מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעיר הדקלים לפתח תקווה – מאירה חסון

אורי וסבתא בבית שלה
סבתא כשוטרת
הילדות בעמארה, עיר הדקלים, שבעיראק

שמי מאירה חסון, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי אורי. יחד אנו מתעדים סיפור מחיי ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

נולדתי בשנת 1954 בעיר פתח תקווה. הוריי נולדו בעירק, בעיר הדקלים – עמארה: "עמארה (בערבית: ٱلْعَمَارَة) היא עיר בדרום-מזרח עיראק ובירת מחוז מיסאן. עמארה ממוקמת על רכס נמוך ואדמות הביצות בין החידקל לפרת, דרומית לבגדאד וכ-50 קילומטרים (31 מייל) מגבול איראן–עיראק. עמארה היא מרכז מסחר מרכזי לאזור החקלאי שמסביב, וידועה בסחורות ארוגות וכלי כסף. המוצרים הכלכליים העיקריים המיוצרים בצפון עמארה הם דגני חורף כגון חיטה ושעורה, וכן ייצור הקשור לכבשים ולסוסים.

העיר הייתה מוקד לקרבות רבים במלחמת איראן–עיראק. לאחר מלחמת המפרץ, עמארה הייתה מוקד משמעותי גם במרידות הלאומיות כנגד סדאם חוסיין. מורדים רבים ברחבי עיראק נסוגו למקלטים בטוחים באזור עמארה. רבים נהרגו ונקברו בקבר אחים מחוץ לעיר. סדאם חוסיין גם נקט בטקטיקה של ניקוז הביצות המקיפות את עמארה וניקוז המים מאזור עמארה." (ויקיפדיה)

חלומי כילדה היה להיות זמרת ולהופיע על במות. הוריי עזרו ליהודים מעירק לעלות בדרך לא חוקית לישראל ואפילו ישבו בכלא שלושה חודשים, כל פעילות ציונית הייתה אסורה אז בעיראק.

פגשתי את עפר כשהייתי בת 16 והתחתנתי ב-30 לאוקטובר 1974. עבדתי במשך 35 שנה במשטרה, ואהבתי מאוד את המשטרה.

אני כשוטרת

תמונה 1

יש לי חפץ בעל משמעות, תליון זהב שהוכן על ידי צורף בעירק. אמי נתנה לי אותו בצעירותי, ובתמימות ירדתי מתחת לביתי, דפקתי אבן בפינותיו, ואמי לקחה לי אותו.

התמודדתי למאסטר שף, והגעתי מתוך אלפים ל-50 האחרונים.

הזוית האישית

אורי: נהניתי לחקור על חייה של סבתי וגיליתי עליה דברים שלא ידעתי.

סבתא מאירה: נהניתי מאוד להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

מאסטר שף
מאסטר שף היא תוכנית מציאות ישראלית המשודרת, החל מ-14 באוקטובר 2010, בעבר בערוץ 2 במסגרת שידורי קשת ומנובמבר 2017 בקשת 12, בהפקת "גיל הפקות". במרכז התוכנית הישראלית בשלנים חובבים, חסרי ידע מקצועי בבישול, שמתחרים ביניהם על התואר "המאסטר שף של ישראל". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוריי עזרו ליהודים מעירק לעלות בדרך לא חוקית לישראל ואפילו ישבו בכלא שלושה חודשים, כל פעילות ציונית הייתה אסורה אז בעיראק“

הקשר הרב דורי