מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של דוד סבג בשכונת מוסררה בירושלים

יום הולדת 12 לנויה עם כל המשפחה
בר המצווה של סבא דוד כשהיה ילד בן 13
הצילום הוא חיי

סיפורו של דוד סבג

הילדות

סבא דוד נולד בירושלים בשכונת מוסררה. לסבא דוד הייתה ילדות "שלא היה בה הכל, אבל היה בה הכל!" כמו שהמשפחה של דוד הייתה אומרת. אמנם סבא גדל בלי טלפונים, מוצר שכמעט כבר היה לכולם, אבל סבא וחבריו היו משחקים ונהנים ומדי פעם אפילו היו עושים מעשה קונדס, לדוגמא: בזמנו בגיל 10 -11 הם היו עוברים מדי פעם את גבול ירדן – נכנסים ויוצאים. באחת הפעמים בה נכנסו דוד וחבריו לגבול ירדן, נכנסו בטעות לשער יפו. היו שם ירדנים וגילו אותם. המשטרה הירדנית לא חקרו אותם, כי הם היו ילדים. החזירו אותם חזרה לביתם, לשטח היהודי דרך שער מנדלבאום.

 

לסבא היו שבעה אחים ואחיות: פורטונה, שמחה, רחל, אסתר, מיכאל, אברהם, משה, וסבא דוד הקטן. כולם היו תומכים זה בזה. לאימא ואבא של סבא דוד קראו רוחמה ויעקב. סבא ומשפחתו היו משפחה דתית מסורתית. הם היו נוהגים ללכת לבית כנסת לעשות קידוש בערב שבת ולחגוג את החגים של העם היהודי.

לסבא דוד ומשפחתו הייתה ילדות שונה משלנו – היא הייתה ילדות שבה ההתקדמות של המכשירים הטכנולוגים, שהיום לנו נראים בסיסיים, להם זה לא היה קיים, כגון: מקלחת – הם היו ממלאים מים "בפיילות" גדולות (גיגיות מברזל) ומרתיחים את המים בעזרת פרימוסים (מכשיר חימום על נפט). הם היו מתקלחים פעמיים בשבוע וביום שישי לכבוד שבת היו הולכים לחמאם (בית מרחץ), שם היו מקלחות ובעיקר בריכות גדולות של מים חמים.

חגיגת פורים בילדות של סבא

סבא סיפר שהם היו הולכים למרכז שכונת מוסררה, מכינים נפצים בשיטה מיוחדת של פעם: היו לוקחים ברזל עגול ומעצבים אותו בצורת האות ר ובקצה של הברזל היו קודחים חור וקושרים מסמר מיוחד וממלאים בגפרורים בתוך החור, לוקחים את הברזל ודופקים בקיר ואז נישמע פיצוץ (היום כבר אסור לעשות את זה), הם היו הולכים לשטח פתוח ומנפצים בכל פעם שהיו אומרים את השם המן בקריאת המגילה.

בסעודת פורים כל המשפחה היו יושבים, אוכלים בשר ומדברים, הולכים לבית הכנסת וקוראים מגילת אסתר בערב ובבוקר, גם בבית כנסת קוראים מגילת אסתר וחוזרים הביתה ושם חוגגים עם עוגיות ופירות. סבתא של סבא הייתה מכינה עוגיות מטעמים טעימים וכל עוגה אפשרית ומכינים מזה משלוח מנות.

סבא וסבתא נפגשים

סבא דוד פגש את סבתא יפה במסיבה בדיסקוטק. סבתא יפה הייתה באה עם כל האחים שלה וסבא דוד היה בא עם חברים והם היו רוקדים ונהנים. חתונתם של סבא וסבתא הייתה בירושלים. לאחר כמה שנים הם הקימו בית ומשפחה בת ארבעה ילדים: אושרת, שרונה, יעקב ואיציק.

חג הפסח בילדותו של סבא

בחג הפסח משפחתו של סבא נהגה לערוך סעודת פסח עם כל בני המשפחה. בין המנהגים שהיו בליל הסדר: הם נהגו בעת קיראת ההגדה של פסח, לקחת כוס יין וכוס מים ולשפוך את היין והמים אל קערה עשר פעמים כמו עשר המכות שבני ישראל הביא על פרעה ובני העם המצרי.

מצורף קישור לסרטון: סרטון בו מספר דוד על פיגוע שהיה בירושלים ואותו חווה כצלם מקצועי

הזוית האישית

נויה: נהנתי מהחוויה לכתוב את הסיפור ולבלות זמן נוסף עם סבא , במשך החוויה למדתי עם סבא על דברים שהוא חווה בילדותו והרגשתי שהקשר שלנו הפך לטוב יותר ואנחנו יודעים יותר דברים אחד על השני חוויה זאת הייתה כפית.

סבא דוד: נהנתי ולמדתי על נויה הרבה דברים שלא ידעתי וגיליתי על איך הדור החדש מתנהל ועל התחביבים של נויה נכדתי. שמחתי להכיר ותת חלק ולשמוע סיפורים של חבריי הקבוצה ועכשיו אני ונויה יודעים הרבה יותר דברים אחד על השני.

מילון

מוסררה - שכונה
מוסררה (בערבית: مصرارة, בתעתיק מדויק: מצרארה), או בשמה הרשמי בעברית מורשה, היא שכונה בירושלים הגובלת בשכונות מאה שערים ובתי נייטין בצפון, מגרש הרוסים וכיכר ספרא במערב, הרובע הנוצרי והרובע המוסלמי בדרום, ומזרח ירושלים במזרח. השכונה כוללת כ-860 בתים, מהם 350 נבנו בשנות החמישים בעוד השאר הם בתים ערביים מן התקופה הקודמת. שטח השכונה כ-160 דונם ומספר התושבים בעשור הראשון של המאה ה-21 עמד על לערך 4,500. הצירים המרכזיים בשכונה הם: רחוב שבטי ישראל, החצי המזרחי של רחוב הנביאים והחצי המערבי של רחוב סולטאן סולימאן. (ויקיפדיה)

דיסקוטק
מועדון ריקודים שיש בו סוג של מסיבות

ציטוטים

”נשלח אותך לים תגידי אין מים - כשלא מוצאים משהו והוא מול העיניים שלך “

”לא היה הכל אבל היה הכל- כשבחיים היה חסר המון אבל תמיד מצאו קצה דרך או משהו חדש לפתרון“

הקשר הרב דורי