מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה מקזבלנקה

אני ואיתי
משפחתי ואני ביריד
התאקלמות בארץ

שמי אנט חנה אבו, נולדתי במרוקו בשנת 1955, בעיר מרקש ובגיל שש העתקנו את מקום מגורינו לקזבלנקה.
 
אבי קיבל משרה מכובדת בחברת חשמל שם הוא עבד כמנהל חשבונות בכיר. בסופי שבוע התנדב להיות הגזבר של הפועל קזבלנקה בכדורגל. היה לו חבר ערבי טוב שתמורת כרטיסים למשחקי הכדורגל קיבל כרטיסים לקולנוע כך יצא שבכול שבת היינו בקולנוע "אופרה". אמי  תפרה כיסויי מיטה מיוחדים ואופייניים למרוקו ומכרה אותם בשוק הפרטי. 
 
זיכרונות מבית הספר
אני למדתי מכיתה א' עד כיתה ו' בבית הספרwilliam oualid (אליאנס). למדו אתנו כמה ערביות בגלל הרמה הגבוהה. כל חודש דירגו אותנו לפי ממוצע מן התלמיד הכי חרוץ ועד התלמיד האחרון. מי שלא הגיע להישגים הדרושים ירד כיתה. קיבלנו שיעורי העשרה בערבית.
בכיתה ד' למדנו עברית: פרקי תנ"ך ושירי נחמן ביאליק. התפצלנו לשתי קבוצות ובשיעורים אלה התלמידות הערביות למדו תרבות קלאסית של משוררים וסופרים ערבים מפורסמים. בכיתה ה' למדנו אנגלית היה לנו קל בגלל ידע האותיות הזהות ומילים דומות. הערבים העריצו אותנו כי היינו נאמנים ממושמעים הם שיבחו את הידע הרב שהיה לנו שתרם רבות להצלחת הכלכלה
 
גרנו בשכונה מבוססת בדירה מרווחת השתמשנו בכול המכשירים החשמליים לא עלה לנו כסף כי החשמל היה חינם לעובדי חברת החשמל הכל השתנה לרעה בעקבות התבוסה של עמי ערב. במלחמת ששת הימים. כל הערבים הפנו עורף הציקו ליהודים השלטונות עצרו יהודים ללא סיבה במעצר ברחובות גידפו וקיללו אותנו נפל מורא ליהודים
 
עקב המצב גמלה בליבו של אבי לעלות לארץ ישראל דבר שהיה אסור מבחינת השלטונות. מצאנו פתרון להעמיד פנים שאנו נוסעים לצרפת  כמובן שהיה צריך לצאת עם סכום מסוים של כסף מצאנו פתרונות יצירתיים כיצד להחביא סכומים גדולים של כסף. הסתרנו במקומות שונים ומשונים: בתוך מגהץ, סבונים, בתוך בטנות המעילים שאמי תפרה ובקניית תכשיטי זהב. 
בתום חמישה ימי הפלגה באניית  "למורז" הגענו למחנה עולים במרסיי שהינו כשבוע ושוב הפלגנו באנייה ישראלית בשם "מולדת" לישראל. כל הצוות דיבר עברית, כולם היו יהודים והרגשנו בבית . סוף סוף הגענו לארץ לנמל חיפה. שם הגיעו אנשי הסוכנות  ומיינו את העולים לפי בקשת כל אחד היכן רצו להתגורר. אבי בחר את העיר אשדוד שנחשבת לעיר נמל, היות והוא ידע שבע שפות הוא חשק לעבוד בנמל בתקווה שזה יתאים לו בתקשורת עם מלחים שמגיעים מכול רחבי העולם. אבי עבד כפי שרצה בנמל עד שיצא לפנסיה. הוא היה כל כך מסור שלא החסיר אפילו שעה אחת במשך כל תקופת עבודתו. 
במקביל למדתי בפנימייה דתית בבני ברק עד לקבלת הסמכה להוראה ואכן עסקתי בהוראה עד שהגעתי לגמלאות.
 
העשרה
נמל אשדוד: ,הנמל הגדול בישראל מבחינת מספר אוניות המטען שעוברות דרכו והיקף שינוע המטענים. נמל אשדוד פועל לצד שני הנמלים המסחריים האחרים בישראל – נמל חיפה ונמל אילת. נמל אשדוד ממוקם בצפון-מערב העיר אשדוד, לחוף הים התיכון, במישור החוף הדרומי של ישראל, ומשמש גם למעבר סחורות עבור ממלכת ירדן".
מולדת– אניית מעפילים: "נבנתה בשנת 1876 כאוניית פיורדים בעלת מבנה צר וגבוה; תפוסה 750 טון; מנוע דיזל; 15-12 קשר; שמות קודמים: "San Filippe", "הנשר". אנשי המוסד לעליה ב' רכשו את האונייה בשוודיה. ובה החלה עבודות ההכנה של האונייה להפלגה, והושלמו במרסיי, כחלק מההכנות הוקמו בה מקומות לינה, שירותים ומטבח. רב החובל והצוות היו ספרדים. מפקד האונייה היה איש הפלי"ם פבי גבר ולצדו צבי כצנלסון מהפלי"ם." 
 
תשע"ו
   

מילון

נמל אשדוד
הנמל הגדול בישראל מבחינת מספר אוניות המטען שעוברות דרכו והיקף שינוע המטענים. נמל אשדוד פועל לצד שני הנמלים המסחריים האחרים בישראל - נמל חיפה ונמל אילת. נמל אשדוד ממוקם בצפון-מערב העיר אשדוד, לחוף הים התיכון, במישור החוף הדרומי של ישראל, ומשמש גם למעבר סחורות עבור ממלכת ירדן.

מולדת אניית מעפילים
נבנתה בשנת 1876 כאוניית פיורדים בעלת מבנה צר וגבוה; תפוסה 750 טון; מנוע דיזל; 15-12 קשר; שמות קודמים: "San Filippe", "הנשר". אנשי המוסד לעליה ב' רכשו את האונייה בשוודיה. ובה החלה עבודות ההכנה של האונייה להפלגה, והושלמו במרסיי, כחלק מההכנות הוקמו בה מקומות לינה, שירותים ומטבח. רב החובל והצוות היו ספרדים. מפקד האונייה היה איש הפלי"ם פבי גבר ולצדו צבי כצנלסון מהפלי"ם

ציטוטים

”"אין לי ארץ אחרת"“

הקשר הרב דורי