מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המבצע החשאי – יצחק זגורי

סבא ועידו אוספים יחד ביצים בלול התרנגולות
סבא יצחק משרת כחייל בחיל התותחנים
סיפור העלייה של סבא יצחק ממרוקו לארץ ישראל

שמי יצחק, ואני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי עידו, יחד אנו מתעדים סיפור מחיי ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

ילדות במרוקו

נולדתי בשנת 1949 בקזבלנקה שבמרוקו. באותן שנים, היחס כלפי היהודים במרוקו היה רע מאוד. אנחנו סבלנו מפרעות ומעשי אלימות שגרמו לנזקים רבים ברכוש ובחיי אדם. היהודים במרוקו רצו לעלות לארץ ישראל, אך השלטון המרוקאי אסר על עליית יהודים משום שחשש לעורר את זעמם של המוסלמים, שראו בעליית היהודים כמעשה שיחזק את מדינת ישראל. לכן, העלייה התבצעה באמצעות הברחת יהודים בספינות מעפילים.

ממשלת מרוקו אסרה לא רק על עליית יהודים לארץ ישראל, אלא גם על הוצאת הרכוש שלהם ממרוקו. בשל כך, נאלצנו, אני ובני משפחתי, לברוח ממרוקו ולהשאיר את כל רכושנו מאחור. באותה תקופה הגיעו למרוקו שליחי מוסד ממדינת ישראל. תפקידם היה לשכנע את היהודים לעלות לארץ ישראל במסגרת מבצע "מסגרת". שליחי המוסד לקחו את כל היהודים שרצו לעלות לישראל באותה תקופה לנקודת איסוף בעיר קזבלנקה, באמצע הלילה, באופן חשאי ומבלי שאף אחד ידע. משם, עלינו על אוניה למחנה עולים שנמצא בעיר מרסיי שבצרפת. מיד לאחר מכן, עלינו על אוניית מעפילים שנקראה "הרצל" לארץ ישראל.

ההתיישבות בארץ

כשהגיעה אוניית הרצל לארץ ישראל בחודש ינואר, שנת 1955, נשלחנו, אני ובני משפחתי, להתיישב במושב פקיעין החדשה שבגליל המערבי. בתחילה גרנו בצריף קטן שלא היה בו חיבור למים או לחשמל. עבדנו בחקלאות, גידלנו עופות לביצי מאכל ומטעים של ענבים, דובדבנים, תפוחים ועוד. עם הזמן, המושב התפתח והבית גדל. נולדו לי 11 אחים ואחיות.

בגיל 18 התגייסתי לצבא, לחיל התותחנים, ושירתתי בסיני שלוש שנים. לאחר השחרור עבדתי בקק"ל, והכרתי את רחל, שנישאה לי. יחד נולדו לנו ארבעה ילדים ועשרה נכדים. לאורך כל השנים אני ממשיך לעסוק בחקלאות, לגדל תרנגולות שמטילות ביצי מאכל (כשהייתי קטן, קראתי להן ביצי קינדר…), ליהנות עם הנכדים ולהיות הסבא הכי טוב בעולם.

הזוית האישית

עידו הנכד המתעד: השיחות עם סבא לימדו אותי הרבה על מה שעבר בתור ילד, על הזיכרונות שיש לו מתקופת הילדות במרוקו, על המעבר לארץ ישראל ועל איך נראו החיים במדינת ישראל בשנים הראשונות שלה. הבנתי כמה אומץ היה צריך כדי לעבור את המסע לארץ ישראל, ונהניתי מאוד לשוחח עם סבא וללמוד עליו דברים שלא ידעתי קודם.

סבא יצחק: נהניתי להגיע למפגשים ולספר לעידו סיפורים מהעבר שלי. הקשר שלנו התחזק בעקבות כך.

מילון

פרעות
פעולות אלימות כנגד קבוצה שהיא מיעוט, במקרה זה מדובר על יהודי מרוקו, מטרה לפגוע ברכוש או בבני אדם, ולגרום להם לברוח.

ציטוטים

”את כל היהודים שרצו לעלות לישראל באותה תקופה, לנקודת איסוף בעיר קזבלנקה באמצע הלילה, באופן חשאי, ומבלי שאף אחד ידע...“

הקשר הרב דורי