מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות והעלייה לארץ – אירה ברנר

סבתא אירה ומעיין במסגרת התכנית
סבתא אירה כפעוטה
סבתא אירה מספרת לנכדה מעיין

שמי אירה ואני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי.

נולדתי בספטמבר 1953 בעיר ברנאול שבסיביר. ההורים שלי נשארו באותה עיר אחרי מלחמת העולם השנייה, ובמקור אמי מאוקראינה ואבי מפולין. סיימתי את לימודיי בבית הספר והאוניברסיטה באותה עיר. בתקופת ילדותי ברוסיה, לא ידענו שום דבר על יהדות. לא חגגנו חגים יהודיים ואפילו לא היה בית כנסת בעיר שלנו. למרות הכל, היו לי חברי ילדות ועד היום אני בקשר איתם.

בשנת 1980 התחתנתי ונולדו לי שלוש בנות. באותה תקופה כבר רציתי לעלות לארץ ישראל כי נפתח "מסך הברזל" והיה אפשר לעשות זאת. בדצמבר 1991, כל המשפחה כולל הוריי עלינו ארצה. לא היו לנו קרובי משפחה בארץ ובאותה תקופה כבר לא היו מרכזי קליטה. בשבוע הראשון היינו אצל חברים שלי עד שמצאנו דירה להשכרה.

התקופה לא הייתה קלה. אחת הבנות חלתה ואושפזה בבית חולים, אבל עברנו את התקופה באופטימיות ובאהבה. למדנו עברית, למדתי מקצוע חדש, ובו זמנית עבדתי בעבודות מזדמנות. הכרנו הרבה חברים חדשים. הבנות השתלבו יפה בבית ספר. כולן סיימו אוניברסיטה, למדו מקצועות מעניינים, שירתו בצבא, התחתנו, ונולדו לי נכדים הכי חמודים בעולם.

הזוית האישית

סבתא אירה ומעיין: מאוד נהנינו ולמדנו הרבה סיפורים מסבתות וסבים אחרים שהגיעו ארצה מאזורים שונים. היו להם מנהגים אחרים ותרבות שונה וזה היה מאוד מעניין לשמוע.

מילון

מסך הברזל
"מסך הברזל" (באנגלית: Iron Curtain) הוא כינוי לקו הגבול האידאולוגי אשר חילק את אירופה לשני גושים: הגוש המזרחי שנשלט על ידי ברית המועצות, והגוש המערבי בהנהגת ארצות הברית. המושג זכה לתפוצה רחבה בעקבות השתלטות ברית המועצות על מדינות מזרח אירופה שהתבטאה בהקמת משטרים קומוניסטיים שכונו "דמוקרטיות עממיות", והוא ביטא את הקרע בין שני הגושים ואת תחילתה של המלחמה הקרה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בתקופת ילדותי ברוסיה, לא ידענו שום דבר על יהדות. לא חגגנו חגים יהודיים ואפילו לא היה בית כנסת בעיר שלנו“

הקשר הרב דורי