מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ישראל שקדי ז"ל היה ניצול השואה

אני בתור ילד אם ישראל
תמונה של ישראל כמה שניים לפני שנולדתי
סיפור העלייה של ישראל שקדי לארץ ישראל מגרמניה

אני רון שקדי. השתתפתי ביחד עם סבא ישראל בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר אורט שפירא.

סבא נולד בשנת 1932 בדורטמונד שבגרמניה.

וזה הסיפור שסיפר לי סבא:

"הייתה שעת צהריים וכל ההכנות האחרונות למסע הושלמו, אבא שלי ישן שנ"ץ אני שיחקתי לי ואז שמעתי דפיקות בדלת, ובפתח עמדה בת דודתי פאני כולה מתנשפת, אחרי שהלכה הליכה מהירה וסיפרה בקול חרד שהרגע אספו את אבא שלה למחנה עבודה (שבעצם הייה מחנה השמדה).

באותו רגע, הבין אבי כי אזל הזמן וצריך לברוח אחרת גורלינו יהיה זהה לזה של  דודי. הגרמנים עברו מבית לבית עם רשימות היכן גרים יהודים ואספו אותם.  היינו צריכים לברוח מהר לפני שיגיעו החיילים לבית שלנו. בעוד אנחנו יורדים במדרגות עולה מולנו חייל גרמני עם הרשימות ואנו ירדנו למטה דקה לפני. למזלנו הוא לא זיהה שאנו יהודים, כי הוא עבד אל פי רשימות מסודרות ולא ראה מאיזה דלת יצאנו. כשיצאנו מהבניין, בפתח הבניין עמדה מכונית של הגיסטפו ובתוכה זיהיתי את דודי. למזלי ולמרות שהייתי רק ילד הבנתי ולא אמרתי לו שלום. גם הוא כשראה אותנו, לא אמר שלום. אם היינו עושים אחרת, היו מזהים שיש בינינו קרבה וגורלנו היה נחרץ. יצאנו מבוהלים וחשבנו מה עלינו לעשות כי לא יכולנו לחזור הביתה. כדי להעביר את הזמן ולמצוא פתרון, רכשנו עיתון בתחנת הרכבת של המפלגה הנאצית. וזאת כדי לא לבלוט. בערב הלכנו לישון אצל אחד הלקוחות של אבי שהייתה לו חנות בגדים .למזלנו הוא היה איש טוב לב והוא הסכים שאנו נלון אצלו לכמה ימים.

משם עברנו מספר מדינות בחלקם שהינו תקופה קצרה, בחלקם תקופה ארוכה של כמעט שנה, וכך בדרך מורכבת ומסוכנת הגענו לארץ ישראל דרך ראש הנקרה.

הגעתי לארץ בשנת 1943.

היה לנו הרבה מזל וניצלנו בנס. לצערי הרב פאני וכל משפחתה נספו בשואה במחנה בגרמניה ולא זכו לעלות לישראל כמונו, יהיה זכרם ברוך.

תמונה 1

הזוית האישית

רון: לצערי, סבא ישראל מת, אך למזלי שמעתי את הסיפורים שלו מההורים שלי. הוא היה סבא טוב הכרתי אותו רק שש שנים. היה אכפת לו מכל אדם ואדם והוא ראה רק את הטוב באנשים.

השנה בחרנו להשתתף במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרנו בתוכנית הקשר הרב דורי. במסגרת פרויקט נראטיב 4, אותו הובילה המורה טליה נתנזון. במפגשי התוכנית נפגשנו עם הסבים והסבתות, שמענו את סיפוריהם ותעדנו את הסיפורים בגוף ראשון. במפגש הסיום החגיגי שיתקיים בתאריך 4.6.24 בבית הספר, נשב בקבוצות וכל אחד מאיתנו יציג את הסיפור שהוא כתב יחד עם  הסבים והסבתות. המפגש החגיגי יתקיים בנוכחות ורד אסולין – מנהלת בית הספר, טליה נתנזון – רכזת נראטיב 4, תמר וולף – מחנכת הכיתה ועפרה ארליך – מנחת תוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

אין אחד שאני למדתי
אין כמו שנאמר

ציטוטים

”צריך לשמור אל המדינה שלנו כאין לנו ארץ אחרת.“

הקשר הרב דורי