מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפיצוץ במערכת הפלסטיין פוסט – מוטי זוזובסקי

יום הולדת 80 - גיל גבורות לסבא מוטי
התפוצצות בירושלים - כתבה בעיתון מעריב מדור ״לפני 50 שנה״' פורסם בעיתון המשקיף בתאריך 2/2/1948
ירושלים עולה בלהבות - 1948

שמי ארבל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבי, מרדכי (מוטי) זוזובסקי. יחד אנו מתעדים סיפור מחייו של סבא ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

כשסבא שלי היה בכיתה ה' בירושלים, הבניין השכן לבית שלו היה בית דפוס של העיתון באנגלית "פלסטין פוסט". בלילה, כשסבא היה שקוע בקריאת הספר "הנשיא האינדיאני", התרחש פיצוץ גדול. משאית תופת פוצצה את הבניין של הדפוס השכן כדי שלא ידפיסו עיתונים. סבא חטף רסיסים ודימם. שוטר בריטי לקח אותו על הידיים והביא אותו למד"א. לאחר מכן אי אפשר היה לחזור לגור בבית, אז הם עברו לגור אצל בני משפחה בירושלים. כשניתן אישור, הם עברו לגור בתל אביב ומאז המשפחה גרה בתל אביב.

הפיצוץ התרחש ב-2 בפברואר 1948, ויום הולדתו של סבא חל ב-4 בפברואר, ולכן סבתא רבתא שלי אמרה לו שהוא "נולד מחדש". הספר "הנשיא האינדיאני" מגואל בדם ועדיין עובר במשפחה כאות זיכרון למה שקרה.

סבא נולד בירושלים בזמן המנדט הבריטי כאשר היו הצנחנים הבריטיים שקראנו להם "כלניות" בגלל הכומתות האדומות שלהם. הם היו המטרה של ארגוני המחתרות ההגנה, אצ"ל ולח"י, שניסו לפגוע בהם.

ההורים של סבא, אברהם ורחל, עלו מפולין בשנת 1933. סבא היה חבר בהגנה ובקום המדינה היה בדרגת סרן בצה"ל.

הזוית האישית

ארבל הנכד המתעד: אני וסבא רוצים ללמוד יותר אחד על השני ולקיים קשר חזק ומעשיר. אני מתקשר לסבא כמעט כל יום לשאול לשלומו ואני מאוד אוהב אותו.

מילון

משאית תופת
משאית מלאה בחומרי נפץ.

הפיצוץ במערכת פלסטיין פוסט
הפיצוץ במערכת פלסטיין פוסט, היה פיגוע טרור בתקופת מלחמת העצמאות, אשר בוצע על ידי אנשי צבא הג'יהאד הקדוש, ארגונו של עבד אל קאדר אל חוסייני, בשיתוף שני עריקים בריטיים ממשטרת מאה שערים שבירושלים. באירוע הוטלה פצצה אל בית הדפוס שבמרתף בניין המערכת, ברחוב הסולל (כיום רחוב החבצלת) בירושלים. כתוצאה מן הפיצוץ נגרם הרס רב לבניין, ארבעה אנשים נהרגו ושישה עשר נפצעו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא שלי תמיד מחייך וזה מלמד אותי שצריך תמיד לחייך“

הקשר הרב דורי