מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חקר שורשי משפחת ויטנברג

סבתא ואני כתינוק בן שנה
סבתא בילדותה עם בובתה האהובה
סיפור חייה של סבתי, קלרה

שמי שקד, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, קלרה. יחד אנו מתעדים את סיפור חייה ומנציחים אותו במאגר המורשת.

נישואים ובניית משפחה

סבתא הכירה את בעלה באמצעות שידוך שאורגן על ידי דודה. סבא היה מהנדס מזון ועבד במפעלי מזון שונים באוקראינה. לאחר שהתחתנו עברו לגור בלבוב, שם סבתא למדה רפואה שנתיים. בזמן הזה, אבי נולד וגדל אצל סבתא בראנה בצ'רנוביץ עד שסבתא סיימה את לימודי הרפואה. לסבתא נולדו עוד שני בנים: אילן, שנולד ב-1977 בחג האילנות, ומיקי (מיכאל), שנולד ב-1984 ונקרא על שמו של אבא של סבא משה. לסבתא כיום יש עשרה נכדים (שש בנות וארבעה בנים). מדי פעם המשפחה המורחבת מתכנסת יחד לארוחה חגיגית.

עלייה לארץ

לאחר סיום לימודי הרפואה ועם פתיחת שערי הברזל בברית-המועצות, סבתא ומשפחתה לקחו רכבת לוינה, שם פוצלו היוצאים לאלו העולים לארץ ואלו הממשיכים לארצות הברית וקנדה. כאשר הגיעו לשדה התעופה בלוד הם התחילו מאפס, ללא כסף, רכוש או מקום לינה. הם לקחו רכבת לנהריה לאולפן רופאים בו למדו עברית במשך חמישה חודשים במטרה להסתגל בארץ. לאחר האולפן שלחו את הרופאים למרכז למציאת עבודה, וסבתא התחילה לעבוד בבית החולים השרון והתיישבה בפתח תקווה.

עיסוק

סבתא עשתה התמחות בנפרולוגיה (מחלות כליה) ויתר לחץ דם. לאחר ההתמחות עבדה סבתא במחלקת נפרולוגיה בבית החולים בלינסון במשך 44 שנים. בנוסף לכך, סבתא למדה באוניברסיטת בר-אילן דיקור סיני ועסקה בזה שנים רבות. כיום סבתא עושה דיקור סיני להוריי. סבתא התעסקה גם במעקב אחר נשים בהריון בסיכון גבוה ופרסמה מאמרים אקדמיים רבים בארץ ובחו"ל. היא הייתה חלק מסגל בית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב ולימדה סטודנטים רבים לרפואה ואחיות. סבתא עבדה רבות בתורנויות לילה בבית החולים בלינסון ודאגה כי בניה יקבלו השכלה גבוהה.

תחביבים

סבתא משחקת ברידג' מזה שבע שנים (ברידג' זה משחק קלפים לארבעה הדורש חשיבה ואסטרטגיה). נוסף על כך, בזמנה הפנוי סבתא עוסקת בספורט, כמו הליכה ומועדון התעמלות לגיל השלישי. בנוסף, סבתא מרבה לבלות בתיאטרון ולטוס לטיולים בחו"ל. סבתא אוהבת את תחום הבישול ותמיד עוזרת לנכדיה.

ציטוט שגור של סבתא

"לקחת בפרופורציה": בציטוט זה סבתא מלמדת אותנו לקחת את החיים בפרופורציה נכונה (לקחת דברים בקלות, לא להגזים ולא להתעצבן מכל דבר).

הזוית האישית

שקד הנכד המתעד: במהלך העבודה למדתי רבות על משפחתי וגיליתי דברים חדשים על הסבים והסבתות שלי. במהלך העבודה על הסיפור נתקלתי בקשיים רבים כמו: באיזה אופן לכתוב את התיעוד ובאיזה גוף להשתמש, אך לבסוף התייעצתי עם ההורים והגענו להסכמה. נהניתי מאוד מתיאור הסיפור על סבתא ולמדתי רבות על הקשיים אשר עמדו לה בדרך. בנוסף לזה, למדתי לקחת את "החיים בפרופורציה" ולא להפוך זבוב לפיל, כמו שסבתא נהגה לומר. אני מקווה כי תינתן לי אפשרות נוספת לחקור על השורשים שלי ולהבין מהיכן באתי.

מילון

אולפן רופאים
אולפני תעסוקה מיועדים להכוונה מקצועית או לבעלי מקצועות בתחומים ספציפיים (במקרה זה ברפואה).

נפרולוגיה
נפרולוגיה (בכתיב לועזי: Nephrology) היא ענף ברפואה הפנימית וכן ברפואת ילדים העוסק בתפקוד ובמחלות של הכליות. נפרולוגיה היא הלחם של המילים היווניות נפרוס (ביוונית: νεφρός), שפירושה, "כליה", ולוגיה (ביוונית: λογία) שפירושה "תורה". המרכיב הפעיל בכליה הוא הנפרון (כל כליה מורכבת ממיליוני נפרונים). נפרולוגיה עוסקת באבחון ובטיפול של מחלות כליה, בעיות מבניות בכליה ומחלות כרוניות שמשפיעות על הכליה (כגון סוכרת). הכליות הן איבר חשוב מאוד בגוף האדם, ויש להן תפקידים פיזיולוגיים רבים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לקחת הכל בפרופורציה “

הקשר הרב דורי