מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה שלי מטג'יקיסטן – מריה בסה

תמונה שלי ( ליאם ) ושל מריה
תמונה של מריה בצעירותה
העלייה מנקודת המבט של ילדה בת 12 והקמת משפחה לתפארת

שמי ליאם, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם אמי, מריה בסה. יחד אנו מתעדות סיפור משפחתי ומנציחות אותו במאגר המורשת של התכנית.

מריה בסה נולדה בתאריך 06.02.1978 בעיר דושמבה שבטג'קיסטן. להוריה קראו ולדימיר ולובה, לובה נולדה גם היא בדושמבה שבטג'קיסטן וולדימיר נולד בסנט פטרסבורג שברוסיה. למריה יש אח שצעיר ממנה בתשע שנים. מריה עלתה עם משפחתה לארץ ישראל בגיל 12, בשנת 1990. זכרונותיה של מריה מילדותה שבטג'יקיסטן הם שהיה ממש כיף לגדול שם, עם בית גדול ומרווח וחצר עם עצי פרי. מריה מאוד אהבה לשחק עם חבריה משחקי ילדות למיניהם.

על העלייה לישראל

מריה מספרת: "הכל התחיל בכך שיום אחד ההורים לקחו אותי ואת אחי לשיחה. בשיחה הם אמרו לנו שנצטרך לעלות לארץ ישראל כדי להתקרב לסבתא טינה, אימא של אבא. חששתי לעלות לארץ ישראל, מכיוון שהמנהגים פה בישראל מאוד שונים מהמנהגים שהכרתי. אני זוכרת שעלינו למטוס וכל כך התרגשתי, וגם כל כך פחדתי שלא אסתדר או שלא אדע את השפה. מיד כשהגעתי לישראל הלכתי לאולפן, זה היה מאוד קשה ומאתגר – אך לא ויתרתי לעצמי ולמדתי את השפה. באותה השנה הצטרפתי לכיתה רגילה לחלוטין כאשר כבר דיברתי עברית שוטפת! אפילו עשיתי בגרות מלאה.

תמיד המשפחתיות הייתה לי מאוד חשובה, ותמיד רציתי להקים משפחה משלי. הכרתי את אב ילדיי, נחום, בגיל 20 במקום העבודה. עברנו המון הרפתקאות וחוויות טובות וגם לא טובות בחיים, והחלטנו שאנחנו מקימים משפחה ביחד. כיום יש לנו שני ילדים מדהימים, מקור לגאווה ואושר: ליאם בת ה-12 ומיאל בן ה-6."

כיום מריה עובדת במשרד עורך דין שמתמחה בסילוק תביעות חוב. במסגרת התפקיד שלה היא עוזרת לאנשים אשר עברו תאונת דרכים לקבל כסף מחברות הביטוח.

מסר לדור הצעיר

"אף פעם אל תוותרו על חלומותיכם! רק תשאפו גבוה, תתמידו ותצליחו! "

הזוית האישית

ליאם הבת המתעדת: היה מרגש לעשות את העבודה המשותפת, אני שמחה שהסיפור מתועד במאגר המורשת.

מילון

דוּשָׁנְבֶּה
דוּשָׁנְבֶּה (בטג'יקית וברוסית: Душанбе; מפרסית: دوشنبه - "יום שני") היא בירת טג'יקיסטן והעיר הגדולה ביותר בה. העיר שוכנת במערב המדינה ולפי אומדן רשמי מתאריך 1 בינואר 2022 אוכלוסייתה מונה כ-1.2 מיליון בני אדם. עיקר כלכלת העיר מתבססת על מכרות הפחם, עופרת והארסן הנכרים בקרבת העיר. העיר משמשת מרכז לגידול כותנה וייצוא מוצרי טקסטיל ומשי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מיד כשהגעתי לישראל הלכתי לאולפן, זה היה מאוד קשה ומאתגר - אך לא ויתרתי לעצמי ולמדתי את השפה. באותה השנה הצטרפתי לכיתה רגילה“

הקשר הרב דורי