מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרומניה באהבה

רוני וסבתא אריקה
סבתא אריקה בצעירותה
סיפור העלייה של סבתא אריקה לארץ ישראל

המשפחה המורחבת של רוני

אני חיון אריקה, לבית דורינבאום. נולדתי בשנת 1946 ברומניה בעיר בוקרשט. הילדות שלי הייתה רגילה, אבל בגלל העובדה שאני יהודייה והיה צריך להחביא זאת מהחברים החיים היו קשים. ולכן, בשנת 1960 בהיותי בת 14 ההורים שלי יחד עם עוד שישה אחים עלינו לישראל.

בלי שפה היה קשה ולכן נשלחתי לאולפן בקיבוץ אשדות יעקב לשנה, וכך חזרתי לאילת קצת יותר ישראלית. כעבור 3 שנים עזבנו את אילת כדי שכל בני המשפחה ימצאו עבודה מתאימה יותר. לא שירתי בצבא כי הייתי בתת משקל ולכן עבדתי ולמדתי לימודי תיכון בערבים.

הכרתי את בעלי בדייט ליד דוכן של מפעל הפייס בחולון כשהחזיק בידו עיתון לזיהוי. מאז אנחנו נשואים 53 שנים ויש לנו 3 בנים: מאיר, בועז ויניב שהוא האבא של רוני. אנחנו שומרים על קשר טוב עם כל המשפחה ולא מוותרים על ארוחות קידוש בערבי שישי וכך הילדים שלנו, הכלות ותשעה נכדים נפגשים ושמחים יחד.

אני ובעלי בחתונה עם המשפחה המורחבת

תמונה 1

תמונה 2
תמונה 3

 

סיפור העלייה של סבתא לארץ ישראל

כאמור נולדתי בבוקרשט רומניה בשנת 1946 שזה קצת אחרי המלחמה שאבא שלי חזר מהמחנה עבודה למשך 5 שנים בעבודות פרך. נולדתי למשפחה בת 7 נפשות ולאימא לביאה שגידלה אותנו בהמון אהבה, פינוקים וחינוך טוב.

אני עם בני משפחתי ברומניה

תמונה 4

תמונה 5

אבא היה מאוד טרוד בפרנסה עבד קשה כדי לספק את כל צרכינו באותה התקופה לא היה פשוט, האווירה בבית בתקופה הזאת היה קשה ליהודים ולכן ההורים שלנו החליטו לסגור הכל ולפרק בית מבוסס וללכת למקום טוב יותר לילדים שלהם ולעלות לארץ לישראל.

הדבר היה לא פדוט לביצוע שכן הרשויות והשלטון ברומניה לא נתנו אישור יציאה ולאחר מאמצים מאוד כבירים הצלחנו להשיג את אישור היציאה. הורי היו אז כבני 50 לערך ולקחו איתם 7 ילדים ויצאו לדרך אל הלא נודע, עם תקווה גדולה בלב, שיהיה יותר טוב לנו – הילדים.

כך הגענו לארץ ישראל בשנת 1960 בהיותי בת 14.

קיבלו אותנו מהסוכנות היהודית אנשים שנתנו לנו שמות שיתאימו לארץ ישראל ורק אני שמרתי על שמי, אריקה, ולאחר מכן במונית של פעם של 7 מקומות נכנסו 9 אנשים, 7 ילדים וזוג מבוגרים, בנסיעה של 7 שעות לאילת.

הקליטה שלנו הייתה קשה ומאתגרת אבל במחשבה שכך יהיה לנו עתיד טוב קיבלנו הכל באהבה.

כעבור חצי שנה הבנתי שבלי שפה לא ניתן להסתדר, נסעתי לקיבוץ במסגרת תנועת הנוער ללמוד עברית אחרי שנה חזרתי למשפחתי לתחילת החיים בארץ ישראל.

גדלתי, עבדתי והתחתנתי וכך נולדו לי 3 ילדים מקסימים שיניב הוא הקטן שבהם וזה האבא של רוני נכדתי המדהימה.

משפחתי המדהימה  – בעלי, ילדי, כלותי ונכדים האהובים

תמונה 6

קישור לסרטון של סבתא אריקה 

תמונה 7

 

הזוית האישית

סבתא אריקה:– המיזם הבין דורי היה בשבילי הזדמנות מצוינת לשחזר את סיפור החיים שלי, והמשפחה עכשיו יותר מודעת לעבר שלי וזה מאוד חשוב. היוזמה הזו מבורכת.

הנכדה רוני: מאוד נהניתי לשמוע את הסיפורים של סבתא ולמדתי הרבה דברים חדשים ומעניינים על המשפחה שלי. אני מאוד שמחה שהייתה לי את הזדמנות להשתתף בתוכנית

מילון

עליית יהודי רומניה
העלייה מרומניה לארץ ישראל ובהמשך למדינת ישראל, התחילה עוד לפני העלייה הראשונה, שבה יוצאי רומניה, מחובבי ציון, בהנהגת דוד שוב, היו מבוני ראש פינה וזיכרון יעקב, ונמשכה עד לעזיבת רובם. בצד עלייתם ארצה של רוב שארית הפליטה של יהודי רומניה, הועברו מרומניה לישראל, במהלך השנים, גם יותר מ-3,000 ספרי תורה מבתי הכנסת שהתרוקנו ממתפלליהם.

ציטוטים

”תחשבי טוב יהיה טוב, ותאמיני בעצמך ותוכלי להשיג את כל מה שתרצי“

הקשר הרב דורי