מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ הקודש – דליה עליה אלמוג

אליה וסבתא
החתונה של סבא וסבתא
סבתא דליה מספרת לאליה

שמי דליה עליה אלמוד, נולדתי ב-1959 בפריז שבצרפת להוריי, רפאל וג'נט. רפאל עלה ממרוקו לצרפת כנער צעיר בדרכו לעלות לארץ ישראל, אך נשאר שם בעקבות שכנוע של אחיו. הוא שהה בצרפת עשר שנים ושם פגש את ג'נט, שהיגרה מטוניס. בפריז הם התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים, כולל סבתא שלי.

ילדות בצרפת ועלייה לישראל

סבתא שלי לא התחברה לקהילה היהודית ולמדה בבית ספר גוי, ולא ידעה על הקשר היהודי שלה. בגיל שנתיים היא ביקרה בארץ ישראל כתיירת עם סבתה. לאחר מלחמת ששת הימים ב-1967, היא חזרה שוב כתיירת. אמה של סבתא, שראתה חלק מהמשפחה מתבוללים, החליטה לעלות לארץ ישראל למרות הקשיים. הם התיישבו בראשון לציון, שם הייתה אחות של אביה.

התאקלמות וחזרה בתשובה

בת דוד של אבא של סבתא עזר להם להתאקלם ורשם אותם לבתי ספר דתיים. תקופה ארוכה הם חיו כחילוניים, עד שאבא של סבתא הציע לה להתחבר לאנשים טובים כמוה. היא הפכה לחברה טובה של הבת של הרב חיים דוד הלוי, שספג אותה לאווירה הדתית של הבית. כך התחילה להתחבר לדת ובתיכון למדה באולפנת כפר פינס, שם חזרה בתשובה, ובעקבותיה גם כל המשפחה.

נישואים והקמת משפחה

סבתא שלי למדה להיות גננת בסמינר. בהמשך, היא הכירה את סבא שלי, שמעון, ולאחר זמן מה הם התחתנו. הם גרו בפלמ"ח בירושלים ואז עברו לגילה, שם נולדו להם שבעה ילדים: אריאל, איתן, עדי (אמא שלי), אורי, תהילה, אביעד ומוריה. לאחר תקופה ארוכה עברו לחומת שמואל, שם הם גרים עד היום.

הזוית האישית

אליה: נהניתי לשמוע על העבר של סבתא שלי, אני שמח שסיפורה מתועד במאגר המורשת.

מילון

פלמ"ח
רחוב בירושלים

התבוללות
התבוללות היא היטמעות יהודים בקרב הגויים, באמצעות הטמעה תרבותית או נישואי תערובת. ההתבוללות על כל סוגיה אסורה לפי התורה והלכות שונות נועדו למנוע אותה. בשל גודלו של העם היהודי והיותו מושמץ ונרדף לאורך ההיסטוריה, ההתבוללות נתפסת באופן מסורתי כאיום ממשי על המשך קיומו של העם היהודי, התרבות היהודית והאמונה היהודית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”להתחבר רק לאנשים טובים“

הקשר הרב דורי