מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור אהבה – החזרה לישראל

סבתא דליה ובן זוגה והבנות והנכדים
הבנות נטלי וסטפני והנכדים
הריון בהפתעה ואהבת מולדת

שמי דליה פנונו, נולדתי בישראל בחיפה בשנת 1951 ברחוב השומר 10. אני הילדה העשירית מתוך 12 אחים. המצב הכלכלי לא היה טוב ואימא שלי ניקתה בתים ובישלה לאנשים. אימא עבדה קשה לפרנס אותנו, ב-12 בלילה הייתה תולה את הכביסה. להוריי קראו מרים ומשה. אבא שלי עבד בשוק ומכר אבטיחים, והאחים שלי שמעון, יוסי, אברהם, איציק ושבתאי עזרו לו לפרוק את הסחורה. האחיות שלי סוניה, יפה, ברכה ועליזה למדו בבית ספר ואני, דליה, הייתי הכי קטנה בבית. אני זוכרת שמצבנו הכלכלי היה כה גרוע שפריט חדש כמו נעליים קנינו רק פעם בשנה, ואת הבגדים היינו מעבירים בין האחים. בשכונה שגרנו בה, המצב לא היה טוב.

יום אחד, אחי שלמה קנה משאית לאבטיחים והחנה אותה ליד הבית. המשאית התקלקלה ואז הוא ביקש מאחי איציק להתניע אותה. אבא שלי משה עמד בצד ושתה קפה. כשאיציק התניע את המשאית, היא נכנסה באבא שלי בבטן והוא נזקק לאשפוז של חצי שנה בבית חולים.

אנחנו 12 אחים, כאמור. אחד מאחיי, יוסי, נהרג כשהיה בן 25 בשנת 1969 בזמן שרכב על אופנוע חדש שרכש יום קודם. המשפחה הייתה מאוד עצובה ונשארנו 11 אחים.

בגיל 18 התחתנתי. הייתי נשואה 12 שנים ולא הצלחתי להיכנס להריון, אז עברתי טיפולי פוריות. לאחר 12 שנים, בעלי החליט להתגרש. הייתי מאוד עצובה שלא הצלחתי להיכנס להריון. שנה לאחר הגירושים, הכירו לי בחור בשם עמנואל. לא רציתי להתחיל קשר חדש כי אהבתי את בעלי הקודם, והיה לי קשה להתרגל לגבר אחר.

כעבור תקופה, לא הייתה לי ברירה והתחלתי לצאת עם עמנואל. היה לי מאוד כיף איתו. נסענו לארצות הברית וטיילנו בכל אמריקה. שם גיליתי שאני בהריון, וזה הפתיע אותי מאוד. ישבתי לבד ובכיתי, ואז חייגתי לאימא שלי וסיפרתי לה שאני בהריון. אימא ישבה ובכתה מאושר. חזרתי לישראל כדי לספר לכל המשפחה שאני בהריון. ביום השנה לגירושים שלי נולדה לי ילדה בשם מירי. כשמירי הייתה בת שלושה שבועות, התחתנתי ונסעתי שוב לארצות הברית. לאחר שלושה חודשים נכנסתי שוב להריון, ונולדה לי ילדה בשם נטלי. מאוד נהניתי באמריקה.

שלוש שנים לאחר מכן, נולדה לי בת בשם סטפני. נשארתי באמריקה 11 שנים, וחזרתי לישראל מאושרת.

כשחזרתי לישראל, חיתנתי את מירי עם לירן אטיאס. שנה לאחר מכן נולדה לי נכדה בשם ליאל מיכל אטיאס. שלוש שנים לאחר מכן נולד לי נכד בשם אורי עמנואל, על שמו של סבא. לאחר שלוש שנים נוספות, נולד לי נכד בשם עמית. נטלי התחתנה עם שאולי יעקובסון ונולדו לה שלושה ילדים: טליה ותאומים בשם אריאל ודניאל. סטפני התחתנה עם אורן המבורג ויש לה בן בשם אלעד ובת בשם שי לי. לאחר מכן נולד להם בן נוסף בשם בן, שהוא הילד הכי קטן במשפחה. כיום אני אלמנה כבר 13 שנה.

כיום אני סבתא מאושרת ובזוגיות כבר 11 שנה עם יוסי אלקובי, איש נעים הליכות ושומר מצוות ושבת. יוסי הביא למשפחתי את הדת, המסורת ואהבת האדם. בנותיי ונכדיי גילו את המסורת דרכו עם המון אהבה וחיבה. אנחנו גרים יחד, ואורי נכדי האהוב גר בקומה מתחתינו בנשר. זה גורם לנו לקשר מיוחד, חזק, הדוק ואוהב.

אורי לומד מיוסי את התפילות ומנהגי החגים. דבר שהיה חדש עבורו וממלא את כל המשפחה בתרבות היהודית העשירה ואהבת ארץ ישראל. כיום אני שמחה שחזרתי לגור בארץ ישראל.

סבתא דליה מספרת לאורי – קישור אל סרטון

הזוית האישית

אורי הנכד המתעד: מאוד נהניתי בקשר הרב דורי, למדתי על סבתא שלי ועל העבר שלה.

סבתא דליה: שמחתי לקחת חלק בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר גלילות, המפגשים השבועיים עם הסבים והסבתות האחרים והנכדים ואורי בתוכם ,זה הראה לי כמה הקשר שלנו חזק ויציב ואני גאה בנכד המוכשר שלי. לאורי יש כינוי אצלינו במשפחה -אורי המלך, הגבר של המשפחה, כי לרובם יש בנות ואורי הוא הבן השני. אני מאחלת לאורי נכדי האהוב את כל הטוב בעולם, שתמשיך להיות ילד חם, אוהב ומלא שמחת חיים.

מילון

מסורת יהודית
המסורת היהודית היא מערכת תרבותית – מנהגים, טקסים, דעות ואמונות, תורה שבעל-פה, חוקים, ערכים וכללי התנהגות שנמסרו מדור לדור בקהילות יהודיות. בנוסף לדברים אלה שקיימים גם בכל המסורות האחרות, היהדות כוללת גם את כתבי הקודש: התורה, הנביאים והכתובים והתורה שבעל פה. בתנ"ך, המעמד המכונן של התהוות עם ישראל הוא מתן תורה, כשלפניו ואחריו אירועים היסטוריים משמעותיים נוספים: יציאת מצרים וכיבוש הארץ. הכינוי הנפוץ לעם ישראל הוא "עם הספר", המבטא את הייחודיות שבמסורת היהודית המושתתת בעיקרה סביב התנ"ך. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין כמו ארץ ישראל, אני שמחה שחזרתי לארץ“

”תמיד טוב שיש יותר מאשר פחות“

הקשר הרב דורי