מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית משפחת אלחדד לארץ ישראל ממרוקו

סבתא תמר והנכדה נויה
סבתא תמר ואחייה
סיפורה של סבתא תמר דיין

שמי תמר דיין, אני משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי נויה דיין.

נולדתי במרוקו  לבית משפחת אלחדד להוריי: דדה ושמעון אלחדד. ההורים שלי עבדו שיניהם כחייטים ותפרו בגדים כמו ג'לביות גם לנשים וגם לגברים. הם ניהלו עסק עצמאי בעיר קזבלנקה.

אבי שמעון למד בחדר וידע עברית קרוא וכתוב.

סבתא דדה וסבא שמעון בחינה של סבתא תמר

תמונה 1

 

העלייה לישראל לקדימה

בשנת 1964 ההורים שלי החליטו לעלות ארצה בעלייה לגאלית, וכך התחילו לארוז מספר ארגזים של תכולת בית כדי לקחת איתם לארץ ישראל.

הגענו בטיסה למרכז קליטה בצרפת, שהינו שם כשלושה חודשים. אני זוכרת שהיינו מקבלים תלושי אוכל ועומדים בתור על מנת שכל אחד ייקח את ההקצבה שנתנו למשפחה שלו. כשהיגיע היום הגדול, ממרכז הקליטה, עברנו לאונייה גדולה  בהפלגה לישראל דרך נמל חיפה. בנמל חיפה, עלינו על "אוטובוסים" והביאו אותנו ליישוב קדימה.

רק חול וחול ויער והמון קולות של תנים.

ההורים שלי הגיעו לארץ, לקדימה עם חמישה ילדים, אני, תמר הבת השנייה בין הילדים הייתי אז בת שבע.

משפחתי המורחבת

תמונה 2

 

סבא שמעון וסבתא דדה ההורים של סבתא תמר

תמונה 3

 

סבא שמעון וסבתא דדה ההורים של סבתא תמר

תמונה 4

קישור לסרטון של נויה עם סבא

קישור לסרטון של נויה עם סבתא תמר

הזוית האישית

נויה: השתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי עם סבתא שלי תמר, היה לי כיף לשמוע את הסיפור שסבתא שלי עברה בעלייה לארץ. זה קירב אותנו מאוד. אוהבת נויה.

מילון

עלייה לגאלית
עליה חוקית

ג'לביה
גלימה ארוכה ורחבה הנפוצה בארצות ערב, ובעיקר בארצות המפרץ הפרסי. נשים לובשות גלבייה כלבוש יומיומי או כלבוש ערב מהודר, בהתאם לכמות העיטורים ורמת העיצוב שלה. גברים לובשים גלבייה המעוצבת בפשטות.

קדימה
קדימה נוסדה כמושבה בשרון, דרומית-מזרחית לנתניה וצפונית לכפר סבא, מזרחית לכביש 4. בשנת 1950 הוכרזה קדימה כמועצה מקומית. מאז 2003 מהווה קדימה חלק מהמועצה המקומית המאוחדת, קדימה-צורן. שטח השיפוט של קדימה, ללא החשבת צורן, משתרע על פני כ-11,000 דונם. מתוכם, כ-3,000 דונם שטחי בנייה וכ-1500 דונם חורשות, יער ונופש פעיל והשאר שטחים חקלאיים לגידולים חקלאיים, ירקות, תותים, פרחים ומטעים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הביאו אותנו לקדימה. רק חול וחול ויער והמון קולות של תנים.“

הקשר הרב דורי