מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרפתקה בים – שאול ביבי

סבא ואני בשלג
סבא שאול עם יצחק רבין
סבא שלי בחיל הים עם הרפתקאות מסוכנות ומפחידות וסיפור מעניין

שמי דניאל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי, שאול. במסגרת התכנית, זכיתי לשמוע סיפורים מרתקים מחייו של סבא, ובעיקר על השירות שלו בחיל הים ועל ההרפתקאות המסוכנות שהוא עבר. במסגרת התכנית, סבא ואני מתעדים סיפור מחייו ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבא שאול ביבי נולד בבגדד שבעירק. ניסיון קליטה ראשון בארץ נכשל ואז סבא חזר לעירק. שני ההורים נולדו בעירק ונפטרו בישראל. היו לו שבעה אחים ואחיות: מרדכי, ג'נט, שמוליק, אליהו, כרמלה, שוש, דוד, וסבא שלי שאול. שמות ההורים: אבא ציון, אימא רחל.

סבא שאול התגייס לצה"ל בשנת 1964 הישר לקורס חובלים בחיל הים, אותו סיים בינואר 1967. הוא שירת בכלי שיט מגוונים של חיל הים, ספינות טורפדו ובעיקר באח"י אילת. סבא שירת בבסיס חיפה, אילת ואשדוד. סבא היה מפקד בחיל הים והשתתף במשימות רבות ומסוכנות, כולל הפלגות בתעלת סואץ.

אחרי מלחמת ששת הימים הייתה פריסה של סירות גומי של חיל הים על מנת לאבטח צליחה ולהפגין נוכחות של שליטה ישראלית בחלק מהתעלה. לסבא זכור מקרה שבו, ביציאה הדרומית של התעלה באמצע היום, גילה חייל מצרי שוחה לכיוון הצד הישראלי. סבא כיוון אליו את הנשק שלו ואזק אותו עד שהשריונרים באו ולקחו אותו למעצר. כמו כן, זכור לסבא מקרה נוסף: באותו יום הוא אמר לחיילים שהיו איתו לא לאכול בחדר האוכל שבצריף אלא לאכול בחוץ על חוף הים. כמה דקות לאחר מכן, פגז 130 מילימטר שנורה על ידי המצרים פגע פגיעה ישירה בצריף שלהם. החיילים הודו לסבא על שהציל את חייהם.

הזוית האישית

סבא שאול: תכנית הקשר הרב דורי הייתה חשובה לי מאוד, במיוחד שזה היה בשיתוף פעולה עם הנכדה האהובה שלי. גיליתי לגביה שיש לה בגרות, ידע ואפשרות לשיתוף פעולה, סבלנות ובכלל כל הפרויקט החזיר אותי כמעט כ-60 שנה לאחור. כל הכבוד על היוזמה.

דניאל הנכדה המתעדת: היה לי תהליך מאוד משמעותי במסגרת התכנית ולמדתי על סבא שלי הרבה סיפורים חדשים שלא ידעתי עליהם. אני מאוד שמחה שיצא לי לעשות את התכנית איתו ואני מאוד גאה בו על כל מה שעשה.

מילון

תעלת סואץ
תעלת מים מלאכותית העוברת במצרים, ממערב למדבר סיני ומשמשת למעבר אוניות ממזרח אסיה, האוקיינוס ההודי והים האדום, לים התיכון ולאירופה.

ציטוטים

”כמה דקות לאחר מכן, פגז 130 מילימטר שנורה על ידי המצרים פגע פגיעה ישירה בצריף שלהם. החיילים הודו לסבא על שהציל את חייהם“

הקשר הרב דורי