מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא יהודית בן חמו זיכרונה לברכה

אני וסבתא יהודית
סבתא יהודית ז"ל
סיפור החיים של סבתא יהודית

שמי מאיה הסיפור הבא הוא סיפור מיוחד. לצערי, בגיל 13 נותרתי ללא סבא וסבתא. הייתי מאוד קשורה לסבתא שלי והחלטתי להקדיש עבודה זו לזיכרה באהבה רבה.

סבתא יהודית בן חמו זיכרונה לברכה

סבתי יהודית בן חמו, נולדה בתאריך 09.05.1927 וגדלה בעיר מוגדור אשר במרוקו.

העיר מוגדור בה סבתי נולדה במרוקו נקראת היום אסואירה. השם העתיק של עיר זאת הוא – מוגדור. זו עיר נמל לחופו של האוקיינוס האטלנטי בין הערים קזבלנקה ואגאדיר. העיר נחשבת לאחת הערים היפות כי היא נמצאת סביב מפרץ האי מוגדור. באסואירה הייתה קהילה יהודית  רחבה שרובם עסקו במסחר, בגלל מיקומה ליד המפרץ והים.

הוריה היו משה ודואני קדוש, אשר נולדו גם הם במרוקו וגידלו את 12 ילדיהם, סבתי הייתה בת הזקונים, אשר תמיד עזרה באהבה ושמחה לאחיה ואחייניה. היא הייתה רחבת לב ואהבה מאוד לפנק ולהקדיש תשומת לב רבה לכולם.

לי ולסבתא היו המון חוויות משותפות, היינו מאוד קרובות אחת לשנייה. היינו נוהגות לשחק לפחות פעם בשבוע רמי קוב. סבתא ואני אהבנו מאוד לעשות טיולים רגליים. הפינוק הזכור  לי ביותר הוא הממתקים שהייתה נוהגת להביא עימה ומתנות הכסף שנהגה לתת לנו בימי ההולדת.

כמעט בכל מוצאי שבת נהגנו לנסוע אל ביתה של סבתי. הכי אהבתי לישון לידה במיטה שלה, כשהיא עושה לי מקום קרוב אליה.

תמונה 1

מצב בריאותה של סבתא עם השנים לא היה טוב, הייתה מטפלת צמודה שאיתה היא הייתה מטיילת.

מצבה הבריאותי של סבתי התדרדר לפני כשלוש שנים ומאז כמעט ולא הגיעה אלינו לסופי שבוע. עם זאת עדיין הייתה צלולה במחשבתה. בשנת 2023 לצערי הרב, נפטרה סבתי מזיקנה בשיבה טובה.

ביום האחרון לחייה ביקשה סבתי מכל ילדיה ונכדיה להגיע לביתה. לצערי, הייתי קטנה מידי והוריי לא רצו לחשוף אותי למצב. אבי סיפר לי שהיא ביקשה מכולם לחבק אותה ולנשק אותה, כאילו חזתה את לכתה ועשתה פרידה מסודרת.

 סבתי האהובה יהודית זיכרונה לברכה

תמונה 2

 

הזוית האישית

מאיה: הסיפור שלי הוא סיפור מיוחד כי לצערי, בגיל 13 נותרתי ללא סבא וסבתא, כך שלא יכולתי לשבת איתם ולשאול שאלות. בחרתי להביא את סיפורה של סבתי האהובה ולהקדישו לזיכרה.

מילון

אסואירה - מוגדור
אסואירה ( או בשמה הארכאי - מוגדור (בפורטוגזית: Mogador, בברברית: ⵎⵓⴳⴰⴷⵓⵔ), היא עיר נמל במרוקו הממוקמת לחוף האוקיינוס האטלנטי בין קזבלנקה לאגאדיר. העיר שוכנת סביב מפרץ ברוחב של 2.5 ק"מ, שעל פתחו מגונן האי מוגדור. ליבה של העיר במדינה העתיקה השוכנת על חצי אי בפינתו הצפונית של המפרץ, ונמלה של העיר נשלח ממנו אל הים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היא הייתה רחבת לב ואהבה מאוד לפנק ולהקדיש תשומת לב רבה לכולם.“

הקשר הרב דורי