מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בצל הפחד במלחמת ששת הימים

אני וסבתא כיום
סבתא לאה בנעוריה
תלמדו לעשות הכל באהבה מתוך הנשמה ואז הדרך תפתח לכם ותהיו מאושרים

שמי טוהר אוזן, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא של לאה אוזן.

סבתא לאה מספרת לטוהר

שמי לאה כמיסה-אוזן נולדתי בישראל בשנת 1958. בתאריך 20.2.1958, בעיר חדרה. להורי קוראים עמוס כמוסה ולאמי ברקוסה כמוסה, שנולדו בטריפולי גדלתי בנתניה, למדתי בבית ספר יסודי "תחכמוני" ובתיכון עברתי לתיכון "ברילן".

התחביבים שלי הם לרקוד, לטייל, לשיר, לארח חברים, לבשל ועוד….

כשהייתי נערה היינו מכירים את כולם בשכונה, כולם היו חברים שלנו. מדי יום היינו משחקים במחבואים, ב"שוטרים וגנבים", חמש קוביות, מודרס ועוד. היתה לנו חבורה של ילדים שהיינו תמיד ביחד.

בתקופת מלחמת ששת הימים, הייתי בת שש, הלכתי לבית הספר ולפתע שמענו אזעקות. יצאתי החוצה כדי לראות מה קרה, אמרו לי לחזור פנימה ולא לצאת. הוריי באו מהר לקחת אותי הביתה. כולם פחדו מהאזעקות שהיו. כשכבר היינו בבית, אמרו לנו לכבות את האורות ולא להדליק בכלל אור, כי עם מדליקים אור, האויבים יכולים לראות אותנו ולהרוג אותנו. אם אחד השכנים היה מדליק את האור  בביתו, מייד כל השכנים היו צועקים עליו מכל הבתים, לכבות את האור. נכנסנו למקלטים – כולם היו בפחד שלא ננצח במלחמה.  בסוף ניצחנו במלחמה זו וכולם היו מאושרים כל כך.

בימי נעורי אהבתי לצאת עם חברים לבלות להיפגש עם אנשים לצאת לטיולים לנגן בפסנתר. הייתי גם בתנועת הצופים. ב"צופים" היה לי הכי כיף, מפני שהייתי עם כל חבריי והיינו נהנים שם כל כך.

בנעורי

תמונה 1

כמה שנים לאחר מכן הכרתי את בעלי כשהיינו בחתונה של חברים. הוא ראה שאני פנויה, אז הציע לי לרקוד איתו והסכמתי ואז רקדנו ורקדנו וזה הרגיש כל כך נפלא מאז התאהבתי בו הכרנו ופשוט התאהבנו.

האירוע שאני זוכרת הכי טוב הוא שבעלי קיבל הצטיינות בקורס קצינים בצבא והתרגשנו כל כך. כל המשפחה הגיעה לאירוע ושמחה איתנו, אפילו אמי באה ואמי אף פעם לא יוצאת מהבית – האירוע הזה הרגיש ממש מיוחד.

כיום יש לי כבר ילדים נכדים ואני אוהבת לטייל עם המשפחה ליצור חוויות מיוחדות לבלות עם חברים ולהינות מהחיים כמו שכולם נהנים ואני כל כך שמחה

המסר שלי לדור הצעיר זה: "תלמדו לעשות הכול באהבה מתוך הנשמה ואז הדרך תפתח לכם ותהיו מאושרים".

הזוית האישית

סבתא לאה: אני מאוד אהבתי את העבודה הזאת. היא גרמה לי הנאה ואני מאוד התרגשתי מזה, מקווה שהיו עוד.

הנכדה טוהר: אני  מאוד נהנתי בעבודה על הסיפור של סבתי. הסיפור היה מרגש ואני מאוד אהבתי אותו.

מילון

צבא
מילון: צבא:צבא הוא ארגון לוחם הכפוף למדינה ריבונית או לישות מדינית, ומטרתו להגן על המדינה ולהפעיל כוח (בדרך כלל נגד גורמים חיצוניים, כגון מדינות אויב) על מנת להבטיח את האינטרסים שלה, כגון שמירה על הביטחון ולחימה בטרור, ובשעת הצורך גם סיועה פנים במצבי חרום. צבא נבדל מרוב ארגוני הביטחון, בכך שהוא פועל לרוב באופן גלוי, או גלוי-למחצה במדינות אשר כמעט תמיד נמצאות במצב עוינות עם הישות

ציטוטים

”הוא ראה שאני פנויה אז הציע לי לרקוד איתו והסכמתי.“

הקשר הרב דורי