא היו אז חטיבות כך שבכל בית ספר היו כיתות מא' עד ח'. היו שנים שבגלל הרבה תלמידים ומחסור בכיתות  חילקו את כיתות בית הספר לשתי משמרות:

משמרת א' כיתות א' עד ד' למדו משעה 08:00 עד 12:00

משמרת ב' כיתות ה' עד ח' למדו משעה 12:00 עד 16:00

המורות שלי היו: כיתות א' עד ד' המורה סבין ספרד, כיתה ה' שרה בר נתן, כיתה ו' עד ח' מרים מנדלוביץ

בכיתה ח' ניגשו כולם למבחן הסקר. מי שעבר אותו התקבל לבית ספר עיוני ומי שלא, הלך ללמוד בבית ספר מקצועי.

אני הצלחתי במבחן הסקר ולכן הלכתי ללמוד בבית ספר תיכון "אריה תגר" באשקלון.

הזוית האישית

תאיר: אני רוצה לאחל לסבתא שתמצא תמיד תחומי ענין ושלא תשתעמם אף פעם. שתמשיך להיות בריאה תמיד ולהכין לכולנו אוכל טעים ועוגות נהדרות. סבתא אתי: אני מאחלת לי ולתאיר שנמשיך תמיד להיות קרובות. שתאיר תמצא זמן לכל עיסוקיה הרבים שתצליח בכל מטרותיה ובעיקר בריאות איתנה.

מילון

פדיון
מחבלים

ציטוטים

”ילד לא צריך הרבה צעצועים, משחקים או מסכים על מנת שחייו יהיו מעניינים ומגוונים. הכל תלוי בו וביצירתיות שלו“

הקשר הרב דורי