מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לישראל של סבתא רחלי וגר

ירון הנכד המתעד
סבתא חותכת לחם שהיא הכינה
סבתא רחלי יונגר מספרת לירון על חייה

שמי ירון, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, רחלי יוגר. יחד אנו מתעדים סיפור מחייה של סבתא ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבתא שלי, רחלי יוגר, נולדה בשנת 1962 בעיר טמבוב ברוסיה. היא עלתה ארצה לפני 25 שנה. שם המשפחה שלה מהנישואים השניים הוא יוגר, ושם המשפחה הקודם שלה היה גנדלר. סבתא רחלי נולדה במשפחה יהודיה ומושכלת. אביה, סמיון, היה מהנדס ראשי במפעל צבאי, ואמה, ברוניה, הייתה מורה לכימיה בתיכון.

הילדות של סבתא רחלי

רחלי הייתה הבת הבכורה במשפחתה ויש לה אח קטן בשם מיכאל, שעדיין גר ברוסיה עם משפחתו. סבתא הייתה ילדה חייכנית וסקרנית, אהובה על כולם. היא מאוד אהבה לקרוא ספרים, תחביב שנשאר עמה לכל החיים. בחופשות היא בילתה בקייטנות, שהיו נמשכות חודש או חודש וחצי ללא ההורים, שהיו מגיעים לבקר רק בסופי שבוע.

העלייה לארץ

סבתא רחלי עלתה לארץ בשנת 1999 עם אביה סמיון ובתה היחידה מאיה (אמי). זו הייתה תקופה קשה מאוד, והם הגיעו לקראת האינתיפאדה של שנות ה-2000. אמי נאלצה לסיים את לימודיה בתיכון בארץ בלי לדעת את השפה העברית. אביה של סבתא, סמיון, עבד בעבודות פשוטות כמטפל עם קשישים. גם סבתא עצמה עבדה בעבודות קשות עד שלמדה עברית והצליחה להשתלב בחיים רגילים בארץ.

תקופת בית הספר והלימודים של סבתא

להיות יהודיה בברית המועצות לא היה קל, ולכן ההורים של סבתא שלי למדו אותה להיות הכי טובה בכל מקצוע. הציונים שלה היו מצוינים בכל המקצועות והיא קיבלה את הבגרות הכי גבוהה בכיתתה.

שירות צבאי

בברית המועצות לא היה שירות צבאי לבחורות. אחרי בית הספר סבתא למדה באוניברסיטה ולא שירתה בצבא.

מקצוע ועיסוק של סבתא

באוניברסיטה סבתא למדה הנדסת אקונומיקה (תחום שהיה קיים אז) ועבדה כמה שנים במקצוע זה במפעל שבו עבד אביה.

הכרות ונישואים ובניית משפחה

בגיל 19 הכירה סבתא את סבא שלי, ארקדי, בתערוכת ספרים בעיר. הם התאהבו והתחתנו. נולדה להם בת יחידה, מאיה (אמי), אך לאחר חמש שנים התגרשו. סבתא התחתנה בשנית עם מיכאל יוגר לפני שמונה שנים.

תחביבים של סבתא

סבתא רחלי אוהבת לבשל, במיוחד מאז נישואיה השניים עם מיכאל יוגר, איש חרדי. היא חזרה בתשובה ומנהלת בית חם וחרדי שבו הם מארחים את כל הילדים והנכדים. סבתא גם אוהבת לעזור לאנשים ומשלבת זאת בעבודתה בארגון "ערכים", שם מספרים על מסורת והיסטוריה של יהודים לאנשים חילונים.

חפץ מיוחד שעובר מדור לדור במשפחה

במשפחתנו נשמרו שני כלים מפורצלן וזכוכית מהחתונה של סבתא רבתא שלי. סבתא רחלי הצליחה להביא אותם מברית המועצות והיא שומרת עליהם בכל בית שלה בוויטרינה בסלון.

כלי הפורצלן של סבתא

תמונה 1

כיום סבתא רחלי עוד צעירה ועדיין לא יצאה לפנסיה.

מסר לדור הצעיר

סבתא שלי אומרת שהכי חשוב בחיים זה להיות בן אדם טוב, לעזור לאחרים, לוותר כמה שיותר, לתת כבוד למבוגרים, להיות חברותיים עם האחים והאחיות, לזכור תמיד שאנחנו יהודים ולשמור על המסורת שלנו.

הזוית האישית

ירון הנכד המתעד: חשוב לדעת את העבר של המשפחה שלכם, זה חשוב ומעניין. כל איש מבוגר חי את החיים שלו, ויש הרבה מה ללמוד מכל מסלול חיים.

מילון

טַמְבּוֹב
טַמְבּוֹב (ברוסית: Тамбов) היא עיר ברוסיה, בירת מחוז טמבוב. לפי מפקד האוכלוסין משנת 2008 התגוררו בעיר כ-278,000 תושבים. לאחר התמוטטות ברית המועצות העיר והמחוז כולו ניזוקו קשה מאבטלה גבוהה ומיתון כלכלי עמוק. בתחילת המאה ה-21 באזור הורגשה יציאה מהמשבר וחידוש פעילות של מפעלי התעשייה, אך מצב התעסוקה עדיין לא שב לימי הזוהר מהעבר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב בחיים להיות בן אדם טוב, לעזור לאחרים, לוותר כמה שיותר, לתת כבוד למבוגרים, לזכור תמיד שאנחנו יהודים ולשמור על המסורת שלנו“

הקשר הרב דורי