מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השורשים של סבא יצחק מינקובסקי ז"ל

תמונה שלי כילדה עם סבא
סבא בבגרותו
העלייה לארץ ושנות המלחמה

שמי אביגיל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת ומנציחה את סבא שלי, יצחק מינקובסקי ז"ל – סבא איציק.

סבא איציק נולד בשנת 1933 בפולין בעיר בשם פינסק, לסבא הייתה אחות אחת – שרה. שמה של אימא של סבא הוא דבורה, שם אביו: זיסקינד.

כשסבא היה בן שש, לקחו את אבא שלו למאסר בגלל שהוא עסק בפעילות ציונית, שהייתה אסורה בזמנו. סבא היה אסיר ציון בסיביר ברוסיה במשך 15 שנים. "אסיר ציון הוא אדם ששהה במאסר או בהגליה בגלל פעילות ציונית, בארץ שבה פעילות זאת הייתה אסורה. מקור המונח במילותיו של רבי יהודה הלוי: "ציון הלא תשאלי לשלום אסירייך". מרבית מאסירי ציון נכלאו בשל פעילותם במדינות הגוש הקומוניסטי ובברית המועצות לשעבר. על פי ההשקפה הקומוניסטית, כל השתייכות דתית או אתנית בטלה מפני ההשתייכות לאומה הקומוניסטית, ולפיכך סירבו שלטונות ברית המועצות להכיר בשאיפות הלאומיות של היהודים." (ויקיפדיה)

בזמן המלחמה סבא, אימא שלו ואחותו ברחו לסיביר וכך הם ניצלו מהנאצים שכבשו את פולין ואת כל אירופה. בשנת 1947 עלה סבא לארץ עם אמו ואחותו. הם עלו על האונייה אוקסודוס והגיעו לקיבוץ גבת.

בסיום הצבא עברו סבא ואימא שלו ליפעת. ביפעת סבא התחתן עם סבתא לאה ונולדו להם ארבעה ילדים. אני, אביגיל הנכדה, הבת של איילת שהיא הבת הכי צעירה.

סבא עבד שנים רבות במפעל שלהב ובמשך תקופה ארוכה היה אחראי על ועדת קשר, בה היה אחראי על שמירת הקשר עם החיילים וגם שלח להם חבילות מהקיבוץ .סבא נפטר לפני שמונה שנים וזה סיפורו.

הזוית האישית

אביגיל הנכדה המתעדת: שמחתי לגלות דברים על סבא שלי, כי הוא נפטר ולא הייתה לי אפשרות לראיין אותו. סבא לא גדל עם אבא שלו, ולמדתי מזה להודות שאני גדלה עם אבא שלי.

מילון

אקסודוס (אוניית מעפילים)
אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הייתה אוניית מעפילים, שיצאה מנמל סט שלחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,594 נוסעים ניצולי השואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,284 נשים, 1,568 גברים, 1,017 נערים ו-685 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, וגורשו בכוח לצרפת, ומשם למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא לא גדל עם אבא שלו ולמדתי מזה להודות שאני גדלה עם אבא שלי “

הקשר הרב דורי