מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בעיר יפו – נורית גבאי

סבתא נורית
סבתא אסתר ובנותיה התאומות נורית ורונית
געגועיי לימים שהחברים היו נפגשים בחוץ ולא היו טלפונים וטלוויזיות

שלום, שמי נורית גבאי ואני סבתא של בתיה. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, רציתי לספר לכם על ילדותי.

נולדתי בארץ ישראל בעיר יפו בשנת 1957 (תשי"ז) להוריי מאיר ואסתר ז"ל ישי. יש לי אחות תאומה בשם רונית, ואני נקראתי נורית. אמי ז"ל נתנה לי ולאחותי שמות עם אותן אותיות רק בסדר שונה, רונית ונורית.

אבי היה נהג מונית ואמי הייתה עקרת בית. הבית שבו גדלתי היה בית קרקע ערבי ביפו, ישן וקטן. בשכונה שלנו היו בתים קטנים, ומסביב היה רק חול (ללא כביש או מדרכה). אני מתגעגעת לימים שבהם החברים מהשכונה היו נפגשים בחוץ ולא היו טלפונים וטלוויזיות, אבל עדיין היה כיף מאוד.

למדתי בבית הספר היסודי "ויצמן", וכשהגעתי לתיכון עברתי לבית ספר בשם "עירוני ז'". בבית הספר היינו משחקים בתופסת, קלאס, מחבואים, חמש אבנים ועוד. היה לי אוסף מיוחד של כל מיני כוכבי קולנוע שהייתי גוזרת מעיתונים.

את השבתות חגגנו בצורה מסורתית וגם חגים חגגנו. ימי הולדת לא חגגנו אלא רק ציינו, ובבת מצווה עשו לי מסיבה קטנה. מאכל מיוחד שזכור לי הוא מג'דרה (אורז עם עדשים) ופלפל ממולא.

זיכרון ילדות

חורף אחד, כשהייתי בת 8, הורי הודיעו לנו שאנחנו נוסעים לירושלים. שמחתי מאוד, מכיוון שבירושלים ירד שלג, וזאת הייתה הפעם הראשונה שאראה שלג. כאשר הגענו לירושלים התרגשתי מאוד ורצתי מיד לשחק בשלג. כאשר הוריי הודיעו שחוזרים הביתה, אני ואחיי אספנו שלג בפחיות. אבל כשהגענו הביתה התאכזבנו לגלות שכל השלג שהבאנו אתנו נמס…

הקמת המשפחה

את סבא של בתיה הכרתי במסיבה של חבר משותף בבת ים. התחתנו בשנת 1976. בהתחלה גרנו אצל ההורים שלי ביפו, ולאחר מכן עברנו לראשון לציון. מאז היותי צעירה אני עובדת בביטוח (גם היום). ב"ה זכיתי להקים משפחה ולרוות מילדיי ומנכדיי רוב נחת.

תמונה 1
סבתא אסתר וסבא מאיר עם בנותיהן

הזוית האישית

בתיה גבאי: סבתוש, למדתי עלייך דברים רבים. אשמח לדעת עוד, גם ללא קשר לתוכנית. אני אוהבת אותך, סבתוש.

מילון

מג'דרה
מג'דרה (בערבית: مجدرة) הוא מאכל מזרח תיכוני המכיל עדשים עם אורז, חיטה או בורגול, ובצל מטוגן עם כמון. המאכל מקובל בכל רחבי המזרח התיכון, ומוגש כיום כמנה עיקרית, כתוספת, או כחלק ממספר רב של סלטים בראשית הארוחה. המאכל פופולרי בארוחות צמחוניות וטבעוניות מכיוון שהוא עשיר בחלבון מן הצומח. בקרב יהודי סוריה ומצרים נהגו לאכול מאכל זה פעמיים בשבוע - חם ביום חמישי בערב, וקר בימי ראשון בצהריים. יהודי ירושלים נהגו לאכול מאכל זה כחלק מארוחה חלבית, בתוספת יוגורט או גבינה.

ציטוטים

”ב"ה זכיתי להקים משפחה ולרוות מילדיי ומנכדיי רוב נחת.“

הקשר הרב דורי