מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בני דודים – תסריט לסדרת טלוויזיה

נגה וסבא נחום במפגש "הקשר הרב דורי"
בני דודים
קשה להגדיר את הטקסט הזה כסיפור. זה נראה יותר כמו תסריט טוב

כל חייו חלם אבי, אפרים גרויסמן (1918 – 2010), ליצור קשר עם בן דודו איציק טברסקי, שנולד וחי כל שנותיו באמריקה, בבוסטון.

וילון הברזל שהפריד בין ברית המועצות לשאר העולם לא איפשר אפילו לקרובים להתכתב. אבל הכל השתנה בשנת 1989, כאשר נכדתו אלינה, תלמידת כיתה ט', התקשרה הביתה מקייב, שם בילתה את הקיץ במחנה נוער, שארגן מנחם, מנדל שניאורסון שכוונה הרבי מלוּבָּבִיץ' ואמרה כי נוצר קשר עם אמריקה. סבא הכתיב לה מיד את כל המידע על איציק טברסקי ובמקביל את הכתובת של אחותו איטה, שגרה בניו יורק. המידע הגיע לאמריקה. להפתעת כולם, ביום בהיר אחד קיבלה דודה איטה מכתב מטברסקוי, בו כתב כי קיבל חדשות מאביו והוא נוסע לבקר את בנו הבכור משה בירושלים ומקווה לראות את אפרים.

הסיפור המדהים הזה של שני אחים התחיל הרבה קודם, עוד לפני המלחמה, כאשר בעיירה הקטנה בבסרביה, הגיע לביתו של הרב שעיה ברונשטיין, חתן צעיר משושלת הרבנים החסידים המפורסמת מצ'רנוביל משולם-זוסי טברסקי. הוא הגיע כדי לקחת את בתו רבקה לאמריקה הרחוקה, לעיר בוסטון. שם פתח משולם-זיוסי בביתו ישיבה ובית כנסת, להם הקדיש את כל חייו. בשנת 1930, נולד בנם יצחק, מדען עתידי בעל שם עולמי, הידוע בעולם המדעי כסידור, סמכות מוכרת בספרות רבנית ובפילוסופיה יהודית. בוגר (1952) ומרצה בהרווארד. יצחק היה מומחה מוחלט להשפעת הרמב"ם על החיים האינטלקטואליים של יהודי המאה ה-12. ברשת קיימים עשרות אתרים המוקדשים לסידור, בהם מצוין בין היתר כי אשתו עטרה הייתה בתו של הרב המפורסם ד"ר יוסף סולובייצ'יק. את 20 השנים האחרונות הקדיש לבית הכנסת עצמו שאביו משולם-זוסי הקים.

חיים אחרים לגמרי התפתחו לאפרים, בנה של רחל ברונשטיין, אחותה של רבקה, שחי במולדובה, (לשעבר בסרביה). במשך כל שנותיו עד שעבר לישראל בשנת 1990. אני יכול לדבר על אפרים גרויסמן, אבי הרבה זמן, אז החלטתי להקדיש לו אתר אינטרנט מפורט, במסגרת תוכנית ה"קשר רב דורי" שמתקיימת  בית הספר יגאל אלון ביישוב קדימה-צורן, בתקווה שזה ימשוך את תשומת הלב של צאצאיו הנוכחיים והעתידיים:

האתר שפתחתי לפרויקט המשפחתי – סיפור מרתק 

https://nahumgr.wixsite.com/website-19

האתר שפתחתי

תמונה 1

תמונה 2

יצחק הגיע לאשדוד בשנת 1991, כשנה לאחר שעלינו לארץ, יחד עם בנו הבכור משה טברסקי בן ה-35, הידוע כראש ישיבת תורת משה. פגישתו עם אביו לא נמשכה זמן רב, בערך כמה שעות, אבל הם היו מלאים אושר ומודעות לעובדה שהפגישה שלהם סוף סוף התקיימה. הם דיברו אך ורק ביידיש ובעיקר על השורשים המשותפים שלהם ורטוג'אן, איחדו שני בני דודים. הם לא יכלו להפסיק לדבר, אלא לאחר שהפקודה הגיע ממוישה, שהגיע הזמן ללכת כי  למחרת יצחק היה צריך לעזוב את הבית לאמריקה. כך הם הכירו.

פגישתם הבאה התקיימה רק בשנת 1996 בירושלים, בטקס בר מצווה של נכדו הבכור של יצחק טברסקוי.

בני דודים – בתמונה הם יצחק טברסקוי ושלושה דורות של גרויסמן: אפרים, נחום ואלי

תמונה 3

קישור לסרטון של סבא נחום  מספר לנגה את סיפורו

הזוית האישית

סבא נחום: תכנית הקשר הרב דורי – תכנית של חיבור הדורות, נתנה לי את ההזדמנות המשמחת להכיר לנוגה, נכדתי, את סבא רבא שלה, אפרים גרויסמן, יליד העיירה היהודית ורטוגן מגדות הדנייסטר, עליו אני יכול לדבר בלי סוף. לכן, החלטנו לבנות אתר מפורט מעין אוצר משפחתי לכל חמשת הנכדים.

תוכנית הפגישות שלי עם נגה, כפי שנקבעו בתוכנית הקשר הרב דורי, אפשרו לי שוב להשתכנע ביכולותיה. היה צורך לראות באיזו חריצות ובמהירות היא עזרה לי לבטא נכון את מחשבותיי בעברית, כדי שאוכל לאחר מכן לכתוב אותן על נייר. עבורי שיתוף פעולה כזה היה החלק המשמעותי ביותר בתוכנית הזאת.

תודה רבה למארגני התוכנית.

נגה: זו הייתה חוויה מיוחדת להשתתף בתוכנית. היה לי ממש כיף ומהנה שפגשתי את סבא יותר והרגשתי שהתחברנו אחד לשני יותר. גיליתי דברים שלא ידעתי על המשפחה שלי וגם על סבא שלי.

מילון

וילון הברזל
ברית המועצות הייתה סגורה ומסוגרת מכל הבחינות מבחינה פוליטית של המפלגה הקומוניסטית שהייתה בשלטון

הרבי מלוּבָּבִיץ'
רבי מנחם מנדל שניאורסון (כונה הרבי מלוּבָּבִיץ' בראשי תיבות - רמ"מ, רמ"ש או רממ"ש; י"א בניסן תרס"ב, 18 באפריל 1902 – ג' בתמוז תשנ"ד, 12 ביוני 1994) היה האדמו"ר השביעי והאחרון של חסידות חב"ד-לובביץ' מ-י' בשבט ה'תשי"א, 17 בינואר 1951, ועד פטירתו. הקים את מפעל השלוחים ובתי חב"ד במקומות רבים בעולם, והכריז על עשרה מבצעים לעידוד קיום מספר מצוות. שיחותיו ומאמריו נדפסו בספרים רבים בחייו ולאחר פטירתו. הוא נחשב לאחד מהרבנים הבולטים בתקופתו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אבי אפרים גרויסמן (1918 – 2010) חלם ליצור קשר עם בן דודו איציק טברסקי, שנולד וחי באמריקה, בבוסטון“

הקשר הרב דורי