מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא יהודית נולדה במטוס במבצע על כנפי נשרים

סבתי מציגה בכתה תלבושת מסורתית לכלות מתימן
פה סבתא בצעירותה עם בעלה ובנם הקטן
סבתא רבתא ילדה את סבתא יהודית, בעת עלייתם מתימן לישראל

שמי יהלי חולי, השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, שהתקיימה בבית ספרי טל, בראש העין בחרתי להביא בקצרה את תמצית סיפורה של סבתא שלי, יהודת יהב חולי.

זה סיפורה של סבתי יהודית!

לסבתי יש סיפור חיים מעניין מאוד ואני רוצה שתכירו אותו!

סבתי נולדה במטוס, אך היא לא זוכרת כל כך הרבה, אז אני אספר מה ששמעתי ממנה, ממה שהיא זוכרת.

סבתי, יהודית כיום בת כ-74, סבתא שלי נולדה בשנת 1950 בתאריך 25 למרץ. את הסיפור הזה היא כמובן לא זוכרת, היא שמעה אותו כשגדלה מהוריה שעלו לארץ  מתימן במבצע על כנפי נשרים. זה היה המבצע הגדול שעשתה מדינת ישראל כדי להעלות את יהודי תימן לארץ ישראל. שנתיים לאחר קום המדינה בשנת 1948, עשתה הממשלה מאמצים רבים להביא את היהודים מכל תפוצות העולם לארץ. למבצע זה קראו גם מרבד הקסמים. העולים החדשים הובאו מתימן במטוסים של אל על ואלסקה איירליינס, במבצע זה הועלו כ־50,000 עולים חדשים רובם מתימן.

האימא של סבתי, סבתא רבתא שלי הייתה כבר בהריון מתקדם כשהיגיע תורם לעלות למטוס לישראל. הם חיכו כל כך הרבה לרגע הזה. בזמן הטיסה תקפו את סבתא רבתא צירי הלידה, וסבתי נולדה במטוס בדרך לישראל.

סבתא יהודת בצעירותה יחד עם בעלה, ובנם הקטן

תמונה 1

מאחר וסבתא הגיע לישראל כתינוקת בת יומה, היא אינה זוכרת הרבה מתקופה זו של תקופת המעברות. לדבריה הזיכרונות שלה הם מגיל יותר בוגר למשל בשנת 1956, כשהייתה בת שש היא זוכרת את מלחמת סיני. סבתי זוכרת שפרצה המלחמה, היא סיפר לי כיצד הם התחבאו ומאוד פחדו.

סבתא סיפרה לי עוד זיכרונות רבים גם משנות בגרותה, כיצד הכירה את סבא, היא סיפרה שהם ממש נפגשו במקרה, ברחוב, שמו היה "ניסים חולי". אחרי תקופת חברות הם התחתנו והולידו  במשך השנים ארבעה ילדים מקסימים.

 סיפורו של חפץ – תלבושת תימנית מסורתית

באחד ממפגשי התוכנית התבקו הסבים והסבתות להביא חפץ משמעותי למפגש בכתה ולספר את סיפורו של החפץ. סבתא שלי, יהודית הביאה לכתה תלבושת תימנית מסוריתית – סבתא הציגה בפני הקבוצה, התלמידים, הסבים והסבתות את החפצים המיוחדים לכלה בטקס החינה וביום כלולותיה, כפי שהיה נהוג על פי המסורת בתימן. בתימן בעבר, החינה בקרב העדה התימנית, נמשכה שבוע שלם לפני החתונה, היום זה טקס אחד.

מזה'ר כך קוראים לשמלה המסורתית אותה לובשת האשה בחינה התימנית. השמלה רקומה ברקמות רבות בצבעים ובגוונים רבים של זהב. לבוש נוסף שנהוג להלביש בו את הכלה בטקס חינה תימנית הוא הכביר, זה מכנס עם רגליות שלובשים מתחת לשמלה.

תמונה 2

היום סבתא שלי חיה באושר ועושר!

הזוית האישית

יהלי: הייתה לי חוויה מהנה במיוחד!! היה כיף וטעים, ממליצה לכם!! במיוחד כי מתחברים לסבתא שלכם ולומדים על המשפחה והשורשים שלה.

מילון

על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים היה מבצע של מדינת ישראל להעלאת יהודי תימן ומעט מיהודי אריתריאה לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. שם המבצע מבוסס על הפסוק בספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים, וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. עלו בו כ־50,000 עולים, רובם המוחלט מתימן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”.“

הקשר הרב דורי