מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השאיפה למצוינות כערך משפחתי – רחל שחם

סלפי שלי עם סבתא רחל
חגיגת בת המצוות של סבתא
מורשת משפחתית שהנחיל סבא לכל המשפחה

שמי רחל שחם, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת סיפור מחיי ומנציחה אותו במאגר המורשת. סיפור המורשת שלנו, של משפחת שחם, הוא סיפור המורשת של סבא צביקה, אבא של אבא שלך (של הנכד איתמר).

סבא צביקה היה קצין בחיל האוויר ונפטר כשאבא היה בן שמונה וחצי, יותר צעיר מגילך היום.

סבא צביקה בעת שירותו הצבאי

תמונה 1

סבא צביקה השאיר אחריו מורשת של ערכים ובמורשת זו רציתי לשתף אותך איתמר, נכדו של סבא צביקה, שאתה ואחיותיך הגדולות לא זכיתם להכיר אותו.

אחד מהערכים האלו היה השאיפה למצוינות, לעשות תמיד את הכי טוב שאפשר. וכהוכחה לכך היא תעודת ההצטיינות שסבא צביקה קיבל ממפקד חיל האוויר, עוד לפני שהיה קצין, על ההצטיינות שלו בתפקידו: על כך שהיה גם מקצוען בעשייתו בחיל האוויר וגם מפקד מעולה לחייליו, אכפתי, דואג להם ומדרבן גם אותם להיות מצטיינים. את התמונה של תעודת הצטיינות זו נצרף לסיפור המורשת שלנו. הערך הזה של לשאוף למצוינות, לעשות תמיד את הכי טוב שאפשר, הוא ערך שמלווה את המשפחה שלנו.

כשסבא צביקה יצא לקורס קצינים, הוא כבר היה מבוגר יותר מרוב אלו שהיו איתו בקורס אבל הוא החליט לצאת לקורס כדי שיוכל לפקד ולהשפיע על האחרים. לא היה קל לסבא בקורס הקצינים, גם מבחינת המאמץ הפיזי וגם מפני שלא הגיע הביתה שבועות ארוכים ולא פגש את ילדיו – את אבא שלך ואת אחיו הצעירים, גיא וטל. אבל הוא לא ביקש הקלות ובסיום הקורס הוא נבחר כחניך מצטיין. בתור חניך מצטיין הוא נשא את דבר מסיימי הקורס בפני המפקדים שלהם ובפני המשפחות שהגיעו לטקס הסיום. בדבריו סבא צביקה ציין את הערכים שנראו לו החשובים ביותר. הוא אמר שמסיימי הקורס יוצאים ממנו כשהם חיילים נאמנים למדינה ולצבא ולעקרונות על פיהם חונכו חיילי צה"ל מאז ומתמיד: אהבת האדם, דבקות במשימה, יושר, אמינות ומעל לכל מחויבות לעם שחי במדינת ישראל.

בסיום קורס הקצינים נהוג שכל אחד מהחברים לקורס רושם את התרשמותו מהחברים האחרים. ואלו כמה מהדברים שרשמו החברים של סבא צביקה עליו: "מנהיג וחבר לדרך בצורה בלתי רגילה, עוזר לחבריו, אמין, אחראי למעשיו באופן הטוב ביותר, תורם לאווירה טובה ותמיד תורם מניסיונו, בעל כושר פיקוד וחברות טובה עם אנשים, האבא של הקבוצה, חכם ובעל ניסיון חיים, בעל יכולת לחלץ את חבריו ברגעי משבר, ישר, רודף צדק, בעל כושר רצון עז, מתמודד עם כל אתגר, חבר טוב". אלו התכונות שאפיינו את האישיות של סבא צביקה ואת הערכים שלו.

סבא צביקה חניך מצטיין

תמונה 2

ואם תסתכל על אבא שלך ולפי אילו ערכים הוא מתנהג, ואם תסתכל גם על עצמך ועל מה שחשוב לך – תוכל לזהות שהערכים של סבא צביקה עברו אליכם ואתם מתנהגים לאורם. אלו הערכים של משפחתנו, אלו הערכים שאני מקווה שכל אחד מכם יחנך את ילדיו לפיהם ושהם ילוו את משפחתנו גם בדורות הבאים.

הזוית האישית

איתמר הנכד המתעד: היה לי כיף לעבוד עם סבתא, להיפגש איתה ולשמוע ממנה על המורשת המשפחתית.

מילון

שאיפה למצוינות
הרצון להצליח על אף הקשיים והאתגרים.

ציטוטים

”להיות קצין משמעו: אהבת האדם, דבקות במשימה, יושר, אמינות ומעל לכל מחויבות לעם שחי במדינת ישראל“

הקשר הרב דורי