מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים של עשייה וכתיבה – שרה שלום

סבתא ואני (כרמל) התראיינו ברדיו ודיברנו על התכנית
סבא וסבתא בערב פסח
סבתא שרה שלום הסופרת מספרת לכרמל על בניית החיים

שמי כרמל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, שרה שלום. יחד אנו מתעדות סיפור מחייה של סבתא ומנציחות אותו במאגר המורשת של התכנית.

השם של סבתא שלי הוא שרה. קראו לה שרה חגואל והיום שרה שלום. היא נולדה בשנת 1950 בישראל ויש לה אחות גדולה ממנה בארבע שנים. האירוע המיוחד שסבתא שלי זוכרת הוא הבת מצווה שלה שנערכה על גג הבית שלה בתל אביב. התחביבים של סבתא בילדותה וגם היום הם קריאה וכתיבה. סבתא אהבה מאוד משחקים, היא שיחקה עם חברות ושכנים במשחקי רחוב כמו מחבואים, תופסת, משחקי כדור, שני דגלים ובבית היא שיחקה במשחקי קופסה כמו סבלנות, דמקה, דוקים וריכוז. השירים שסבתא שלי אהבה בילדותה הם: גינה לי, יונתן הקטן.

סבתא למדה בגן ביאליק, בבית ספר ביאליק, אהבה ללמוד והייתה תלמידה טובה. היא למדה בתיכון ובאוניברסיטה. סבתא עבדה בפיתוח תוכניות לימודים לתלמידים בבתי ספר יסודיים, בחטיבות ובתיכונים, ואהבה מאוד את העבודה הזאת. כשסבתא הייתה בצבא, היא שירתה במודיעין בהאזנה לאויב המצרי. בזמן הצבא היא הכירה את סבא שלי דרך חברה משותפת. הם התאהבו והתחתנו בשנת 1970.

בשנת 1972 נולדה בתם הראשונה, ששמה נירית. בשנת 1976 נולד בנם שי ובשנת 1981 נולדה חן (היא אימא שלי). הילדים התחתנו והיום יש לסבתא שמונה נכדים ונכדות. הנכדה הגדולה בת 25 והנכדה הצעירה ביותר בת 8. אנחנו, הנכדים, מתראים עם סבא וסבתא כל שישי שבת ולפעמים גם באמצע השבוע. אני אוהבת לבקר את סבא וסבתא כי הם מתייחסים אלינו ויש להם זמן בשבילנו. סבא וסבתא שמחים תמיד כשאנחנו באים אליהם.

סדר השבוע של סבתא שלי הוא כזה: היא מתנדבת לערוץ הרדיו של הגמלאים בהרצליה, מתנדבת לכתוב בוויקיפדיה, מנהלת קבוצה בפייסבוק וגם כותבת חידות. היא הולכת לחוגים של התעמלות, לאדינו ותשבצי היגיון. סבתא שלי כתבה ספרים לילדים, לנוער ולמבוגרים. לילדים: חגואל, רוני קטשופ, ג'מבו, מה רע להיות סקרן, לא יודע להפסיד בכבוד. לנוער: החבורה בעקבות השודד. למבוגרים: כיס הסודות, אין גלים בים סלוניקי, בזוס בים תל אביב.

הזוית האישית

סבתא שרה: היה לי מאוד נעים לספר לכרמל. זה תרם לקשר בינינו ונראה לי שחידשתי לה דברים חשובים שהיא לא הכירה.

כרמל הנכדה המתעדת: היה לי כיף לעשות את הפרויקט עם סבתא. בזכותו התקרבנו עוד יותר. רציתי להגיד תודה לסבתא שהסכימה לבוא להשתתף בפרויקט ותודה ללילך (המורה המובילה את התכנית בביה"ס) שעזרה לנו.

מילון

"סבלנות" (משחק)
משחק שבו זורקים קוביות ומתקדמים לפי מה שיצא. מי שמגיע ראשון לסוף הוא המנצח. משחק חשיבה הוא משחק שבו יכולתו האינטלקטואלית של השחקן היא אשר מכריעה את הכף. בנוסף לחשיבה מעמיקה דורשים משחקי חשיבה גם ריכוז וסבלנות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשסבתא הייתה בצבא, היא שירתה במודיעין בהאזנה לאויב המצרי“

הקשר הרב דורי