מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חתונה בצל מלחמה – צילה בולגץ

דניאל וסבתא צילה בביתה
סבתא בשמלת כלה ביום חתונתה בגיל 21
מלחמת כיפור מנקודת מבטי כארוסה של איש מילואים

שמי צילה, נולדתי בתל אביב בשנת 1952. אני הבכורה להורים ששרדו את השואה. נולדתי בתקופת הצנע וגדלתי בבית קטן שהוקם בתוך מרתף ביפו. בחורף היה נורא קשה כיוון שהבית היה מתמלא במי גשמים. יחד עם זאת, לא הרגשתי מחסור, שכן הוריי חסכו על עצמם אך לא מנעו ממני דבר. את האוכל רכשנו באמצעות תלושים (קצבה ​​מהמדינה).

שבע שנים לאחר לידתי נולדה אחותי הקטנה, ושבע שנים לאחר מכן הגיע אחי הקטן. כשגדלתי והשתחררתי מהצבא התחלתי לעבוד בבנק, שם הכרתי את בעלי לעתיד, שעבד גם הוא באותו בנק.

החלטנו להתחתן אך בהפתעה גמורה פרצה מלחמת יום הכיפורים. בעקבות המלחמה נאלצנו לדחות את החתונה והחלטנו לערוך אותה כשהמצב יירגע.

כאמור, המלחמה באה בהפתעה ואנשים לא ציפו לה. בעלי לעתיד גויס למלחמה ושירת במשך 186 ימים. תחילה הוא הוצב ברמת הגולן ובהמשך הועבר לאזור תעלת סואץ. באותם זמנים לא היו טלפונים ניידים והיה קשה לחיילים ליצור קשר עם המשפחה בבית. בכל מספר שבועות ארוסי היה מקבל גישה לטנדר שבו הייתה מערכת טלפונים ורק אז היינו מקבלים ממנו מידע על מצבו. כשהתקופה התקרבה לסיומה, שינינו את מקום החתונה והזמנו את כל בני משפחתנו וחברינו לחגוג בשמחה רבה את החתונה שסוף סוף יצאה לפועל.

הזוית האישית

דניאל: נהניתי לבקר את סבתא וסבא ולשמוע כיצד היא ומשפחתה חיו בעבר. אני מאחל לסבתא בריאות ושמחה.

סבתא צילה: היה נחמד לספר לדניאל סיפורים מהחיים שלי ולהעשיר את הידע שלו בנושא העבר המשפחתי שלו. אני מאחלת לדניאל בריאות ואושר ושימשיך בדרכו הטובה.

מילון

מענטש
בן אדם, כינוי לאדם ישר, ערכי והגון המתחשב באחרים (עממי): "אפשר לסמוך עליו, הוא מענטש". (מילון אבנאון)

בּוּכְטָה
1.כמות גדולה, הרבה 2.הרבה כסף; הון (מילוג)

ציטוטים

”לא כל הנוצץ זהב" - לא כל מה שנראה טוב הוא באמת כך“

הקשר הרב דורי