מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היום ואז – סוזנה קארו

תמונה עם סבתי ביום ההולדת שלי
סבתא שלי כשהייתה בת 30 לחייה
תקופת הילדות של סבתי בהשוואה לילדות כיום

שמי כרמל, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בה אני משתתף השנה עם סבתי, סוזנה קארן, אני מתעד סיפור מחייה ומנציח אותו במאגר המורשת.

סבתי סוזי, או בשמה המלא סוזנה, נולדה בשנת 1948 בעיר חדרה שבישראל. הוריה עלו מבולגריה בשנת 1948 עם הקמתה של מדינת ישראל. היא קיבלה את הכינוי "סוזי" מאמה, שנתנה לה את השם על שמה של ציפור קטנה שגידלה בנעוריה. תקופת הילדות של סבתי היו השנים הראשונות של הקמת המדינה, תקופה קשה המאופיינת בקשיים כלכליים ותרבותיים, אך למרות זאת סבתי מתארת את התקופה כאחת התקופות המאושרות של חייה. היא משתפת שהתנאים הפיזיים אומנם היו קשים והם חיו בעוני אך חיי הקהילה והערבות הדדית בין השכנים והאנשים שהקיפו אותה, הם אלה שהשפיעו עליה ועל תכונות האופי שלה כיום.

בשנות הבגרות שלה, היא הכירה את סבי (ז"ל), ולאחר היכרות מעמיקה הם התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים: שני בנים ובת. אני הנכד החמישי מתוך שבעה נכדים.

סבתי השנה תחגוג 76 שנים, היא אישה פעילה שתמיד מנסה לתרום ולעזור בקהילה. לאורך השנים היא עבדה וכשיצאה לגמלאות היא העבירה תוכנית של זהירות בדרכים בגני ילדים ונתנה תמיכה לנשים אחרי לידה שהיו בודדות. כיום היא לוקחת חלק במקהלה של הגמלאים, משתתפת בהרצאות ויוצאת לטיולים, עושה ספורט באופן קבוע ובעיקר דואגת לנו הנכדים. מאז שאנחנו קטנים היא מחכה לנו אחרי שעות הלימודים ומכינה לנו ארוחות טעימות ומזינות.

סבתי מספרת: ״בילדותי העולם היה מאוד שונה מהיום, כמות השפע של היום לעומת בתקופתי כילדה שונים מקצה לקצה. כילדה, אני זוכרת שלא היו הרבה ממתקים או חטיפים גם לא הייתה לנו אפשרות לקנות אותם. אני זוכרת שאימא שלי היתה מכינה לנו מאכלים מתוקים וכשהיא היתה ממיסה סוכר ומקשה אותו בשבילנו, היינו מתרגשים ונלהבים מאוד. היום, הממתקים הם חלק בלתי נפרד מהיום-יום שלכם, אתם רק צריכים לפתוח את המגירה בארון ולבחור חטיף מתוק או מלוח, הכל בשפע ובהתאמה למה שאתם אוהבים ורוצים, אני שמחה בשבילכם.

גם בתחום הטכנולוגי היום שונה מאוד מתקופתי. היום לכולנו יש טלפונים ניידים אבל פעם זה לא היה ככה. בתקופתי, היה לנו טלפון קווי בבית וזה היה נחשב לדבר מאוד נדיר. כאשר הייתי צעירה אני זוכרת שהיה לנו טלפון אחד בשכונה ודרכו היינו מקבלים הודעות ושיחות. כשסבא לדוגמא, היה בצבא השכנים היו באים לקרוא לי שאבוא לשוחח איתו כשהיה מתקשר, ההתרגשות הייתה גדולה מאוד, לא רק לי אלא לכל השכונה. כיום הטלפון כבר לא משמש אותנו רק לשיחות, הוא כבר מכשיר שעושים איתו כמעט הכל. אפילו חשבונות ניתן לשלם דרכו לעומת שנים קודמות שבהן היינו צריכים ללכת לדואר פיזית ולשלם.

כילדה לא יכולתי לדמיין שכך העולם יראה בעתיד – אבל היום אני מגלה עולם של שפע ונגישות. אני נהנית מהטכנולוגיות השונות ואפילו ממשחקים בטלפון. אני אוהבת לצפות בסרטונים בטיקטוק ובסדרות בנטפליקס – עולם שלם שנגיש וזמין מתי שאני רק רוצה״.

הזוית האישית

כרמל: סבתי היקרה, היה לי מאוד מהנה לעבוד איתך ולבצע את תכנית הקשר הרב דורי. גילית הרבה דברים חדשים על עברך ועל הרגעים המשמחים והקשים בחייך. מאחל לך בריאות ואושר.

סבתא סוזי: כרמל, אני מודה לך על חוויה זאת. שמחתי להיזכר בעברי ובחוויות שעברתי.

מילון

נטפליקס
חברה אמריקאית שעיקר פעילותה הוא במתן שירותי צפייה ישירה של סרטים ותוכניות טלוויזיה תמורת תשלום חודשי.

ציטוטים

”קשה יש רק בלחם וגם אותו אוכלים“

הקשר הרב דורי