מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ניצחון הרוח – חיה ניר

עומר וסבתא שלי בפעילות הקשר הרב דורי
סבתא ומשפחתה
סבתא חיה נולדה בקפריסין

שמי עומר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, חיה ניר. יחד אנו מתעדים סיפור משפחתי ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבתא וסבא רבא שלי נולדו בפולין. בשנת 1939 התהפך עולמם כשפרצה מלחמת העולם השנייה והיהודים הפכו לקורבנות. הנאצים השתלטו על פולין, וסבא רבא וסבתא רבתא שלי נותרו לבד בעולם לאחר שכל משפחתם נרצחה על ידי הנאצים. מסע התלאות שלהם כלל מחנות עבודה ומחנות השמדה.

בסיום המלחמה נפגשו במחנות העקורים בגרמניה, שני אנשים בודדים שקשרו את חייהם זה בזה. כאן שוב מתחיל מסע תלאות לארץ ישראל. הם חצו את הרי האלפים ברגל בלילות כדי שלא יתפסו והגיעו לאיטליה להמתין לספינת מעפילים שתיקח אותם לארץ ישראל.

רק אחרי שלושה ניסיונות הצליחו לעלות על ספינת המעפילים "אף על פי כן" שיצאה מנמל מונדרגונה באיטליה ב-15.9.1947. ב-26.9.1947, כשהגיעה הספינה לחוף ניצנים, נתפסה על ידי משחתות בריטיות שגררו אותה לנמל חיפה ואת המעפילים גירשו לקפריסין.

בקפריסין נולדה סבתא שלי בתאריך 16.7.1948, ובחודש פברואר 1949 עלתה ארצה עם הוריה באונייה גלילה. זהו בעיניי סמל הניצחון על הרוע. אחרי כל התלאות, סבתא שלי ומשפחתה הגיעו לארץ ישראל, הקימו משפחה לתפארת עם שני ילדים, ארבעה נכדים ותשעה נינים.

הזוית האישית

עומר הנכד המתעד: מאוד נהנתי מהפעילות. למדתי הרבה על משפחתי ולא חשבתי שיש בה היסטוריה כזאת מעניינת לפני התכנית. שמחתי ללמוד ולחוות.

מילון

מחנות העקורים
מחנות העקורים (1956-1945) היו מחנות שהקימו בעלות הברית המערביות באזורים בהם שלטו בגרמניה, אוסטריה ואיטליה לאחר השואה. במחנות אלו התגוררו באופן זמני כ-11 מיליון עקורים. היו אלה בעיקר רוסים, פולנים, צ'כים, צרפתים ובני אומות אחרות שלקחו הגרמנים הנאצים בשבי ושאותם הכריחו להגיע לגרמניה לשם ביצוע עבודות כפייה. בין עקורים אלה, כרבע מיליון איש, כ-3% מכלל השבויים, היו יהודים ניצולי השואה. רובם הגיעו ממזרח אירופה במסגרת הבריחה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בחודש פברואר 1949 עלתה ארצה עם הוריה באונייה גלילה. זהו בעיניי סמל הניצחון על הרוע. אחרי כל התלאות, סבתא שלי ומשפחתה הגיעו לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי