מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יואל שמשפחתו ניצלה בשואה

יואל ואשתו פנינה מצטלמים ביחד
יואל כילד במחנה ברוסיה
לאן אבא נעלם?

סבא יואל

שמי יואל שנקר נולדתי באפריל 1940 בעיר פשמישל שבפולין למשפחה יהודית חמה ואוהבת. לאבא שלי קראו יעקב פנחס ולאימא שלי אלה. הינו שלושה ילדים: אחותי ברוניה ברכה שהייתה גדולה ממני בעשר שנים, אחי חיים ואני.

אבל אז, בשנת 1943 כשהייתי ילד כל כך קטן, בן שלוש בלבד, הרוסים פלשו לפולין והחיים כפי שהכרנו אותם השתנו לנצח. הם גרשו אותנו מבתינו בכוח, למרות הבכי והצרחות של אמי שלא רצתה לעזוב. אני זוכר את אימא שלי מתיישבת על המיטה בייאוש ובוכה, כשהרוסים מכריחים אותה לצאת מהבית.

יואל כילד במחנה ברוסיה

תמונה 1

בעיר בה גרנו בפְּשֶׁמִישְׁל שבפולין, בחבל גליציה ההיסטורי, הייתה בעיר קהילה יהודית גדולה, ובה נבנה גטו (פול') גדול. במלחמת העולם השנייה יותר מ-20,000 יהודים שם נספו בשואה. למזלנו, מבלי שנדע אז, הרוסים למעשה הצילו אותנו מהשואה הנוראית שפקדה את יהודי פולין.

ברוסיה, גרנו בכפר ביאלווצסק בעוני שכמוהו לא הכרתי. אבא שלי היה עובד בלול ומדי פעם הוא היה מביא תרנגולות שעמדו למות שאכלנו בשמחה רבה, כי היינו כל כך רעבים. עד שיום אחד הרוסים לקחו את אבא שלי לעבודה של חפירת שוחות קרב, וזו הייתה הפעם האחרונה שראינו אותו.

אני זוכר את הבכי של אמי ואת המבט הדואג והמלא פחד בפניה, כשמישהו בכפר סיפר לה שאבא שלי נתפס עם קבוצה אחרת של יהודים שרצו לברוח, ונשפט למאסר של 12 שנים. למעשה, מאז אותו יום איש לא ראה ולא שמע יותר מאבא שלי. זה היה הכאב הכי גדול לי ולמשפחתי.

קישור לסיפור שסיפר סבא יואל

הזוית האישית

יואל הסבא: הנהניתי מאוד לשבת יחד עם נכדי ולספר לו את הסיפור שלי וללמד אותו על המשפחה שלו ועליי.

רן הנכד: היה לי מואד חשוב לשמוע את הסיפור של סבא שלי וללמוד ממנו עליו. היה לי עצוב, אבל חשוב היה לי לדעת, איך אבא שלו נעלם ואני וחושב שלמדתי המון על סבא שלי בזכות התוכנית הזאת.

השנה בחרנו להשתתף במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרנו בתוכנית הקשר הרב דורי. במסגרת פרויקט נראטיב 4, אותו הובילה המורה טליה נתנזון. במפגשי התוכנית נפגשנו עם הסבים והסבתות, שמענו את סיפוריהם ותעדנו את הסיפורים בגוף ראשון. במפגש הסיום החגיגי שיתקיים בתאריך 4.6.24 בבית הספר, נשב בקבוצות וכל אחד מאיתנו יציג את הסיפור שהוא כתב יחד עם  הסבים והסבתות. המפגש החגיגי יתקיים בנוכחות ורד אסולין – מנהלת בית הספר, טליה נתנזון – רכזת נראטיב 4, תמר וולף – מחנכת הכיתה ועפרה ארליך – מנחת תוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

פְּשֶׁמִישְׁל
פְּשֶׁמִישְׁל (בפולנית: Przemyśl, ביידיש: פשעמישל ובכתבים הרבניים: פרעמיסלא) היא עיר בדרום-מזרח פולין, בחבל גליציה ההיסטורי. בעת מלחמת העולם השנייה הייתה בעיר קהילה יהודית גדולה, ולאחר מכן נבנה בה גטו (פול') גדול, ובו יותר מ-20,000 יהודים, שרבים מהם נספו בשואה. (ויקיפדיה)

חפירת שוחות
חפירת בורות למלחמה שמשם יורים ומתחבאים

ציטוטים

”למזלנו, מבלי שנדע אז, הרוסים למעשה הצילו אותנו משואה הנוראית שפקדה את יהודי פולין“

הקשר הרב דורי