מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות של שרה בירושלים בשכונת מונטפיורי

סבתא שרה עם נכד שלה דן וחברו אריאל
זאת סבתא שרה בירושלים הישנה
ילדות מול טחנת רוח

סיפור ילדות

אני שרה זלניק סבתא של דן. נולדתי בירושלים בשנת 1942 בהדסה הר הצופים וגדלתי בשכונת מונטיפיורי ( שכונת ימין משה) אצל סבתא וסבא, עם הורי.

זו הייתה תקופה לא קלה כי מחומות העיר העתיקה הערבים היו פוגעים בנו והיינו צריכים לברוח מהחצר ולהתחבא. עזבנו את השכונה ועברנו לגור בשנלר ליד מאה שערים ושם הלכתי לגן של סוקניק (אימא של יגאל  ידין).

באותה התקופה היה עוצר על ירושלים ולא היה מה לאכול. אני זוכרת שסבתא שלי הייתה מכינה קציצות מקובזה, עלים שהיינו קוטפים בשדות.

אני אוהבת לספר לנכדים שלי את מה שעברנו בתקופה ההיא, לפני קום המדינה. את הבובה הראשונה קיבלתי מדודי דוד כשהייתי בת חמש ושכבתי בלי הכרה בבית החולים במקור ברוך, אחרי שחייל אנגלי על אופנוע דרס אותי וברח ובנס גדול ניצלתי כדי שאמשיך לחיות ולבנות משפחה מקסימה.

 בילדותי

תמונה 1

חג פורים

כשהחג היה מגיע היינו מתכוננים בשמחה מתחפשים והולכים יחד למסיבה. אני הייתי מתחפשת לאסתר המלכה.

חג הפסח

בפסח היינו חוגגים עם סבתא וסבא שלי וכל הדודים ודודות שהיו תשעה במספר. היינו קוראים את כל ההגדה והיינו מספרים בדיחות וצוחקים יחד – היה שמח.

הזוית האישית

שרה: שמחתי ונהנתי בפגישות עם הנכדים. זאת הפעם הראשונה שאני משתתפת בתוכנית כזאת. כל הכבוד שקיימתם מפגשים כאלה עם הנכדים. היה נהדר להכיר את התלמידים הנהדרים ואת הסבתות והסבים, ללוש את הבצק לעוגיות, לשחק עם כולם. שמחתי להיות עם הנכד שלי דן ולעזור לאריאל בתוכנית.

מילון

ימין משה
ימין משה היא שכונה ותיקה בירושלים בקרבת העיר העתיקה. השכונה הוקמה בשנת 1891 כחלק מהיציאה מן החומות, בצמוד לשכונת משכנות שאננים שהקים משה מונטיפיורי, ונקראת על שמו. השכונה ננטשה במלחמת העצמאות, ולאחריה יושבה מחדש על ידי עולים מטורקיה ומכורדיסטן, והייתה קרובה לקו העירוני שחצה את העיר. (ויקיפדיה)

ברמינם
אוי באבוי

ציטוטים

”אני אוהבת לספר לנכדים שלי את מה שעברנו בתקופה ההיא“

הקשר הרב דורי