מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה מהמלחמה – אלנה ברבש

סבתא בארוחה משפחתית
בטיול עם המשפחה
סיפור העלייה של ניצולת שואה

שמי נוי, ואני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב-דורי עם סבתא שלי, אלנה. יחד אנו מתעדות את סיפור חייה ומנציחות אותו במאגר המורשת. וכך סיפרה לי סבתי:

העלייה מרוסיה לארץ ישראל

עליתי לארץ עם הילדים שלי, ילדה בת שנתיים והבן בן שש. אני ניצולת שואה, אז כולנו השתתפנו בהפגנות נגד האיסור על העלייה לארץ ישראל. אני והמשפחה שלי היינו בין הראשונים בהפגנות, ואחרי זמן מה, סוף סוף קיבלנו אישור להגיע לארץ ישראל. נתנו לנו רק עשרה ימים להתארגן לכך. בנוסף, היינו צריכים לארגן את כל המסמכים והדברים שלנו מהר ופשוט לצאת מרוסיה. באותו זמן, רק סיימתי אוניברסיטה והיו המון בעיות עם תעודת הזהות, אז היינו צריכים ללכת למישהו מיוחד שיחתום שאנחנו באמת יהודים. כדי לצאת מרוסיה היה תור ענקי של המון יהודים אחרים שמחכים לצאת. למזלנו, הצלחנו לעלות לארץ.

מדוע רציתי לעלות לארץ ישראל

רציתי לעלות לארץ מכיוון שרציתי שהילדים שלי יגדלו בארץ שלהם, בארץ טובה. תמיד הייתי תלמידה טובה וידעתי עברית יחסית טוב, אז הלכתי לירושלים איפה שהייתה פגישה עם בן גוריון. היו הרבה קשיים בעלייה והמדינה הייתה צעירה אז היא לא יכלה לעזור בהרבה, אבל למזלנו, הכל בסדר עכשיו. לצערנו, ב-1973 התחילה מלחמת יום הכיפורים והבן שלי עבר לקנדה עם המשפחה שלו, בזמן שאני, בעלי וילדתי היינו בחופשה בארה"ב. בארה"ב נולד לי הבן הקטן, וכשחזרנו לישראל, נולד לי בן נוסף. בסך הכל יש לי ארבעה ילדים והמון נכדים אהובים. כרגע יש לי המון נכדים שאני מאוד מאוד אוהבת ונהנית לפנק אותם.

החיים בארץ ישראל

אנחנו גרים ברמת גן ותמיד אוהבים לראות את הנכדים כשהם מגיעים לבקר אותנו ולהנות מהמשפחה הגדולה שלנו.

הזוית האישית

נוי הנכדה המתעדת: מאוד נהניתי לעבוד עם סבתא שלי וגיליתי הרבה עליה ועל הסיפור שלה.

סבתא אלנה: שמחתי מאוד לשבת עם הנכדה שלי ולספר לה על העבר שלי ושל המשפחה כדי שתכיר יותר את המקורות שלה.

מילון

פילמני
פלמני (מרוסית: Пельмени) הם כיסונים מן המטבח הרוסי אשר עשויים מציפוי דק של בצק וממגוון מילויים שונים, בעיקר בשר טחון. השם פלמני מגיע מן המילה пельнянь, שמשמעה "בצק אוזן", בשפות פינו-אוגריות, שמדוברות על ידי העמים הילידים שבאזור סיביר. לא ידוע בדיוק מתי המאכל נהיה נפוץ בקרב עמים אלה, ומתי הוא חדר לרוסים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”רוברט היינלין אמר: "תמיד תקשיב למומחים, הם יגידו לך מה לא ניתן לעשות ומדוע, אחר כך קום ועשה זאת“

הקשר הרב דורי