מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפמוטים של סבתא שמחה גבאי ז"ל שחזרו ממרוקו

סבתא רבתא והנכדים בבר מצווה של בן דודי
סבתא רבתא בצעירותה במרוקו
סיפור עליתה של סבתא רבתא שלי בזכות הפמוטים

שמי גפן, השנה השתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להביא את סיפורה של סבתא רבתא שלי, שמחה גבאי. סבתא רבתא שלי ז”ל, סבתא שמחה נולדה במרוקו בשנת 1933 לבית משפחת יפרח. היא גרה שם עם משפחתה. היא עלתה לארץ ישראל בשנת 1963, כשהייתה בת 30, וזה סיפור מיוחד שמספרים במשפחתנו הקשור לעלייתה לישראל.

סבתא רבתא שמחה קנתה במרוקו זוג פמוטים. בפמוטים אלה הייתה מדליקה בכל ערב שבת נרות שבת ומברכת עליהם.

עברו ימים, יום אחד, סבתא שמחה ומשפחתה החליטו שהם רוצים לעלות לארץ ישראל. עלייה לישראל הייתה כרוכה בהוצאות כספיות שלא היו לה ולמשפחתה, לא היה להם מספיק כסף כדי לממן את העלייה לארץ

סבתא שמחה החליטה למכור את הפמוטים לשכנים שלהם במרוקו, כדי שיהיה להם מספיק כסף לעלות לארץ. וכך אחרי שמכרו מעט פריטים וביניהם גם את הפמוטים, הצליחו לגייס את הסכום הדרוש ובשנת 1963 הם עלו לארץ ישראל.

עברו כמה שנים לאחר שהיא ומשפחתה כבר גרו בארץ. יום אחד גילתה סבתא שמחה, שאותם השכנים ממרוקו שלהם היא מכרה את הפמוטים, גם הם עלו לארץ ישראל וגם הם מכרו את הפמוטים שהם קנו ממנה. סבתא רבתא שמחה, החלה בחיפושים, היא חיפשה אותם, דרך קרובי משפחה ואנשים משותפים שהכירה, היא הצליחה למצוא את בני המשפחה שקנו את הפמוטים. אחרי שהיא מצאה אותם, היא הלכה אליהם ושאלה אותם אם היא תוכל לקנות מהם את הפמוטים שוב. לשמחתה הרבה הם הסכימו למכור לה אותם בחזרה.

 הפמוטים

תמונה 1

סבתא שמחה, שהפמוטים האהובים עליה חזרו הביתה ושמה את הפמוטים בביתה. סבא שלי, סבא יצחק, בנה של סבתא רבתא, ראה את הפמוטים ומאוד רצה אותם ואחרי כמה זמן הוא ביקש אותם מסבתא שמחה והיא הסכימה לתת לו אותם.

היום סבא וסבתא שלי מדליקים נרות שבת עם הפמוטים של סבתא רבתא שמחה ז"ל – הפמוטים שעלו ממרוקו לישראל.

 סבתא רבתא שמחה ז"ל – בצעירותה במרוקו

תמונה 2

סבתא רבתא בבר מצווה של בן דודי – בתמונה יחד איתי ועם עוד ניניה

תמונה 3

הזוית האישית

גפן: השנה השתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להביא את סיפורה של סבתא רבתא שלי, שמחה גבאי, סיפור הפמוטים שחזרו לסבתא רבתא.

מילון

פמוטים
פמוט (ברבים: פמוטים או פמוטות) הוא מעמד לנר אחד או יותר, המשמש כגוף תאורה, לטקסים דתיים או למטרות נוי ודקורציה. על אף שכיום תאורה חשמלית מייתרת את השימוש בנרות, פמוטות משמשים בבתים רבים כאלמנט דקורטיבי המייצר אווירה ייחודית באירועים מיוחדים, חברתיים ורומנטיים כאחד. לפני המצאת החשמל, נרות היו בשימוש נרחב לצורכי תאורה והועברו מחדר לחדר באמצעות פמוטות קצרים יותר מאלו הנהוגים כיום, בעלי שוליים רחבים לאגירת השעווה הניגרת מן הנר.

ציטוטים

”ארץ ישראל כל כך חשובה ושזה זכות לחיות בארץ“

הקשר הרב דורי