מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גנן גידל ילדים בגן – דינה מאמיה

אני ונכדתי אופיר בתהליך כתיבת סיפור חיי
אני כשהייתי ילדה קטנה
גם גנן ממין זכר הצליח, ובגדול

שמי דינה מאמיה, נולדתי ב-11 בספטמבר 1953 בארץ ישראל, וכעת אני פנסיונרית וסבתא של אופיר. בחרתי לספר לכם על הבית שבו גדלתי כשהייתי קטנה – בית עם חינוך מסורתי, שהיה גם גן ילדים! בבית הייתה חצר ענקית עם מגלשות, נדנדות, קרוסלות, צעצועים, ספרים, חול ודליים. אמא שלי, זהבה, הייתה גננת ילידת צפת שעבדה כמטפלת ושמרה על ילדים שאהבו אותה מאוד בזכות אהבתה, נתינתה ושמחת החיים שלה.

אבי, שם-טוב, נולד בארץ ועבד כמנהל מוסך ובמתקנים להתפלה בתור טכנאי יליד חולון. לאחר תאונת-דרכים שלא אפשרה לו לחזור לעבודתו הקבועה, הוא נשאר לעזור לאמי בגן הילדים ועם הזמן התאהב במקצוע והחליט להיות גנן בעצמו. כשהיא חלתה ולא יכלה לעבוד, הוא החליט לקחת על עצמו את ניהול הגן, מתוך אמונה כי הילדים צריכים לחוות גם גננים ממין זכר.

הגן של אבי היה גן מיוחד בזה שבניגוד לרוב הגנים שאני מכירה, הילדים שמחו להיכנס והיו עצובים לצאת.

נוף ילדותי

הגן הלך והתפתח, ואבי היה מסיע את הילדים לגן מכל קצוות חולון במיניבוס צהוב. הוא אהב ילדים והיה מלא אנרגיה, ולימד אותם אותיות, מספרים, סיפורי תורה וחינוך בצורה יוצאת דופן. הגן הפך למפורסם ומבוקש, והופיע גם בתוכנית "זה הסוד שלי". אבי הקנה לילדים משמעת וריכוז שלא היו רגילים אליהם, והורים חיכו המון זמן כדי שילדיהם יתקבלו לגן שלו.

גדלתי בבית חם ואוהב עם ערכים טובים ועם חמישה אחים ואחיות נוספים. בבית הספר הייתי חברותית ואהובה, אהבתי לשחק בקפיצה בחבל, חמש אבנים, גומי, ספורט וסריגה. המקצוע האהוב עלי היה ספרות, ואהבתי לכתוב סיפורים. כיום אני אוהבת לאפות, לסדר ולכתוב ברכות לנכדים ליום ההולדת.

זיכרון שמלווה אותי

בילדותי, בחג פורים, אבי שם בקערה מטבעות ואנחנו הילדים היינו צריכים לקחת כמה שיותר כסף בכף היד שלנו. כיום ניסיתי לעשות אותו דבר לנכדיי, וזה תמיד מעלה חיוך וצחוק משפחתי.

מנהגים משפחתיים

בפסח, בליל הסדר, אנו מתכנסים לקריאת ההגדה על ידי ראש המשפחה, מלווה בהסברים מעניינים ומסורתיים. לנכדים יש מנהג מצחיק: לאחר קריאת ההגדה מחכים לאליהו הנביא, ואז אחת האימהות נכנסת בלבוש לבן דמוי אליהו הנביא.

המסר שלי לדור הצעיר

אני משתדלת לעזור לילדים ולנכדים כמה שאפשר, נהנית מהם ומאחלת לעצמי להמשיך כך בבריאות טובה ובאריכות ימים. המסר שלי אליכם הוא: הגשימו חלומות, אל תוותרו ונסו הכל. הכל אפשרי! אל תדחו למחר את מה שאפשר לעשות היום – ראו, גם גנן ממין זכר הצליח ובגדול!

הזוית האישית

סבתא דינה: המסר שלי אליכם – הגשימו חלומות, אל תוותרו, תנסו, הכל אפשרי! לא לדחות ולהגיד "מחר אעשה".. ראו – גם גנן ממין זכר הצליח, ובגדול!

מילון

מתקני התפלת זרחין
התפלה בהקפאה. התהליך נקרא גם תהליך זרחין על שם אלכסנדר זרחין. התהליך מבוסס על איוד והקפאה בו-זמנית של מי הים בתא אחד ועל עיבוי האדים תוך הפשרת הקרח בתא אחר. שניהם בתוך מכל אחד. הן הקרח המופשר והן האדים המתעבים – הופכים למוצר נטול מלח.

ציטוטים

”גם גנן ממין זכר הצליח, ובגדול“

”הגן של אבי היה גן מיוחד בזה שבניגוד לרוב הגנים שאני מכירה, הילדים שמחו להיכנס והיו עצובים לצאת“

הקשר הרב דורי