מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קיצור שולחן ערוך המחבר בין הדורות

סבתא ושחר בבוקר משותף מטעם בית הספר
סבתא בחתונתה
שומרים מצוות ומעבירים מדור לדור

שמי שחר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את שורשיי כפי שסיפרה לי עליהם סבתא שלי, אסתר קיזלשטיין, ומנציחה את הסיפור במאגר המורשת של התכנית.

סבא רבא וסבתא רבתא שלי מצד אימא, דבורה וחיים וייג (ההורים של סבתא שלי), גרו בעיר הונגרית שנקראת נוידורוד. הם היו בשואה וניצלו ממנה. לאחר שנגמרה השואה הם חזרו ממחנות הריכוז לנוידורוד ולא מצאו שום דבר ששייך להם ולמשפחה – כל התמונות, הספרים, והחפצים – נלקחו בידי הנאצים או הושמדו.

לאחר חיפושים רבים, נמצא אצל דוד של סבתא שלי, שנלקח למחנות עבודה ב-1943, ספר קיצור שולחן ערוך של גנצפירד, שסבא רבא של סבתא שלי קיבל מאבא שלו. בספר הזה כתב סבא רבא של סבתא שלי את כל השמות של הילדים שלו ואת תאריכי הלידה העבריים והלועזיים שלהם, גם השם של סבתא רבתא שלי ז”ל כתוב שם.

הספר התגלגל איתו שנתיים. הוא איבד את אשתו ושני ילדיו נרצחו. הוא התחתן שוב, נולדה לו בת שקוראים לה דרורה, והספר עובר במשפחה בין כולם, עכשיו הוא אצל סבתא שלי. הספר קיים כבר כ- 150 שנה. זהו ספר שעובר מדור לדור במשפחתי כבר חמישה דורות. מכל הדברים שהיו לפני המלחמה- נשאר לנו רק הספר!

קיצור שולחן ערוך המשפחתי

תמונה 1

הזוית האישית

שחר הנכדה המתעדת: החוויה הייתה מיוחדת מאוד, הכרתי את השורשים של המשפחה. בזכות כתיבת הסיפור, גיליתי את הקיצור שולחן ערוך שעובר במשפחתנו שנים רבות.

מילון

נוידורד
עיר בהונגריה

שולחן ערוך
שולחן ערוך הוא ספר הלכה שכתב רבי יוסף קארו בצפת בשנת 1558 (ה'שי"ח) ונדפס לראשונה בעיר ונציה, במהלך שנת 1565 (ה'שכ"ה–ה'שכ"ו). הספר נחשב אחד החיבורים החשובים בעולם ההלכתי היהודי, והוא דה פקטו משמש יחד עם המפה כעמוד תווך המעגן ומעצב את כל אורח החיים היהודי, על פי ההלכה הפסוקה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תמיד צריך להגיד תודה על מה שיש“

הקשר הרב דורי